Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
#536995
Arese skrev:
viktore skrev:
Arese skrev:Nu är jag ingen stor fan av vare sig BMW:s 2,0d eller D5 men utifrån mitt perspektiv så har de ju bägge sina för- och nackdelar i förhållande till varandra. BMW:n är snålare i verkligheten och går diskretare, tystare och jämnare.
Vilket du mest troligt inte har något somhelst belägg för när vi diskuterar D5 215hk. :D
Vad har du för belägg att det inte stämmer? :D Hur mycket skiljer enligt EU-normen mellan MY11 och MY12?
Förbrukningen har gått ner olika mycket beroende på modell MY11 jmf MY12. Med manuell låda så är det 3cl i V70 har jag för mig. I S60 ligger MY12 6cl lägre, i XC60 så mycket som 9cl.
Finns det någon som har fått leverans av MY12 D5 ännu, eller ens provkört en sådan?
Användarvisningsbild
av apersson850
#536997
Efter att ha velat mellan olika årsmodeller, från 2008 och framåt, när jag försökte bestämma mig för en bil, har jag konstaterat att det är minst sagt skillnad på D5 och D5 också. Uppenbarligen sitter de inte bara och tuggar på naglarna mellan årsmodellerna i Göteborg heller, eller var de nu sitter.
Det var en av anledningarna till att det till sist blev en 2012. Den kom för övrigt till handlaren idag, så veckan före midsommar ska det bli leverans. Innan dess vet jag inte så mycket mer heller.
av NiKeMaN
#537011
kave skrev:Jag testkörde den nya X3 2.0d för ett tag sedan. Motorn ger ifrån sig så mycket vibrationer i 120 så backspegeln går inte att använda.
Tillåt mig ASGARVA !!!!!!! :lol: :lol: :lol:
av NiKeMaN
#537014
Soulman skrev:Länken funkade bra här också.
Min egen uppfattning, utan att ha ägt någon BMW men väl varit spekulant på flera, är att andrahandsvärdet på marknaden sjunker drastiskt från nybilspriset. Om man skippar procenträkningen blir det åtskilligt många pengar efter tre år. ViB uppskattade värdeminskning kanske är en tabellprodukt men inget som avspeglar det faktiska priset när bilen väl är på marknaden som styrs av tillgång och efterfrågan.

Och min högst peronliga uppfattning är att så länge det finns "lyxutrustade" bilar går de först iväg och faller mest i kronor. Det påverkar marknaden för de snikutrustade som blir svårare att sälja och priset justeras därefter.
Tumregeln halva nybilspriset efter tre år tycker jag stämmer väl i de allra flesta fall.
Teknikensvärld / KVD (Bilpriser.se) säger att BMW'n har 58% av nybilsvärdet efter 3 år och 6000 mil. Volvon och Mercedes har några procentenheter mindre, dock skriver man inte ut deras tal.
av NiKeMaN
#537016
Variosboy skrev:Måste vara nåt fel här på jobbet eftersom jag inte kommer åt länken då..

Ska bli intressant å se vilka uppgifter dom grundar sin jämförelse på, utrustning, förbrukning, skatt, service osv osv.
För är det som NiKeMaN säger så betyder det ju att trots att BMW:n är dyrare än Volvon så tjänar man in det på tre å på något sätt, och det är det jag inte förstår!?
Sen brukar väl sällan räntekostnaden vara med i såna 3-årsberäkningar, eller!?
Brukar väl bara vara värdeminskningen som sådan?
Servicekostnaden dom tre första servicearna så är Volvon 14111:- dyrare än BMWn som kostar 0:-
BMW 520dT har Teknikens Värld en testförbrukning på hela 0.73 liter per mil. Det låter riktigt mycket tycker jag. Dock så slås Volvon på fingrarna som drar hela 0.88 liter milen med liknande körning. Volvo lovar 0.54 och tidningen kör på 0.88... Det är rätt långt där imellan.
av viktore
#537029
Fick länken till TV-testet att fungera nu, genom att leta mig fram till testet via deras hemsida. Kan vara något att prova för de som också haft problem tidigare.
Nåväl, läser man testet kan man inte undgå TVs utförliga prestandadata som bevisar precis det jag påpekat otaliga gånger. 0-100 tiden för 520d och V70 D5 skiljer 2 tiondelar på pappret men det ser annorlunda ut i verkligheten. Till 200km/h testade man inte ens 520d.. förmodligen hann flygrakan ta slut 8)

Kanske får vi nu få slut på det eviga gnatet att 520d skulle vara jämnsnabb med D5, och kan fastslå att man får gå upp till en dieselsexa om man ska få matchande/bättre prestanda i BMWn.
av NiKeMaN
#537035
viktore skrev:Fick länken till TV-testet att fungera nu, genom att leta mig fram till testet via deras hemsida. Kan vara något att prova för de som också haft problem tidigare.
Nåväl, läser man testet kan man inte undgå TVs utförliga prestandadata som bevisar precis det jag påpekat otaliga gånger. 0-100 tiden för 520d och V70 D5 skiljer 2 tiondelar på pappret men det ser annorlunda ut i verkligheten. Till 200km/h testade man inte ens 520d.. förmodligen hann flygrakan ta slut 8)

Kanske får vi nu få slut på det eviga gnatet att 520d skulle vara jämnsnabb med D5, och kan fastslå att man får gå upp till en dieselsexa om man ska få matchande/bättre prestanda i BMWn.
Alltså tror du på fullast allvar att du känner skillnad på en bil som gör den välkända kvartsmilen 402m på 16.3 eller 16.5 sekunder??? Visst visar siffrorna på att D5an är lite lite lite lite lite lite snabbare. Men knappast märkbart för gemene man. Att jämföra D5an mot en 525d är bara orättvist till 525d's fördel. Den lirar inte ens i samma liga som den billigare, bullrigare, slöare och omodernare V70II. ;)
Det fina är - att Skövdes "stolthet" D5an på 205 (eller 215 idag?) är det starkaste och vassaste Volvo har att erbjuda bland dieselmotorerna.... BMW har ju 530d på 245hk eller om man vill 535d med närmare 300 kusar. Original. 0-100 på 5,7s... Men visst. Då kostar det därefter. Dock fortfarande en diesel med 0.62 i blandatförbrukning. :)
av viktore
#537064
NiKeMaN skrev:
viktore skrev:Fick länken till TV-testet att fungera nu, genom att leta mig fram till testet via deras hemsida. Kan vara något att prova för de som också haft problem tidigare.
Nåväl, läser man testet kan man inte undgå TVs utförliga prestandadata som bevisar precis det jag påpekat otaliga gånger. 0-100 tiden för 520d och V70 D5 skiljer 2 tiondelar på pappret men det ser annorlunda ut i verkligheten. Till 200km/h testade man inte ens 520d.. förmodligen hann flygrakan ta slut 8)

Kanske får vi nu få slut på det eviga gnatet att 520d skulle vara jämnsnabb med D5, och kan fastslå att man får gå upp till en dieselsexa om man ska få matchande/bättre prestanda i BMWn.
Alltså tror du på fullast allvar att du känner skillnad på en bil som gör den välkända kvartsmilen 402m på 16.3 eller 16.5 sekunder??? Visst visar siffrorna på att D5an är lite lite lite lite lite lite snabbare. Men knappast märkbart för gemene man. Att jämföra D5an mot en 525d är bara orättvist till 525d's fördel. Den lirar inte ens i samma liga som den billigare, bullrigare, slöare och omodernare V70II. ;)
Det fina är - att Skövdes "stolthet" D5an på 205 (eller 215 idag?) är det starkaste och vassaste Volvo har att erbjuda bland dieselmotorerna.... BMW har ju 530d på 245hk eller om man vill 535d med närmare 300 kusar. Original. 0-100 på 5,7s... Men visst. Då kostar det därefter. Dock fortfarande en diesel med 0.62 i blandatförbrukning. :)
När jag postade inlägget svor jag tyst för mig själv att någon garanterat skulle försöka ta fokus från att 520d uppenbart inte är lika snabb som D5 till att D5 istället får storstryk av 525d.. :lol:

Tittar du på slutfarten för 402m så skiljer det 6km/h mellan bilarna, när det gäller bilar som inte ens kommer över 150km/h i slutfart så är det en skaplig skillnad.
Kör man 201/402m så är det slutfarten som avslöjar hur mycket pulver bilarna har. Räknar vi bort eventuella förarmisstag så kan tiderna diffa åt olika håll, men den bil som har högst slutfart är den bil som också hade varit snabbast om man fortsatt gasa.

Kollar vi på tiderna 0-160 så skiljer det 2.5s vilket är lång tid i dessa sammanhang. Hade man mätt 520d även till 200km/h kan jag garantera att tidsskillnaden hade varit ännu högre.
Tänk er att två bilar med full gas passerar efter varandra i en bra bit över 100km/h. Räknar man upp 2.5s efter att den första passerat så inser man att den andra bilen är en bra bit efter.

Därmed är det för mig ställt utom all tvivel att med manuell växellåda, ÄR V70 D5 snabbare än 520d. När det i farter över 100 börjar skilja flera sekunder så ligger inte bilarna längre och inhalerar varandras dragkrokar.
Om du sen tycker att D5 är lite lite lite lite lite lite snabbare så får du tycka det, men kom inte och påstå att de är jämnsnabba.

535d är en stabil pjäs där D5 inte har något att hämta. Inte ens med Polestaroptimering har ägaren till den bullriga och osofistikerade skövdedieseln ens en tillstymmelse till sportmössa mot bayerns dieselstolthet.
För att inte tala om kommande M5. Där kan ägare till bilar med undermotoriserade T6 motorer se fram emot blästrad framruta av M5ans bakdäck innan den susar iväg och blir till en flugskit i synfältet. Fast vänta ... det räcker ju med en 550 för att åstadkomma det.

Risken finns att senaste meningar av BMW-fanatiker klassas som verbal pornografi, mod får rycka in om det finnes opassande på ett bilforum 8) ... eller gick jag för långt nu?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#537098
NiKeMaN skrev:
Variosboy skrev:Måste vara nåt fel här på jobbet eftersom jag inte kommer åt länken då..

Ska bli intressant å se vilka uppgifter dom grundar sin jämförelse på, utrustning, förbrukning, skatt, service osv osv.
För är det som NiKeMaN säger så betyder det ju att trots att BMW:n är dyrare än Volvon så tjänar man in det på tre å på något sätt, och det är det jag inte förstår!?
Sen brukar väl sällan räntekostnaden vara med i såna 3-årsberäkningar, eller!?
Brukar väl bara vara värdeminskningen som sådan?
Servicekostnaden dom tre första servicearna så är Volvon 14111:- dyrare än BMWn som kostar 0:-
BMW 520dT har Teknikens Värld en testförbrukning på hela 0.73 liter per mil. Det låter riktigt mycket tycker jag. Dock så slås Volvon på fingrarna som drar hela 0.88 liter milen med liknande körning. Volvo lovar 0.54 och tidningen kör på 0.88... Det är rätt långt där imellan.
Hämta min bil idag efter sin tredje service (tre år gammal), och slutsumman nu, tre år senare är totalt 7920:- för de tre tillfällena, vart du fått 14111 ifrån vet jag inte...
För övrigt ser jag det som nära på omöjligt att få Volvon att dra 0.88, det kommer jag inte ens upp i med min tre år gamla bil, vilken är en uråldrig maskin jämfört med dagens.
Är Volvon i testet en automat kanske!?
av NiKeMaN
#537106
Variosboy skrev:Hämta min bil idag efter sin tredje service (tre år gammal), och slutsumman nu, tre år senare är totalt 7920:- för de tre tillfällena, vart du fått 14111 ifrån vet jag inte...
För övrigt ser jag det som nära på omöjligt att få Volvon att dra 0.88, det kommer jag inte ens upp i med min tre år gamla bil, vilken är en uråldrig maskin jämfört med dagens.
Är Volvon i testet en automat kanske!?
Hänvisar återigen till Teknikens Värld. Om du har något emot deras siffror så föreslår jag att du tar den diskussionen med dom. Att köra en V70 D5 på dom siffrorna är inte svårt. Fast det borde ju gått att köra billigare. Likadant med BMWn.
Jag körde min V70 2.4d -07 Automat 43000 mil och hamnade runt den snittförbrukningen innan den såldes.

edit: Satt och sökte lite på spritmonitor.de och fann V70 D5or som slukar i sig ända uppåt 1.1 liter per mil!!
Senast redigerad av 1 NiKeMaN, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]