Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
#814929
SvenB, Det var det jag ville få fram, att Volvo envisas att det INTE ska gå och man har en annan laddare. Men det är väl inget som säger att man inte kan sätta dit en förgrening till och ha laddaren på?
Calix idé är ju lite annat också, då man har timerreläet efter laddaren, så man kan "koppla bort" värmedelen när man bara vill ladda. Volvo tycker att man ska ha deras sofistikerade timer/fjärr, som man ska plocka ner halva bilen för att få in ............
//Toson
Användarvisningsbild
av SvenB
#814932
bem skrev:Hej,

Det är den här Calix monteringsanvisningen man skall jämföra med för den är för BC 1207 laddare (samma som Volvo använder):

http://www.calix.se/files/98c8d5dda6692 ... BC1207.pdf

/Bo
Men laddaren på bilden och laddaren på ritningen verkar inte vara samma. Den på bilden har en starkströmsingång, men den på ritningen har en starkströmsingång och en starkströmsutgång.
Användarvisningsbild
av bem
#814946
Ja det stämmer som du säger men man får använda lite sunt förnuft i och med att BC 1207 bara har en kontakt för kabel. Så det måste till en Y-kontakt (eller om man hellre vill sommar/vinterbrytaren art. nr: 17 56500) vid laddaren också i detta fallet eftersom laddaren ej har två kontakter (som BC 1205 eller BC 1217XC). Men det går att lösa med de tillbehör Calix har.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#814949
Varför köpa en laddare från Volvo och montera Y-kontakt, när man kan köpa en direkt från Calix så man slipper Y-kontakt :?:
Användarvisningsbild
av bem
#814959
BC 1207 (som Volvo har som tillbehör) är lite kraftigare laddare som kan ladda med upp till 7 amp och den är även IP66 klassad. BC 1205 har max 5 amp laddström och har den lägre klassningen IP44. Men BC 1205 lär ju räcka till de flesta i en personbil med batteri på runt 70-120 Ah.
Men jag vet inte om Calix BC 1205 och BC 1207 funkar med AGM batterier vilket sitter i Volvos dieselbilar med Start/Stop (S/S). Sitter ett AGM batteri i min V70 D3 2014 i alla fall. Nån som vet om Calix laddarna funkar med AGM batterier? Min CTEK MSX 7.0 laddare har nämligen ett speciellt läge för laddning av AGM batterier därav min undran om Calix laddarna bör användas med AGM batterier.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#814962
Toson skrev:Volvo hävdar ju bestämt att det INTE går att montera laddare och motorvärmare tillsammans .......... men, man kan ju flyga till Månen, även om det inte går någon charter dit ..... ännu!
Man kan ju gå några steg längre ........ till DEFA:
http://www.defa.com/sv/automotive/warmu ... defa_link/
Om man vill ha det "optimalt Up to Date"!
//Toson
Jag har monterat båda typer av laddare och det funkar fint, dock är det lättare och billigare att montera BC1205 men 07 har mer kräm.
Användarvisningsbild
av Perc
#815116
bem skrev:BC 1207 (som Volvo har som tillbehör) är lite kraftigare laddare som kan ladda med upp till 7 amp och den är även IP66 klassad. BC 1205 har max 5 amp laddström och har den lägre klassningen IP44. Men BC 1205 lär ju räcka till de flesta i en personbil med batteri på runt 70-120 Ah.
Men jag vet inte om Calix BC 1205 och BC 1207 funkar med AGM batterier vilket sitter i Volvos dieselbilar med Start/Stop (S/S). Sitter ett AGM batteri i min V70 D3 2014 i alla fall. Nån som vet om Calix laddarna funkar med AGM batterier? Min CTEK MSX 7.0 laddare har nämligen ett speciellt läge för laddning av AGM batterier därav min undran om Calix laddarna bör användas med AGM batterier.

/Bo
Jag mailade Calix så sent som i November och frågade följande:
Klarar era batteriladdare (BC 1205 m fl) av AGM-batterier? Det framkommer inte i tekniska datan.
Svaret var kort och koncist från KG Knutssons kundsupport:
Alla laddarna klarar dessa batterier.
av Dpblad
#815643
Klarar eller klarar inte... AGM är väl inte så väsensskilt att inte stabil jämvikt inträder i batteriet efter tillräckligt lång tid med godtycklig blybatteriladdare. Jag vet iaf att min BC1205 använder vanlig laddprofil och inte har möjlighet att pulsera högre spänning som andra laddaren kan i AGM-läge. Ser inget problem med det... jämför med hur bilen själv laddar batteriet.
av rojo8515
#816857
Har det någon betydelse hur minuskabeln från laddaren kopplas in?

På anvisningarna från Calix är ju både + och - direkt anslutna på batteriets poler.

Har läst att minuskabeln bör anslutas till chassiet, vad står det i volvos egna anvisning?

Men Volvo tycks ha en sorts ampèretimmemätare kopplad till minuskabeln.

Om man kopplar in sig på polen direkt, så får denna mätare ingen info om "inkommande ström" när man laddar med laddare och kan då bli förvirrad?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]