Sida 7 av 130

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 13:57
av Lövet
Om bilen inte kan användas för det ändamål den marknadsförs så är den behäftad med ett köprättsligt fel som kan ligga till grund för hävning.

Ergo: Påstår Volvo att den är fyrhjulsdriven ska den vara det också.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 14:08
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Om bilen inte kan användas för det ändamål den marknadsförs så är den behäftad med ett köprättsligt fel som kan ligga till grund för hävning.

Ergo: Påstår Volvo att den är fyrhjulsdriven ska den vara det också.
Problemet är väl att det kan vara hur dålig 4-hjulsdrift som helst utan att de anser sig ha vilselett någon.

Att videofilma gen 4 och gen 5 bestyckade bilar vid samma tillfälle och omständigheter (B20:s backe med samma släp vid samma tillfälle) skulle säkert ge någon effekt vid en uppgörelse, men hur man trasslar sig ur förmånsbil och leasingkontrakt har jag ingen aning om.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 14:10
av Lövet
Jag skrev aldrig att det skulle bli lätt :wink: Dock har det skett. Har för mig att det var första generationens Huyndai Santa Fe som ett antal ägare krånglade sig ur eftersom fyrhjulsdriften var oduglig.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 14:13
av StringerBell
Dags att koppla in "3:e statsmakten", dvs. media. B20:s historia är definitivt något för Teknikens Värld eller Vi Bilägare.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 14:19
av Lövet
Helt övertygad att TV eller AMS skulle ta upp storyn eftersom det är en så populär modell.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 15:06
av VolvoB20
Jag har fortfarande en förhoppning att det ska gå att lösa. Jag kan inte tro att Volvo/Haldex bygger Gen5 så här ultradåligt.

Jag har åkt Volvo/Haldex i 7 år och 20.000 mil och det har ju haft suveränt uppträdande och aldrig ens varit i närheten av att inte ta mig upp.

Ska kontakta dem igen i nästa vecka innan jag går vidare med något annat.

Trots ny mjukvara så verkar det vara mycket buggar kvar här och där.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 15:32
av Lövet
Man undrar ju hur de testade bilen innan de släppte sista mjukvaran. Jag vill verkligen inte tänka mig att de accepterade det uppträdande som du beskriver.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 15:48
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Man undrar ju hur de testade bilen innan de släppte sista mjukvaran. Jag vill verkligen inte tänka mig att de accepterade det uppträdande som du beskriver.
Trots ny mjukvara så står det i displayen att S/S är deaktiverat. Ändå start/stoppar den i varje korsning. Så testerna kan man ju fundera på.

XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 20:28
av Maccie
Jag har en XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11 som är en sen 2011, uttagen i maj 2011 (är det en MY11B då som någon skriver om?).

Kan bara säga att jag försökt provocera den med fullgas från stillastående på lite olika underlag och det har aldrig hänt att framhjulen spinner ensamma. Faktum är att på någorlunda torr väg spinner inga hjul överhuvudtaget ens med Pelle i botten och 460 nm rakt ner i backen - bilen bara rör på sig framåt.

Så MY11 (Haldex 4) verkar åtminstone inte bete sig som du skriver och det finns nog en skillnad, helt klart.

Re: XC70 MY13 Haldex Gen 5 = Grymt slött mot Gen 4 .

Postat: lör 16 jun 2012, 21:39
av Steff 99
Det är baraXC60 som finns som MY 11B, eftersom man kom med förändringarna väldigt tidigt , bl.a sensus.