Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#809470
Bilen det gäller är en V70 II 2,4D -08

Upptäckte ett irriterande fel i helgen (felkoden var satt redan helgen innan).
Jag tyckte bilen kändes trög så jag kopplade ur för att se om någon broms låg på men då rullade den fint, tryckte på gasen och då kändes bilen normal igen.

Lite senare var det samma sak igen så jag släppte upp gasen och tryckte ner den igen, då fungerade den som den skulle och jag började fundera på om jag inbillade mig.

Nästa gång det inträffade så hade jag tvåan i när den började kännas trög och då tryckte jag ner pedalen i golvet med resultatet att det kändes som jag hade 6an i fast bara körde i 15-20km/h. Släppte upp gasen och gasade igen och då fungerade det.

Felkoden som sitter enligt Vida/Dice är "Luftmassa eller volym inom/utanför gränsvärden - Generellt elektriskt fel - För hög spänning"

Felsökningstipsen gav inte så mycket heller. Tydligen var det inte helt ovanligt att axeln till virvelspjället gick av men den var hel.

Hittar inga trasiga vacumslangar även om det såklart är möjligt att det gömmer sig en spricka någonstans.

Vad jag förstått så går luftmassemätaren "aldrig sönder" på dessa bilar men det verkar ju ändå lite lurt och någon gång ska ju vara den första. Tror ni det kan vara den?

Några tips på hur jag kan felsöka eller på vad som kan vara problemet?
#809490
Jag har inte riktigt koll på vad felkoden har för text men den heter ECM 135 F eller något liknande och
om du känner igen detta så bör du kolla
Laddtrycksgivaren på intercoooolern den sitter ovankant slang på vänster sidan
kolla även är och bör värden då kan du se om den avviker i temp/tryck om du kan se detta med din utläsningsutrustning

ingen ovanlig grejj med det symptomet som du beskriver
Kan även vara andra saker men denna är "lätt" att kolla

En EGR som kärvar ibland är lite svårare att få kollat men det kan det oxo vara

//gooose
#809838
Brainy skrev:Tack för svar. ECM-P010117 heter den så
Laddtrycksgivaren bör det inte vara då? Jag har dock upplevt ett tag att det varit lång spool up-tid men det kan vara inbillning.

Kan det fortfarande vara EGR?
Här har du vidas text på denna felkod

Är inte helt ovanligt med läck i tex laddslangen undermotorn att den är av i fäst öron och läcker där eller gummi slangen skaver vid subframen framkant Höger sidan små läck men kan ge stor effekt

Kolla runt lite planlöst på ev slangar o dylikt som kan orsaka läckage kolla även så att virvelspjällaxeln är hel och OK



284: ECM-P010117 Luftmassa eller volym luftflödeskrets inom/utanför gränsvärden. Generellt elektriskt fel. För hög spänning


Felkodsinformation

Styrenhet motor (ECM) övervakar kontinuerligt att luftmassmätarens signal är rimlig och följer luftmassmätarens karaktäristik.
Om styrenhet motor (ECM) detekterar att signalen från luftmassmätaren är felaktig sätts felkoden.
Observera att fel på virvelspjället kan orsaka att felkoden sätts.
Felkoden är diagnostiserbar vid motor igång.

Ersättningsvärde
Momentbegränsning.
En beräknad luftmassa används.
Felorsak
Om felkod ECM-P010117 har blivit satt tillsammans med ECM-P029900 beror felet antagligen på läckage på en slang eller anslutningen mellan turboaggregatet och insugningsventilerna.
Fel läge på kamaxel.
Skadad luftmassmätare.

Felsymptom
Körning/Dålig prestanda/saknar kraft Försämrad prestanda.
#809906
Tack så mycket för svaret!

Jag har redan tittat på axel virvelspjäll och slang nere vid subframe samt översiktlig koll av slangar utan att hitta något och någon annan felkod är inte satt.

Därav jag börjar fundera på luftmassemätaren. Men det kanske kan vara annat fel på virvelspjället med även fast axeln är hel?
#810110
då du kan nollställa felkoder själv
Prova att lossa kontakten till luftmasse mätarn och kör ett litet tag utan denna inkopplad
ECM/motorstyrenhet skall då gå på förprogramerade värden
Om fel ej uppstår med kontakt lös prova om du kan "låna" en luftmassemätare av en vänlig själ

För att testa ordentligt före inköp då dom ej är direkt gratis


//Gooose
#833503
Tim: Vad ska det vara för värden då och vad kan jag dra för slutsats om det är något annat?

Gooose: När jag rycker sladden till luftmassemätaren så blir bilen orkeslös hela tiden. Jag tolkade dig som att den skulle gå "bra" om jag drog ur den? Kan jag av detta dra slutsatsen att det troligen är luftmassemätaren som är kass? Funderar på om jag ska beställa en från skroten och testa med.
#833508
Varför skulle LMM aldrig gå sönder på just de bilarna? Luftmassemätare har ju sett likadana ut i evighet och har alltid kunnat gå sönder. Allt tycks ju peka på den. Om inte annat kan du ju investera i en burk startgas och felsöka med den om du misstänker läcka ändå.

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D