Sida 6 av 23

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: tis 16 jan 2018, 21:16
av matte75
Uninium skrev:Kanske får leva med kinesiskan, provade att ändra språk i bilens system i förhoppning att det spökade ihop med huset. Men icke..

Men jag har nu iallafall fått igång växelväljaren och förbrukning genom att skarva in mig på obd kablaget. Bild

Vad använde du dig för sorts skarvklämmor när du skarvade dig in på obd-kablaget?

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: tis 16 jan 2018, 21:24
av Uninium
matte75 skrev:
Uninium skrev:Kanske får leva med kinesiskan, provade att ändra språk i bilens system i förhoppning att det spökade ihop med huset. Men icke..

Men jag har nu iallafall fått igång växelväljaren och förbrukning genom att skarva in mig på obd kablaget. Bild

Vad använde du dig för sorts skarvklämmor när du skarvade dig in på obd-kablaget?
Det man inte ska använda, strömtjuv.
Nu var jag ivrig att det skulle funka, förmodligen så löder jag det när sommaren kommer.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 01:53
av daekol
Känns ju bra att man ändå kanske kan komma ganska billigt undan nu då. Lite trist med språket dock. Men det skall väl gå att lösa på nåt sätt. Finns det elschema för just obd-uttaget nånstans? Bra att veta vad som signalerar förbrukning och växelläge. :)

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 09:38
av least
ODB-uttaget har runt 4 anslutningar totalt. Förbrukning och växelläge signaleras som meddelanden på bus-nätet. Inga enskilda kablar att koppla sig på.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 10:45
av Schmoyoho
Hör av dig till JB och säg att instrumentet är på kinesiska, det borde ju inte vara några problem att göra en retur. Går kanske att ladda mjukvara annars, DIM:arna verkar ju kommunicera som vanligt med VIDA och artikelnumret på mjukvaran för applikation svenska är detsamma över årsmodellerna, oavsett typ av DIM. Men det är ju inte säkert det fungerar ändå och dessutom är mjukvaror i regel ganska dyra när man räknar in att de tar betalt för verkstadsbesöket i sig också, kontra returfrakten för ditt kinesiska instrument på typ en hundralapp.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 10:56
av apersson850
Micce1980 skrev:V60 2.0T fanns väl bara som MY11? Kanske menade de T5
Om nu det här är från en bil tänkt för Kina kan tillgängliga motoralternativ vara annorlunda där.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 11:04
av Uninium
Denna bil kommer mätarhuset ifrån
B4204T11 TG-81SC FWD 5DR CBI

Chassinummer
YV1FW40CXE1209798

V60 2014

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 11:09
av andersuw
Schmoyoho skrev:Hör av dig till JB och säg att instrumentet är på kinesiska, det borde ju inte vara några problem att göra en retur. Går kanske att ladda mjukvara annars, DIM:arna verkar ju kommunicera som vanligt med VIDA och artikelnumret på mjukvaran för applikation svenska är detsamma över årsmodellerna, oavsett typ av DIM. Men det är ju inte säkert det fungerar ändå och dessutom är mjukvaror i regel ganska dyra när man räknar in att de tar betalt för verkstadsbesöket i sig också, kontra returfrakten för ditt kinesiska instrument på typ en hundralapp.
Se mitt tidigare inlägg här om att språket i en fabriksmonterad TFT-DIM som min följer det systemspråk som hela infotainmentsystemet talar.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1225975

Det betyder med all sannolikhet att en TFT-DIM lagrar vad den kan säga på alla språk eller i vart fall en stor mängd språk. Vokabulären är ju inte så där himla stor och med dagens lagringskapaciteter är det inte några större problem att lagra vad DIM behöver säga på de mest skilda tungomål.

Det jag misstänker sker i det här fallet är att TFT-DIMen inte får eller inte begriper sig på den signal om systemspråk som den förväntar sig och då går till sitt defaultvärde. Det skulle mycket väl kunna vara kinesiska. Volvo Cars är ju som bekant i vissa betydelsefulla avseenden ett kinesiskt företag numera. ;-)

Jag skall dock vid tillfälle kolla upp vilka språk jag har tillgängliga i min V70 -15 med TFT-DIM. Även om DIMarna numera är polyglotta kan det ju vara så att det trots allt finns regionalt snarare än nationellt avgränsad mjukvara som gör att man inte har riktigt alla språk tillgängliga i varje DIM utan behöver annan mjukvara om man befinner sig i en helt annan del av världen än den DIMen/bilen är tänkt att rulla i.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 11:25
av StefanN
Uninium skrev:Denna bil kommer mätarhuset ifrån
B4204T11 TG-81SC FWD 5DR CBI

Chassinummer
YV1FW40CXE1209798

V60 2014
Lär ju iofs va en provbil från Volvo. Sen borde det inte spela nån roll.

Re: TFT-DIM retrofit

Postat: ons 17 jan 2018, 11:35
av Uninium
Har kollat i Vida nu och matat in donator bilens uppgifter och kollade sedan om det är samma mätarhus till "min" motsvarande 2014 och det är det. Samma artnummer på husen 36010019

Såg även då att det finns en massa mjukvaror att ladda ner beroende på land vilket inte är så konstigt.

Men jag kommer inte åt DIM i Vida när jag kopplar in den. Gissar på att det är för att det beror på att huset är fel så att säga.

Och kommer jag inte åt det så lär väl inte Volvo heller göra det gissar jag på?

Av alla klipp jag sett på Youtube med dom som har gjort detta byte så har jag inte ens sett eller hört att nån har fått kinesiska som språk. Man kan ju tycka att default borde vara engelska...