Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Toson
#814445
Det står att man inte kan ha BÅDE batteriladdare och motorvärmare, VARFÖR?
Jag har motorvärmare och värmefläktsuttag i kuppen och det går ju tydligen bra! Är det inte bara en grenkontakt som måste installeras för att få en ytterligare anslutning, eller har man krånglat till det mer än så?
Vad är det för fabrikat på Volvos "original" motorvärmares anslutning? Jag fick inte med någon sladd och kommer antagligen att behöva både värmaren OCH laddning, då jag är "många starter korta körningar" användare, som laddar lite då och då samt står ute ibland, speciellt när det visar sig bli kallt, av nån anledning.
Det visade sig vara ett "gammalmodigt" batteri i den också, som man måste fylla på vatten ............. Hade den modellen sånt, eller kan det ha bytts? Behöver nog byta till något nyare antar jag, då det är viktigt att det startar när det behövs ..........
//Toson
av agh39
#814450
Du har beställt en my 14 där det står att du inte kan ha elvärmare och batteriladdare?

Du kan inte i i din beställning både få laddare och värmare El/ diesel/bensin?

Eller kanske ta det från början med att förklara bil, motor, årsmodell,typ av värmare/fabrikat mm?
Användarvisningsbild
av bem
#814451
Hej,
Volvo har Calix system i sina bilar.

Det går att ha motorvärmare+kupeuttag+batteriladdare i bilen - samtidigt.
Jag har nämligen frågat Calix support så jag vet att detta är inget problem i praktiken.
Bara du köper lämplig Y-kontakt, sladd osv som behövs för att du skall kunna ansluta även en batteriladdare (som monteras i motorutrymmet).
Finns beskrivningar på Calix hemsida vad du behöver.

Min fråga var till Calix support den 21 oktober var:
Varför kan man inte kombinera en Calix elmotorvärmare med en
Calix BC 1207 batteriladdare i en Volvo V70 t ex årsmodell 2012 (bensin el diesel)?
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-464269
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463495

Svaret från Calix support 22 oktober blev:
För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så.
Det går utmärkt att kombinera laddare med elektrisk motorvärmare även i en Volvo.
Med vänlig hälsning
Teknisk support

Sen tips ang batteri om du ändå skall byta till nytt: kolla på s k AGM batteri för det är tåligare och har längre livslängd samt slutet. Biltema har AGM batterier med 4 års garanti. Men kolla höjden på batterilådan i din bil så Biltema AGM batteri inte blir för högt men det går nog bra även om locket inte sluter helt kring batteriet, brorsan satt i en Biltema AGM batteri i sin XC60 för ett tag sen och det funkar bra.

/Bo
Senast redigerad av 5 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Toson
#814559
Finemang! Då ska man få till en sån (laddare m. gren) och få ett "nyare" batteri.
Läste en test att EXIDE EA852 ska vara bäst till min.

Undrar varför Volvo säger att "Obs! Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare." om det är original Calix prylar man har? Kan det vara "utrymmesbrist" där grenen ska monteras enligt anvisningen, eller "bara för man inte har bemödat sig att göra en instruktion"?
Som sagts: Inte ovanligt behov!
//Toson
Användarvisningsbild
av bem
#814568
Nog bara slöhet från Volvos sida, som Calix supporten skrev är anledningen:

"För att Volvo inte har tagit fram något kit för laddare i kombination med elektrisk värmare skriver de så".

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
#814578
Kan det inte vara så att Y-grenkontakten håller sämre täthet eller liknande. Om Volvo monterar något som i sådana fall kunde orsaka problem, kommer bilägaren komma tillbaka och vilja ha rättelse. Om du däremot monterar det själv, så får du själv fixa problemet.
Användarvisningsbild
av bem
#814620
Men jag tror nog Calix tagit fram lösning för detta, även för att passa Volvobilar, som står pall mot värme, slask och annat det kan utsättas för i motorutrymmet. Kika på Calix monteringsanvisningar så ser du hur de tänker sig montaget. En Y-kontakt är väl inget speciellt, bara den är av bra kvalitet och håller tätt vilket väl inte finns anledning att tvivla på vad gäller Calix Y-kontakt?

/Bo
Användarvisningsbild
av Toson
#814639
Calixmonteringen ser inte riktigt lika ut som Volvo har beskrivit det i sin monteringsanvisning.
http://www.calix.se/files/592f945beed8f ... BC1205.pdf
Volvos anvisningar verkar mycket mer avancerad med mycket skruvande av grejer och dragningar runt hela bilen. Tänkte mig en fjärrstart, när man ändå håller på, men jisses vilket dragande av kablar och panelskruvande överallt.
Calix har väl auktoriserade montörer som kan få ihop det lika bra?
//Toson
Användarvisningsbild
av bem
#814689
Jag har också kikat i Volvos monteringsanvisningar och de ser i mina ögon överarbetade ut, det finns säkert enklare sätt att dra kablarna, fästa saker osv än deras anvisningar. Som med allt annat, det finns inte bara en lösning på ett problem. Tänker man till lite själv innan man börjar monteringen så kan man säkert förenkla lite. Ta bara en sån grej som att montera Volvos batteriladdare (= Calix laddare BC 1207) i en V70 enligt Volvos anvisningar, man behöver ju nästan vara ingenjör för att följa dem och det är säkert en högt kvalificerad ingenjör som gjort anvisningarna.

/Bo

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]