NiKeMaN skrev:viktore skrev:Fick länken till TV-testet att fungera nu, genom att leta mig fram till testet via deras hemsida. Kan vara något att prova för de som också haft problem tidigare.
Nåväl, läser man testet kan man inte undgå TVs utförliga prestandadata som bevisar precis det jag påpekat otaliga gånger. 0-100 tiden för 520d och V70 D5 skiljer 2 tiondelar på pappret men det ser annorlunda ut i verkligheten. Till 200km/h testade man inte ens 520d.. förmodligen hann flygrakan ta slut 8)
Kanske får vi nu få slut på det eviga gnatet att 520d skulle vara jämnsnabb med D5, och kan fastslå att man får gå upp till en dieselsexa om man ska få matchande/bättre prestanda i BMWn.
Alltså tror du på fullast allvar att du känner skillnad på en bil som gör den välkända kvartsmilen 402m på 16.3 eller 16.5 sekunder??? Visst visar siffrorna på att D5an är lite lite lite lite lite lite snabbare. Men knappast märkbart för gemene man. Att jämföra D5an mot en 525d är bara orättvist till 525d's fördel. Den lirar inte ens i samma liga som den billigare, bullrigare, slöare och omodernare V70II. ;)
Det fina är - att Skövdes "stolthet" D5an på 205 (eller 215 idag?) är det starkaste och vassaste Volvo har att erbjuda bland dieselmotorerna.... BMW har ju 530d på 245hk eller om man vill 535d med närmare 300 kusar. Original. 0-100 på 5,7s... Men visst. Då kostar det därefter. Dock fortfarande en diesel med 0.62 i blandatförbrukning. :)
När jag postade inlägget svor jag tyst för mig själv att någon garanterat skulle försöka ta fokus från att 520d uppenbart inte är lika snabb som D5 till att D5 istället får storstryk av 525d.. :lol:
Tittar du på slutfarten för 402m så skiljer det 6km/h mellan bilarna, när det gäller bilar som inte ens kommer över 150km/h i slutfart så är det en skaplig skillnad.
Kör man 201/402m så är det slutfarten som avslöjar hur mycket pulver bilarna har. Räknar vi bort eventuella förarmisstag så kan tiderna diffa åt olika håll, men den bil som har högst slutfart är den bil som också hade varit snabbast om man fortsatt gasa.
Kollar vi på tiderna 0-160 så skiljer det 2.5s vilket är
lång tid i dessa sammanhang. Hade man mätt 520d även till 200km/h kan jag garantera att tidsskillnaden hade varit ännu högre.
Tänk er att två bilar med full gas passerar efter varandra i en bra bit över 100km/h. Räknar man upp 2.5s efter att den första passerat så inser man att den andra bilen är en bra bit efter.
Därmed är det för mig ställt utom all tvivel att med manuell växellåda, ÄR V70 D5 snabbare än 520d. När det i farter över 100 börjar skilja flera sekunder så ligger inte bilarna längre och inhalerar varandras dragkrokar.
Om du sen tycker att D5 är lite lite lite lite lite lite snabbare så får du tycka det, men kom inte och påstå att de är jämnsnabba.
535d är en stabil pjäs där D5 inte har något att hämta. Inte ens med Polestaroptimering har ägaren till den bullriga och osofistikerade skövdedieseln ens en tillstymmelse till sportmössa mot bayerns dieselstolthet.
För att inte tala om kommande M5. Där kan ägare till bilar med undermotoriserade T6 motorer se fram emot blästrad framruta av M5ans bakdäck innan den susar iväg och blir till en flugskit i synfältet. Fast vänta ... det räcker ju med en 550 för att åstadkomma det.
Risken finns att senaste meningar av BMW-fanatiker klassas som verbal pornografi, mod får rycka in om det finnes opassande på ett bilforum 8) ... eller gick jag för långt nu?