Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
#431040
Emiljonsson7 skrev:
dimster skrev:Nu har jag hämtat lamporna. Ser ut att bli svårare än väntat. Iaf om man vill använda originallamporna och det inte finns fördraget kablage. Återkommer med installationen och eventuella lösningar. Bilder garanteras :-)-)
Törs man fråga vad lamporna kostade Dimster?
Lite för mycket... men egentligen inte så dyrt heller. 190.- /st. Alltså en sats för 760.-.
Man får en högeffekts-LED med hållare som är som skräddarsydd för att sitta bakom dörrhandtaget.
Skulle man göra något liknande själv med LEDs så blir det lite billigare men man får lägga ner en del tid för att få det bra innanför dörrhandtaget.
#431103
Jag tyckte lamphållarna med lampor var rätt dyra samt att kabelstamen som behövdes för att koppla in lamporna i kabelstammen så jag tog några ultrablåa lysdioder från "Clas i sjön" samt motstånd och krympslang, lödde ihop en egen kabelsats och kopplade in mej på kabelstammen i dörren. lysdioden fäste jag i direkt i "ljusfördelaren" med en klick lim med limpistolen.
så här ser resultatet ut:Bild
och när dioden är tänd ser det ut så härBild
lampan tänds så fort du öppnar dörren och intreör belysningen tänds samt när tändningen är påslagen.
har kört med det här nu sen i mars, funkar perfekt.. lite jobbigt bara att sitta och mäta mej fram till vilka sladdar som var ström förande när man ville att dom skulle vara det... med det som Ieiwi skriver är nog rätt kom inte ihåg exakt vilka färgkombinationer det var.
#431109
nope tyvärr inte. men den bilden är tagen dagtid så den lyserupp rätt bra på kvällen men inte så att det stör, och tycker man att den lyser för starkt kan man köra med ett högre Ohm tal på motståndet. tror jag har 370 Ohm på mina men det räcker att gå upp ett eller två steg i Ohm tal så dämpar men ljuset hyfsat.
av dimster
#431157
Så, efter en hel natts jobb (och en paus på MAX däremellan) så blev jag klar för en timme sedan. Som Janne Flash skrev så fick jag mäta mig fram till vilka sladdar som var strömförande med tändningen på(!!!). Vissa är konstant strömförande (=drar ur batteriet). På framdörrarna så jord på den feta kabelstammen och ström från C-lås-kontakten. Bakdörrarna var jobbigare eftersom strömmen var igång någon minut efter att tändningen slogs av så den kan bli lite svår.
Färgkombinationen som leiwi skrev stämde inte alls på min bil, inte ens lite stämde det. Lättast är att mäta upp själv med multimeter.

Såhär i efterhand, var det värt det? Både ja och nej. Jag har mörk inredning och tycker att dioderna inte lyser tillräckligt starkt. Bättre än ingenting men hade gärna velat att de lös lite starkare.
av dimster
#431701
Har ett par bilder. Ska ladda upp så fort jag kommer hem. Svårt att ta en bild på hur det ser ut i mörker dock. :(
#431724
dimster skrev:Har ett par bilder. Ska ladda upp så fort jag kommer hem. Svårt att ta en bild på hur det ser ut i mörker dock. :(
Imponerad av din energi och ditt engagemeng :D
av dimster
#431850
Det må se ut att vara jobbigt men tro mig, när du väl fått loss dörrsidan så blir det MYCKET lättare att se var allt går till.
Som jag skrev tidigare i tråden så var mina kablar i dörrsidan på min MY09 inte i närheten av samma färg som en MY11 jag öppnade upp för att jämföra.
Självklart så finns det säkert andra sätt att koppla in lamporna på men jag gjorde på det här sättet. Om någon kommer på en bättre lösning så dela absolut med er!
Det tog ett bra tag att få ihop allt, speciellt när allt inte går som man tänkt sig. Dörrlåspinnen är ett praktexempel. Den föll ur sin hake och det var inte det roligaste att få i den igen.
Det viktigaste som jag vill dela med mig är: Se till att du drar strömmen från en kabel som får ström när tändningen är på och inte har ström när tändningen är av och inte första bästa kabel som råkar ha ström.
Hellre att man mäter upp med multimeter några gånger för mycket än att stå där en morgon med ett urladdat batteri.
Bakdörrarna är klurigare. Strömmen där finns i några minuter efter att tändningen är av så ha tålamod med multimetern.

Som sagt, finns det lättare och framför allt snabbare sätt att få det gjort så dela med er. Att göra detta för första gången tar tid.
Läste på ett annat forum att VolvoÅF tar 1300.- per dörr att montera dessa lampor. Sanningshalten i det vet jag inte. Jag är ingen höjdare på att förklara men fråga gärna om något är oklart :-)-)

Så ser lampan ut
Bild

Så ser lampan ut när "skalet" är öppnat. Lampan är redan kopplad med motstånd för direktanslutning till 12V
Bild

Förr att få bort dörrsidan så måste du ta bort högtalaren som sitter i dörrstolpen. Sätt ett falsben i skarvarna och bänd loss försiktigt.
Dörrsidan ser ut så här när innandömet är avmonterat (se avmonteringsanvisning tidigare i tråden)
Bild


När du försöker få bort dörrsidan så ser du att den sitter fast i lite sladdar.
Bild

Sladden som inte syns på bilden är sladden som går till fönsterhisspanelen. Den använde inte jag för dom främre dörrarna, utan jag drog strömmen från C-lås-kabeln.
Eftersom det inte finns någon C-lås-knapp till bakdörrarna så måste du dra elen från fönsterhissknappens kontakt. (Lila kabel var rätt för båda bakdörrarna i mitt fall)

Dörrstyrenheten.
Bild

Och såhär ser slutresultatet ut i mitt fall. Ursäkta kameran, den är kass.
Bild

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]