matzen10 skrev:V70II längd 4,82 Bagage utr. (L) 555-1600 Axelavstånd 2,81 Innerbredd F/B 1,46/1,40
Innerhöjd F/B 97,5/93,5
V70 längd 4,71 Bagage utr. (L) 495-1641 Axelavstånd 2,75 Innerbredd F/B 1,42/1,42
Innerhöjd F/B 99,5/98
Slutsats: Yttermåtten på V70II är större och verkar ha kommit bagaget tillgodo. Det 6 cm större axelavståndet brukar ju betyda att baksätet blir större men inte i det här fallet
. Likaså har bredd och höjd blivit något mindre bak (knäutrymmet tror jag inte går att mäta..)
Audi A6, Mercedes E, Passat, SAAB 9-5, BMW 5, Mondeo har i de flesta fallen större utrymmen/bagage oavsett om testerna är från 2007 eller 2004/5. Stort undantag är SAAB 9-5 som har bagage jämförbart med postiljonernas cykelväskor; beror väl på att modellen är daterad??
M V H
---> Matz
Måtten du anger stämmer inte riktigt, i alla fall inte enligt Volvo. I broschyrerna för V70II resp. V70n anges följande, gällande inntermåtten:
Bredd fram - V70II:145,7 cm, V70n: 142,7 cm. Slutsats: V70II är 3 cm bredare.
Bredd bak - V70II:143,4 cm, V70n: 141,9 cm. Slutsats: V70II är 1,5 cm bredare.
Höjd fram - V70II: 98,5 cm, V70n: 99,7cm. Slutsats: V70n är 1,2 cm högre.
Höjd bak - V70II:98,1 cm, V70n: 98,8 cm. Slutsats: V70n är 0,7 cm bredare.
Ang. bredden bak: eftersom V70II har en plattare dyna i baksätet än V70n så är i praktiken skillnaden i bredd ännu större än de 1,5 cm måtten anger, vilket märks när man sitter 3 personer bredvid varandra i baksätet.
Ang. höjden bak: eftersom V70II har en lägre position på sittdynan i baksätet (en följd av att man ville göra bagageutymmet helt plant genom att bara fälla ryggstödet) så är i praktiken inte höjden sämre för passagerarna bak än i V70n.
När det gäller knäutrymmet bak så har Volvo någonstans skrivit att det skall vara 21 mm bättre i V70II än i V70n. Jag tog med mig tumstocken till Bilia en gång och mätte; det stämmer ganska bra att knäutrymmet var drygt 2 cm bättre än i min gamla V70n.
Mätningen gick till så här: jag ställde in förarstolen likadant i båda bilar, med ratten längst fram, mina armar helt raka och svanken/ryggen mot ryggstödet och satte mig sedan i baksätet bakom förarstolen, med svanken/ryggen mot ryggstödet bak och mätte från knäskålen till ryggstödet framför. :D
Slutsats: att som AMS säga att nya V70II inte är större än gamla V70n är alltså helt felaktigt! Sedan kanske skillnaden inte är så där jättestor, men det är en annan sak. Personligen tycker jag att man borde kunnat göra benytrymmet ännu bättre bak, med tanke på att bilen blivit så mycket större på utsidan.
När det gäller det du skriver om att A6, E-klass, BMW 5, 9-5, Passat och Mondeo har större utrymmen/bagage så stämmer väl inte det helt när det gäller bagage, i alla fall... fast det beror på hur man ser det; om man skall fylla bagageutrymmet med bomull så är ju antal liter det viktigaste och då är Audi, E-klass, BMW5 (endast med ryggstödet nerfällt), Passat och Mondeo större men om man istället skall lasta normala saker, som väskor/flyttkartonger/möbler och liknande så lastar Volvon, tack vare sin fyrkantigare form, mer än de andra - bortsett från E-klass och Mondeo.
Vidare så saknar jag i alla biltester att man mäter hur mycket som får plats när man fyller hela bagageutrymmet men med ryggstödet uppe, så att man fortfarande kan sitta bak. Biltestarna och biltillverkarna anger endast upp till fönsterlinjen/insynsskyddet när ryggstödet är uppfällt.
När man t.ex. åker med familjen på semester så fyller man ju i princip lastutrymmet till taket och då blir Volvos fördel jämtemot framför allt Audi, BMW och SAAB ännu större.