Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FFrrEEddRRiiKK skrev:Provkörde 2.5D:n idag med automat, och upplevde nog lite av den där ketchupeffekten kring 2000 - 2750 varv i vridet.

Sedan lät det rätt mycket om motorn. Kanske lika mycket som 2.5T:n (vet inte hur 2.5FT:n) låter, men föredrar nog ändå 2.5T femman.

Annars kändes bilen hyfsat lätt. Lättare än jag vill minnas 2.5T:n.

2.0D:n och 2.4D:n går nog bort med..

Jo, jag är ett steg närmare en 2.5FT nu.
På 3-års sikt, och med runt 4000 mil/år, och så länge bränslet på E85 ligger där det ligger, så verkar man kunna få en schysst ekonomi i både det privata och tjänstemässiga körandet.

Trist bara att man inte kan slå på 17":arna.. :x

Kikade på Electric silver metallic, och tyckte den såg rätt normal ut, å andra sidan inte en vanlig silver bredvid för jämförelse, men Oyster grå, Caper grön och Seashel metallic är faktiskt rätt trevliga med. :-)-)

/Fredrik
2.5FT låter exakt likadant som 2.5T gör då det är samma motor förutom att den förstnämnda är anpassad för etanol. Angående 17" fälgar kan du ju alltid köpa en uppsättning och sätta på själv och sedan använda 16" till vinterdäcken. Blir ju givetvis en extra kostnad men det är ju upp till dig själv hur du vill ha det :)
FFrrEEddRRiiKK skrev:Så det är inget som hindrar 17" (eller över) på 2.5FT, bara att det inte finns med i standard paketen/tillvalen?

/Fredrik
Såvitt jag har förstått så har Volvo tagit ett principbeslut att för den svenska marknaden skall inga V70 2,5FT lämna fabriken med större än 16". Min handlare byter dock ut dessa mot 17" utan extra cost.

Mvh
Arese
Arese skrev: Såvitt jag har förstått så har Volvo tagit ett principbeslut att för den svenska marknaden skall inga V70 2,5FT lämna fabriken med större än 16".
Det här var verkligen ett starkt karaktärsdrag från VOLVO:s sida! :mrgreen:
Arese skrev: Min handlare byter dock ut dessa mot 17" utan extra cost.
Nu blir det en potentiell poäng till till 2.5FT:n, om min säljare kan ta sig samman och trolla fram en fin 17":are, fast då kommer jag ju dra så mycket mer bränsle än med 16"! :shock: Eller :?: ?:-/

/Fredrik
FFrrEEddRRiiKK skrev:
Arese skrev: Såvitt jag har förstått så har Volvo tagit ett principbeslut att för den svenska marknaden skall inga V70 2,5FT lämna fabriken med större än 16".
Det här var verkligen ett starkt karaktärsdrag från VOLVO:s sida! :mrgreen:
Arese skrev: Min handlare byter dock ut dessa mot 17" utan extra cost.
Nu blir det en potentiell poäng till till 2.5FT:n, om min säljare kan ta sig samman och trolla fram en fin 17":are, fast då kommer jag ju dra så mycket mer bränsle än med 16"! :shock: Eller :?: ?:-/

/Fredrik
Njaa, det är inte vad jag har hört. Bilarna ska levereras till handlarna med 16" och handlarna får inte montera några 17" eller större i samband med leverans till kund utan det får man i så fall köpa själv separat. Jag har frågat två olika Bilia här i Göteborg och båda sa likadant.
Det är just soppaförbrukningen som gör att den endast skall säljas med 16".

Med 17" blir förbrukningen så hög att den ej klassas som miljöbil.

Men att hänga på 17" själv lär väll knappast skattmasen få reda på, så då kan man bibehålla miljöbilsstämpeln
= 20% lägre förmånsvärde
10000kr i miljörabbat gäller ju endast privatpersoner (av någon underlig anledning)

Sverige är underbart ibland 8)
Linqid skrev:
Njaa, det är inte vad jag har hört. Bilarna ska levereras till handlarna med 16" och handlarna får inte montera några 17" eller större i samband med leverans till kund utan det får man i så fall köpa själv separat. Jag har frågat två olika Bilia här i Göteborg och båda sa likadant.
Hej
Bilia är världens sämsta affärsmän, de läser bara innantill i sina ramavtal. 2002 var jag nära att köpa en S60 2,4T men det fattades 1500 kr i kalkylen med den utrustning jag villle ha och de vägrade att gå ned detta i pris. Jag valde en Mondeo ST220 istället och det har jag aldrig ångrat iochförsig, underbar bil. Känns dock som att Bilia hade tjänat in de där femtonhundra på service och reservdelar rätt fort....

Det är klart att de kan skicka med ett par 17" i affären om de vill, de vet ju inte vad du gör med dem :D Det handlar ju bara om att vara flexibel och göra en affär. Jag har en polare i Göteborg (vet ej handlare) som också har beställt en 2,5FT, även han ska få den levererad på 17" så nog går det.

Mvh
Arese
Arese,

några slutliga kommentarer på följande:
Hej
Siffrorna ovan kommer från olika TV nr senaste året, har tyvärr inte tillgång till tidningarna just nu. Förutsättningar är maxacceleration genom växlarna.

Det som är viktigt för acceleration är effektkurvan på motorn och utväxlingen i växellådan. Högt vrid vid låga varv ger hög effekt vid låga varv men för snabb acceleration gäller det att ligga i det varvtalsområde som genererar högst effekt ej vridmoment. I vissa hastighetsintervall och vid sk "in-gear acceleration" kan en dieselbil mycket väl vara snabbare än en bensinbil men detta beror på en för detta moment gynnsam effektkurva. Om man väljer för bägge bilarna optimal växel (i fallet D5 och 2,5T krävs i svenska farter nedväxling i bägge) så är en 2,5T alltid snabbare.

För övrigt så tror jag att många upplever dieselbilar som piggare än vad de är eftersom de endast kör på låga varv. Dessutom byggs ofta effektkurvan upp mycket snabbt på dieselbilar vilket subjektivt ger en ketchupeffekt som kan upplevas som kraftig acceleration. Tyvärr har effektkurvan en tendens att kraftigt avta efter 4000 varv i de flesta dieselmotorer.... Min fru t ex kör en C30 2,0D, den upplever hon som piggare än min tidigare E90 325i trots att BMW:n är 2,4 sek snabbare till hundra och har 82 hk mer. BMW:n har dock bara 250 Nm i vrid mot C30:ns 320 Nm. Min fru kör sällan norr om 3000 varv/min. Själv tycker jag att det är kul med spets på toppen och har inget emot att varva motorn.

En frisk 9-5 Aero torde krossa en D5:a i maxacceleration mellan 50 och 140 km/h om det är en kry bil
- Min f.d Saab 9-5 Aero var fullt kry, så det spåret kan vi bortse från
- Du kan inte jämföra sugmotorn i din f.d BMW med de turbomotorer som sitter i Saab och Volvo. BMW motorn tycker mycket om att varvas och klippet i motorn ökar markant med varvtalet (vilket enbart är trevligt...men inte särskilt användbart annat än på bana). Både Saab och Volvos turbo motorer är mer av "elmotor" dvs samma klipp från 2.000 rpm till 4.500 rpm och därefter så låter det bara...och klippet minskar men man gör drygt 205 km/h med Saaben och accelerationen mot toppfart avtar. Det ser man tydligt på dessa motorers effektdiagram (gå in på BSR:s hemsida och kika). Det "användbara" varvtalet i dessa motorer är således ca. 2.500 varv (mellan 2000 -4500).
- Klippet i D5:an ligger mellan 1.750 - 3.500, därefter så dör den också, men då går min S80 i 195 km/h och accelerationen mot toppfarten bör gå långsamt (har inte testat ännu...har inte varit i Tyskland med bilen). Det "användbara" varvtalet blir således ca. 1.750 varv, inte så stor skillnad jmf med turbomotorerna. Ketchupeffekten försvinner för mig också i.o.m att jag har automat.
- Visst "krossar" säkert min f.d Saab 9-5 Aero min nuvarande S80 D5 om jag kör med fullgasaccelerationer och "sport" knappen ständigt intryckt, men förbrukningen blir skyhög och till vardags skulle det bli olidligt. I vardagskörning så upplever jag att min Volvo fullt ut motsvarar Saaben och Saaben har 50 hk mer än Volvo V70 2,5 T. Så mellan D5:an och 2.5T så handlar det om vad man själv upplever och när jag provkörde bägge versioner föll jag för D5:an som jag upplevde som klart "mäktigare" eftersom 2.5T motorn inte har något BMW klipp på toppen och egentligen inte har mer hästkrafter än D5:an, nästan alla D5 motorer har mellan 195 - 200 hk när de mäts.
FFrrEEddRRiiKK skrev:Provkörde 2.5D:n idag med automat, och upplevde nog lite av den där ketchupeffekten kring 2000 - 2750 varv i vridet.

Sedan lät det rätt mycket om motorn. Kanske lika mycket som 2.5T:n (vet inte hur 2.5FT:n) låter, men föredrar nog ändå 2.5T femman.

Annars kändes bilen hyfsat lätt. Lättare än jag vill minnas 2.5T:n.

2.0D:n och 2.4D:n går nog bort med..

/Fredrik
Tjenare Fredrik,
ännu ett forum vi båda är medlemmar på (Component, Minhembio) :lol:

Tänkte bara peka på ett par saker när det gäller dieselmotorerna. 2.4D (163hk) och D5 (185hk) är exakt samma motorer hårdvarumässigt. Det som skiljer är programmeringen. Eftersom ni ändå har pratat om chippning i tråden, så kan man se på tex BSR att efter installation av deras mjukvara via PPC, så har du samma effekt i båda motorerna (220hk / 455 Nm). Nu är ju förbrukningssiffror på dessa motorer ett hett ämne, och givetvis beroende av körstil, men det borde inte vara några som helst problem att köra den motorn på 2-3 dl/mil billigare än 2.5FT:n i snitt. Räkna på det, och se om det går ihop sig.....
Mattiasa skrev:2.4D (163hk) och D5 (185hk) är exakt samma motorer hårdvarumässigt. Det som skiljer är programmeringen.
Dum fråga då, men var kommer det karakteristiska dieselmotorljudet av? :o
Mattiasa skrev: Eftersom ni ändå har pratat om chippning i tråden, så kan man se på tex BSR att efter installation av deras mjukvara via PPC, så har du samma effekt i båda motorerna (220hk / 455 Nm). Nu är ju förbrukningssiffror på dessa motorer ett hett ämne, och givetvis beroende av körstil, men det borde inte vara några som helst problem att köra den motorn på 2-3 dl/mil billigare än 2.5FT:n i snitt. Räkna på det, och se om det går ihop sig.....
Men hur stämmer då i tillägg mitt resonemang kring att p g a att etanolen drar 30-40% mer pga av lägre energiinnehåll, så skall manuell/blandad körning specen på 0.93 liter E85/mil i själva verket tolkas som ~1.2-1.3 liter E85/mil, och därigenom ännu längre ifrån, dieseln ifråga om ren bränsleförbrukning?

/Fredrik
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn