Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Men fattar inte att det ska vara så olika från bil till bil, vissa verkar vara supertröga och råa, andra rullar lätt direkt, mina måste ha gjort det i alla fall.

Skulle min lossnat så borde jag ju kunnat pressa ned den 20% då, från 0.55 till 0.45 men det finns inte en chans i hela världen att göra det, kommer knappt ned till ens 0.55 längre :???:

Jag sätter fortfarande mina pengar på att bilar som drar mycket innan inköning är bilar som är råa i motorn och har stora läckage internt. Vissa tyska märken är ju otroliga på det då de desstuom konsumerar enorma mängder olja under inkörningen.
I mitt fall handlar erfarenheterna under senare år enbart om Volvo. Vi byter som sagt ca 35 bilar mot nya årligen, och även om mängden varierar så drar samtliga mer i början.
Volvos motorer är mycket riktigt bättre än en del andra, men även dom drar lite extra dom också..

/Thomas
Men hallå! 0.55 liter milen?! Kommer jag ned till 0,7 någon gång med min automatare på en landsvägstur, säg Lund - Höör ToR, så kommer jag att njuta stort. Jag snackar då att köra praktiskt taget exakt lagligt fort med mjuk acceleration.
Dagarna innan jag fick min bil, lånade jag en V70II 2.4 D manuell av Bilia och den fixade jag ned till ca 6.3 l/mil just denna sträcka. I så'na lägen kan t o m jag smälta ett dieselpris på 15kr litern. Inte för att jag gillar det - man vill ju liksom ha lite credit för att man kör med en kärra vars motor kostar rejält mer än de andra som går på bensin och hembränt låtsas-miljövänligt. My ass miljövänligt när soppan fraktas på fartyg över halva jordklotet. Till detta blir maten dyrare, så mycket dyrare pga av bl a detta bränsle att ännu fler svälter.
betterlead skrev:Men hallå! 0.55 liter milen?! Kommer jag ned till 0,7 någon gång med min automatare på en landsvägstur, säg Lund - Höör ToR, så kommer jag att njuta stort. Jag snackar då att köra praktiskt taget exakt lagligt fort med mjuk acceleration.
Dagarna innan jag fick min bil, lånade jag en V70II 2.4 D manuell av Bilia och den fixade jag ned till ca 6.3 l/mil just denna sträcka. I så'na lägen kan t o m jag smälta ett dieselpris på 15kr litern. Inte för att jag gillar det - man vill ju liksom ha lite credit för att man kör med en kärra vars motor kostar rejält mer än de andra som går på bensin och hembränt låtsas-miljövänligt. My ass miljövänligt när soppan fraktas på fartyg över halva jordklotet. Till detta blir maten dyrare, så mycket dyrare pga av bl a detta bränsle att ännu fler svälter.
0.55 var när jag testade och körde "absurd ecco-driving" bara för att testa hur snålt det gick att åka på långkörning. V70II verkar ju dra lite mer än V70N med samma motor, sen kör du ju automat också men jag har ju iofs awd. Min bil har aldrig lossnat så att det gått att komma lägre än 0.55 efter inkörningen, det är samma nu som när bilen var ny. 0.65-0.70 är brukar det bli på långköning om man kör som vanligt.
När min bil var ny tog jag en liten tripp genom Norge och Finland, totalt 174 mil med en snittförbrukning på 0.76 liter per mil. Snitthastigheten på detta var dock väldigt låg och jämn (inte så kul att köra för fort i Finland t.ex) - men det gav mig ändå någon slags indikation på att det går att köra snålt om man vill.

Har nu i efterhand försökt att ha tålamod att enbart köra 30/50/70/90 och nog går det ganska snålt på dessa mil, men jag har inte fått ihop tillräckligt många mil i ett svep innan jag glidit iväg i lite högre hastigheter och sabbat snittet direkt.

Kör ner till Sthlm nästa vecka (90 mil) - ska se om jag kan få ihop något bra resultat då.
Hehe, har man en D5:a vill man ju höra mullret från den ibland. Lite tryck i ryggen känns också som en skön massage. 8)
För att kunna komma ned i verkligt låga förbrukningsvärden måste hastigheten vid landsvägskörning ligga på en låg nivå. Så fort hastigheten går över 100 km/h så stiger förbrukningen markant. Förbrukningen hos min S80N D5 Aut varierade mer efter körstil än efter körda mil. Min S80N hade följande förbrukning under den tid (18 mån) som jag körde den.

0-500 mil 7,4 l/100km
500-1000 mil 7,4 l/100km
1000-1500 mil 7,3 l/100km
1500-2000 mil 7,6 l/100km
2000-2500 mil 7,7 l/100km
2500-3000 mil 7,2 l/100km
3000-3500 mil 7,0 l/100km
3500-4000 mil 7,0 l/100km

Totalt snitt 4000 mil 7,3 l/100km

Värt att notera är att jag har en hög andel landsvägskörningen i min körning. Som jämförelse kan nämnas att min tidigare bensinbil med likvärdig prestanda och storlek (Ej Volvo) snittade 8,2 l/100km

Jag kör nu en V70II D5 Man som hittills efter knappt 500 mil snittar 7,0 l/100km. Den verkar vara ännu känsligare för hög fart.

Jag noterade förövrigt att Volvo på sin hemsida har justerat upp den angivna medelförbrukningen hos V70II D5 MY09 Man 6,5 l/100km -> 6,7 l/100km och Aut 7,4 l/100km -> 7,7 l/100km jämfört med MY08.

Jag hade förväntat sig att Volvo skulle försöka få ned förbrukningen i samband skiften av MY. Dessutom innebär detta att skatten blir ännu högre för MY09!
Dessutom är ju volvos siffor angivna med Eurodiesel som inte kan köpas i sverige, här har vi bara Mk1 diesel som ger mycket högre förbrukning.
hej,
kört 1800 mil i min D5 aut. och eksakt samma förbrukning som du. 9,7-10/100. Samme som en VW Toureg med 4WD...konstigt...:-)

Backlucka: Samme på min. Säkerhet troligen. (barn tryckar etc.)

Regnsensor: I "nollläge" då funkar den. Tyckar att det är lite irreterende att måste trycka inn knappen på sparken.

Fråga till dig:
Har du märkt nogon konstiga vibrationer?
Känns den spårig? Vilka hjul har du (16, 17 ell 18 tum?)

Tack
Peter
Nej, ännu inga konstiga vibrationer. (Gudarna ska veta att jag är känslig för sådant.) Ibland i mycket låg hastighet kanske det känns som om bilen guppar lite hit och dit, men det är säkert bara min inbillning. Borde i så fall märkas som störande vibrationer i högre hastigheter.
Kan du beskriva hur du upplever dem?

Inte direkt spårkänslig, men så valde jag att stoppa vid 17"s fälgar. Faktiskt så är jag så här långt mycket nöjd med styrningen.
1. Förbrukningen är grymt hög på min xc70 D5 aut. Jag har skrivet det tidigare men komer fortsätta tjata om det. En sak som jag har upptäckt är att den är väldigt känslig för hög fart på motorväg. Förbrukningen drar iväg markant. Men även utan högfartskörning drar min 9,8-10/100 km.

2. På mina två tidigare BMW(320, 330) som köptes nya så märktes en minskning av förbrukningen efter ca. 800 mil. Inga 20%, men kanske 5-6%. Riktigt varför är ju svårt att veta. Jag tror att det beror på att delar slits in. Lite här och lite där. Nu hoppas jag att nuvarande bil minskar med minst 20% efter 800 mil.. :mrgreen: . Eller åtminstone 6-7%...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]