- fre 06 maj 2011, 13:41
#526816
Upptäckte följande:
1. Det finns en testström på ca 2 mA på pol 5 (även på en del andra poler) ca 10 sekunder efter varje aktivitet på bilen t.ex. öppna dörren. Efter denna tid 0 mA. Det bör kollas om denna funktion är till för att avgöra om släpvagn är tillkopplad. Detta skulle kunna användas t.ex. för att avaktivera backvarnaren. Jag vet inte om detta är fallet. Hann inte köra med bilen under testen. På min förra bil fanns ingen sådan funktion och jag har ännu inte kört med släp efter den nya.
2. Pol 5 har spänning även då bilens bakljus tänds vid öppning av bakluckan även om parkeringsljuset är avstängt. Summern kommer att ljuda när luckan öppnas om tändningen är avstängd. Detta skiljer sig från skyltbelysningen som inte tänds vid detta tillfälle.
3. Pol 10 (tändning) har spänning endast i tändningsnyckelläge 2. Detta skiljer sig från cigg-uttagen i kupén som får spänning redan i nyckelläge 1. Detta innebär att det räcker inte med nyckelläge 1 för att sitta kvar i bilen med parkeringsljuset tänt och slippa höra summern (såvida man inte sitter kvar längre än 30 min).
Kortfattat är det enklare att utnyttja släpvagnskontakten inkopplingsmässigt men funktionen blir inte helt lika som om man kopplar in sig på cigg-uttag och skyltbelysning.
4. Reläspolen drar drygt 160 mA vid ganska låg systemspänning. Kommer att dra lite mer med motorn igång (högre systemspänning).
Se bild från min snabbtest:
Hubbes2010 skrev: jag kommer att prova detta i nästa vecka och kommer att använda bilens 13-pol släpvagnsuttag.Jag har snabbtestat att ansluta reläspole till TRM 13-pol uttag pol 5 (bakljus) och pol 10 (tändning).
Upptäckte följande:
1. Det finns en testström på ca 2 mA på pol 5 (även på en del andra poler) ca 10 sekunder efter varje aktivitet på bilen t.ex. öppna dörren. Efter denna tid 0 mA. Det bör kollas om denna funktion är till för att avgöra om släpvagn är tillkopplad. Detta skulle kunna användas t.ex. för att avaktivera backvarnaren. Jag vet inte om detta är fallet. Hann inte köra med bilen under testen. På min förra bil fanns ingen sådan funktion och jag har ännu inte kört med släp efter den nya.
2. Pol 5 har spänning även då bilens bakljus tänds vid öppning av bakluckan även om parkeringsljuset är avstängt. Summern kommer att ljuda när luckan öppnas om tändningen är avstängd. Detta skiljer sig från skyltbelysningen som inte tänds vid detta tillfälle.
3. Pol 10 (tändning) har spänning endast i tändningsnyckelläge 2. Detta skiljer sig från cigg-uttagen i kupén som får spänning redan i nyckelläge 1. Detta innebär att det räcker inte med nyckelläge 1 för att sitta kvar i bilen med parkeringsljuset tänt och slippa höra summern (såvida man inte sitter kvar längre än 30 min).
Kortfattat är det enklare att utnyttja släpvagnskontakten inkopplingsmässigt men funktionen blir inte helt lika som om man kopplar in sig på cigg-uttag och skyltbelysning.
4. Reläspolen drar drygt 160 mA vid ganska låg systemspänning. Kommer att dra lite mer med motorn igång (högre systemspänning).
Se bild från min snabbtest:

낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."