Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
~Kalle~ skrev:( Jag litar mer på TV som provat XC70 vs. Audi A6 och då Audins mittplats inte gick att utnyttja.)
Det var systemunderhåll på TV:s sida nu; får kolla länken en annan dag/kväll/natt.
Hur som helst så är Audi A6 större i innermåtten (och yttermåtten) än V70II. Åtminstone enligt AMS. Verkar dock som om Audi har bredare/mer skålade yttersittplatser än V70II och det är därför det går ut över mittenplatsen. Så Audi har kanske gjort baksätet bekvämt fär 2 medans Volvo gjort det hyfsat för 3?
För jag kan väl aldrig tänka mig att TV har andra måttuppgifter än AMS..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
V70II är givetvis mer rymlig i baksätet än V70N! Men det är bara Svenska AMS som inte har hittat dom extra centimetrarna!

Läste ett test i Auto Express (stor engelsk tidning). Där tyckte dom att V70II var rymligare än både BMW 5-serie och Audi A6!
Användarvisningsbild
av Brainy
XC90_Executive skrev: Jag tycker att det är kasst att det inte har dykt upp en egen forumdel till XC60! Jag påpekade att detta behövdes för längesedan!
Detta hade tyvärr fallit i glömska :oops:
Jag har skickat iväg en passning till de som har behörighet att lägga till XC60 i S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-) så nu är det på g!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Brainded skrev:
XC90_Executive skrev: Jag tycker att det är kasst att det inte har dykt upp en egen forumdel till XC60! Jag påpekade att detta behövdes för längesedan!
Detta hade tyvärr fallit i glömska :oops:
Jag har skickat iväg en passning till de som har behörighet att lägga till XC60 i S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-) så nu är det på g!

mvh
Anders
När kommer det då? :)

En annan fråga ang. XC60 är om den kommer med Rear Seat Entertainment?

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
~Kalle~ skrev:En annan fråga ang. XC60 är om den kommer med Rear Seat Entertainment?
Det står inte med som tillbehör i broschyren iallafall! Men allt är inte fastställt ännu.
av Joli
matzen10 skrev:V70II längd 4,82 Bagage utr. (L) 555-1600 Axelavstånd 2,81 Innerbredd F/B 1,46/1,40
Innerhöjd F/B 97,5/93,5
V70 längd 4,71 Bagage utr. (L) 495-1641 Axelavstånd 2,75 Innerbredd F/B 1,42/1,42
Innerhöjd F/B 99,5/98

Slutsats: Yttermåtten på V70II är större och verkar ha kommit bagaget tillgodo. Det 6 cm större axelavståndet brukar ju betyda att baksätet blir större men inte i det här fallet ;-). Likaså har bredd och höjd blivit något mindre bak (knäutrymmet tror jag inte går att mäta..)

Audi A6, Mercedes E, Passat, SAAB 9-5, BMW 5, Mondeo har i de flesta fallen större utrymmen/bagage oavsett om testerna är från 2007 eller 2004/5. Stort undantag är SAAB 9-5 som har bagage jämförbart med postiljonernas cykelväskor; beror väl på att modellen är daterad??

M V H
---> Matz
Måtten du anger stämmer inte riktigt, i alla fall inte enligt Volvo. I broschyrerna för V70II resp. V70n anges följande, gällande inntermåtten:
Bredd fram - V70II:145,7 cm, V70n: 142,7 cm. Slutsats: V70II är 3 cm bredare.
Bredd bak - V70II:143,4 cm, V70n: 141,9 cm. Slutsats: V70II är 1,5 cm bredare.
Höjd fram - V70II: 98,5 cm, V70n: 99,7cm. Slutsats: V70n är 1,2 cm högre.
Höjd bak - V70II:98,1 cm, V70n: 98,8 cm. Slutsats: V70n är 0,7 cm bredare.

Ang. bredden bak: eftersom V70II har en plattare dyna i baksätet än V70n så är i praktiken skillnaden i bredd ännu större än de 1,5 cm måtten anger, vilket märks när man sitter 3 personer bredvid varandra i baksätet.
Ang. höjden bak: eftersom V70II har en lägre position på sittdynan i baksätet (en följd av att man ville göra bagageutymmet helt plant genom att bara fälla ryggstödet) så är i praktiken inte höjden sämre för passagerarna bak än i V70n.

När det gäller knäutrymmet bak så har Volvo någonstans skrivit att det skall vara 21 mm bättre i V70II än i V70n. Jag tog med mig tumstocken till Bilia en gång och mätte; det stämmer ganska bra att knäutrymmet var drygt 2 cm bättre än i min gamla V70n.
Mätningen gick till så här: jag ställde in förarstolen likadant i båda bilar, med ratten längst fram, mina armar helt raka och svanken/ryggen mot ryggstödet och satte mig sedan i baksätet bakom förarstolen, med svanken/ryggen mot ryggstödet bak och mätte från knäskålen till ryggstödet framför. :D

Slutsats: att som AMS säga att nya V70II inte är större än gamla V70n är alltså helt felaktigt! Sedan kanske skillnaden inte är så där jättestor, men det är en annan sak. Personligen tycker jag att man borde kunnat göra benytrymmet ännu bättre bak, med tanke på att bilen blivit så mycket större på utsidan.

När det gäller det du skriver om att A6, E-klass, BMW 5, 9-5, Passat och Mondeo har större utrymmen/bagage så stämmer väl inte det helt när det gäller bagage, i alla fall... fast det beror på hur man ser det; om man skall fylla bagageutrymmet med bomull så är ju antal liter det viktigaste och då är Audi, E-klass, BMW5 (endast med ryggstödet nerfällt), Passat och Mondeo större men om man istället skall lasta normala saker, som väskor/flyttkartonger/möbler och liknande så lastar Volvon, tack vare sin fyrkantigare form, mer än de andra - bortsett från E-klass och Mondeo.

Vidare så saknar jag i alla biltester att man mäter hur mycket som får plats när man fyller hela bagageutrymmet men med ryggstödet uppe, så att man fortfarande kan sitta bak. Biltestarna och biltillverkarna anger endast upp till fönsterlinjen/insynsskyddet när ryggstödet är uppfällt.
När man t.ex. åker med familjen på semester så fyller man ju i princip lastutrymmet till taket och då blir Volvos fördel jämtemot framför allt Audi, BMW och SAAB ännu större.
av Billy
Tycker svenska AMS är duktiga på att vara inkonsekventa. Sorry, jag är helt off-topic och nu kommer jag kallas för en bitter Volvoägare men jag måste bara påpeka detta om AMS, detta är om S80N.

I nr 13/2006 testas Volvo S80 V8 mot Audi A6 4.2, Lexus GS 450h och BMW 550i.

Under ronden "Förarergonomi och Utrustning" får Volvo högsta betyget av dessa bilar, 93%. Jämfört med Lexus 87%, Audi 86% och BMW 80%. Dom skriver att "Volvo S80 är ergonomin personifierad" och att "Skandinavisk design är lika med överlägsen ergonomi". De sammanfattar med att skriva "Vi kan inte annat än att kapitulera fullständigt inför Volvos förarmiljö med endast en miss, något försvårad avläsning av sekundärinformation (färddator, radio) i solljus". Framstolarna får högt beröm med omdömet Man sitter bäst i Volvo, men åker skönast och tystast i Lexus. BMW:s sportchassi är stötigt. Stolsbetyget blir höga 98% för Volvo jämfört med Audi 91%, BMW 96% och Lexus 95%.

Här var allt frid och fröjd. I nr. 5/2007 testas Volvo S80N D5 mot Audi A6 2.7 TDI Quattro, BMW 520d, Chrysler 300C CRD, Citroën C6 HDI och Mercedes E220 CDI. Här beskrivs dock Volvos förarmiljö med andra ord "mittkonsolen andas exklusivitet även om mängden små knappar ligger på gränsen ergonomiskt sett." Om stolarna säger dom här "Framstolarna är mindre och enligt vår mening sämre än dagens V70. De har också sina övermän i detta gäng komfortsedaner." Det var ett ganska mycket sämre betyg än tidigare, nu har dom slutat med %-betyg och Volvo tilldelas med nöd och knäppe en 4:a för framstolarna. Audi får också 4, BMW 5, Chrysler 4, Citroen 2 och Mercedes 5.

Detta är ganska lustigt både vad gäller ergonomin och framstolarna för det är nämligen exakt samma framstolar och interiör i bilarna i bägge testen. Det enda som skiljer var att V8 hade ljus interiör medans D5 hade mörkgrå. Det är ganska kul att Volvos framstolar ansågs bekvämast gentemot värstingmodellerna av Audi, BMW och Lexus (M- och RS-modeller borträknade) medans dom ansågs ha sina övermän hos de enklare versionerna av ungefär samma märken som knappast lär haft dyrare stolar än värstingmodellerna.

Nyligen påpekades det också att nya Audi A4 fick högsta betyg av AMS i krocksäkerhet, 5 stjärnor trots att den inte hunnit krocktestats hos EuroNCAP. När V70 testades fick den endast 3 stjärnor med motivationen för att den INTE hade krocktestats hos EuroNCAP. Alltid lika kul och typiskt AMS. Ändå läser jag tidningen, vet verkligen inte varför.

Och bara för att inte vara 100% off-topic så kan jag väl säga att XC60 verkar bli en trevlig bil där Volvo lyckats bra mycket bättre med designen än hos exempelvis Saab 9-4X Concept och Audi Q5 Concept. Interiören var jag först skeptiskt till för den likande en blanding mellan en S80N/V70II och en gammal Saab 9000 men jag har börjat ändra uppfattning. Tyckte verkligen det inte var snyggt med det matta träet invändigt men det såg verkligen läckert ut med aluminium.
av nickel
Till alla som väntar på en större dieselmotor (till XC60 och de andra modellerna) så måste jag göra er besvikna... :( Pratade igår med en person som jobbar på volvos utvecklingsavdelning för nya motorer och det är inte prioriterat att ta fram någon större motor, planerna fanns tidigare men de har lagts på is på grund av de hårda miljöbestämmelserna som Volvo tror kommer bli ännu hårdare de närmsta åren. Därför arbetas det på snåla dieselmotorer för tillfället som kommer ha låg effekt och vara 4-cylindriga, allt för att klara av miljöbestämmelserna...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
nickel skrev:Till alla som väntar på en större dieselmotor (till XC60 och de andra modellerna) så måste jag göra er besvikna... :( Pratade igår med en person som jobbar på volvos utvecklingsavdelning för nya motorer och det är inte prioriterat att ta fram någon större motor, planerna fanns tidigare men de har lagts på is på grund av de hårda miljöbestämmelserna som Volvo tror kommer bli ännu hårdare de närmsta åren. Därför arbetas det på snåla dieselmotorer för tillfället som kommer ha låg effekt och vara 4-cylindriga, allt för att klara av miljöbestämmelserna...
Men nu får de väl ge sig!

Om de nu ska använda 4cylindriga motorer så kan de väl utveckla en egen och inte använda Fors/PSA motorer!? :|

/Kalle
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic