Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lacki
#818016
SvenB skrev:Lacki, jag har svårt att tro att det är laddarens minuskabel som sitter fel och orsakar dina problem. Men är det Volvo som installerat elektrisk motorvärmare + laddare? Det påstås ju att Volvo säger att det inte är möjligt.
Ja det är Volvo som installerat det. Finns ju som tillval att beställa så konstigt att det inte skulle va möjligt. Varför skulle det inte vara möjligt?
Fick höra av en kompis som är bilmekaniker åt mercedes bla att tydligen så kan bilen få alla möjliga konstiga felkoder om det inte installeras rätt på nyare bilar som har givare som känner av spänningen i batteriet.
Känns verkligen som att nåt inte är kopplat rätt då bilen fungerat klockrent när inte motorvärmar kabeln använts
Användarvisningsbild
av SvenB
#818021
Det är nog troligt att de har gjort något fel i installationen. Men det jag menar är att det nog inte är minuskabeln från laddaren som är "boven". Men det står faktiskt att laddre inte är möjligt tillsammans med elektrisk motorvärmare, om de inte har ändrat det nu.
av Lacki
#818023
Sant att det kanske just inte är minuskabeln som är boven i det hela men jag tror definitivt det har något med laddarens inkoppling att göra. Kan ju tillägga att det står Calix på motorvärmar kabeln som medföljer så jag antar att det är deras laddare + motorvärmare dom använder. Va ju tydligen viktigt har jag hört vart man sätter in + polen också till laddaren så man inte gör det om det var före eller efter givaren som mäter spänningen.
Användarvisningsbild
av Toson
#818027
Kan tänka att "Start/Stop" funktionen med extrabatteri (som vissa verkar ha) kan bli lite förvirrade när laddare är kopplat "fel". JAG har inte en susning om hur och varför, men vill inte gärna ha onödiga problem för att laddaren inte är kopplad "rätt" ......
Kan bara nämna att jag laddat flertalet ggr under året, med laddaren kopplad direkt på batteriets poler (i all okunskap, fram tills nu) och ALDRIG haft någon "konversation" från bilen att den skulle "ogilla" detta. Men det är ju min modell, som kanske kvittar hur man kopplar det?

Hur som, min "körstil" gör att den behöver laddas lite då och då, så en inbyggd laddare (kopplat på nåt vis) ska in i den för att underlätta hanteringen. Tillsammans med motorvärmare och kupéfläkt.
//Toson
av miksil
#818042
SvenB skrev:Men det står faktiskt att laddre inte är möjligt tillsammans med elektrisk motorvärmare, om de inte har ändrat det nu.
Nja det står väl att Volvos laddare inte passar.

Jag har varit i kontakt med de stora Volvoverkstäderna i Sthlm, och tagit in offerter på just en kombination av elvärmare och laddare, och det var inga som helst problem. De använder sig av Calix BC1205 istället som laddare. Till skillnad mot Volvos (som är en rebrandad BC1207) så har har 1205 in och utgång medan 1207 bara har ingång. Vill man ha 1207 så krävs det en grenkoppling, och ngt sådant kit har inte Volvo tagit fram, och därför säger de att man inte kan kombinera.

http://webshop.bilia.se/batteriladdare- ... c-363.aspx
Användarvisningsbild
av SvenB
#818046
Lacki skrev: Va ju tydligen viktigt har jag hört vart man sätter in + polen också till laddaren så man inte gör det om det var före eller efter givaren som mäter spänningen.
Det är på minuskabeln som "battteriövervakningen" sitter.
av Lacki
#818074
SvenB skrev:
Lacki skrev: Va ju tydligen viktigt har jag hört vart man sätter in + polen också till laddaren så man inte gör det om det var före eller efter givaren som mäter spänningen.
Det är på minuskabeln som "battteriövervakningen" sitter.
Helt riktigt, va ut och kollade i bilen nu och såg att den satt på minuskabeln. Såg också att det verkar vara bc1205 som sitter i den. Kunde inte se nån etikett då den verkar sitta nedåt men såg exakt likadan ut som bc1205 ser ut. Kunde följa plus och minuskablarna från den, plus gick till plus pol på batteriet men minus kabeln stack iväg under plasten där torkarmotorn sitter. Vet ej om det sitter några jordplintar där eller om den är kopplad till nån annan minuskabel.
Ska bli intressant att veta vad det är som är fel iaf, skönt dock att bilen fungerar så länge man skippar att koppla in motorvärmar kabeln.
av Lacki
#820383
Kan uppdatera att det var gaspedalen det va fel på i min bil, va bara en slump att det blev fel då motorvärmarkabeln användes.
Måste dock säga att det va väldigt skumt att den kan va trasig efter bara 65km, måste ju varit trasig redan då den monterades i bilen antar jag.
Användarvisningsbild
av bem
#821148
För den som nöjer sig med en laddare som "toppar" upp batteriet och för underhållsladdning finns nu en ny lite enklare batteriladdare från Calix, BC60, som man monterar i serie på intagskabeln. Den laddar visserligen bara med 2 ampere men kan ju räcka ändå såvida man inte tömt batteriet ordentligt. T ex ladda i 10-12 timmar med en sådan BC60 inkopplad får du i ca 20 Ah kapacitet i startbatteriet (oftast sitter ett 70 Ah i våra Volvo så man får ju i nästan 30% laddning över natten).

http://www.calix.se/produkter/produktnyheter

/Bo
Användarvisningsbild
av Toson
#821197
Det där verkar ju vara en smarting? Om man får tag i och kopplar in en brytning till värmaren kan man ha sladden inkopplad hela tiden, även på sommaren. För att ladda "på riktigt" blir ju tiden lite för kort när det bara laddar den tid värmaren behövs.
//Toson

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]