VolvoB20 skrev:Fyrhjulsdrift har ju både V70II AWd, XC60, Q5 ach A6 quattro så där är det ingen skillnad. Du är nog en av få som brötar runt i terrängen så att man behöver massor av markfrigång. Vanliga V70 är ju tokhög under redan som den är med nivåreg blir den ännu högre. Jag kör massor i skogen till alla hagar långt in på timmervägar men har aldrig fått det att slå i under.
Min terrängkörningen sker först och främst på sommaren då jag söker fiskeställen och kan hamna på riktigt dåliga vägar. Jag har haft V70N och jag behöver de extra centimeter som XC ger. På vintern så har jag användning av AWD och markfrigång då det inte är ovanligt att jag måste ta mig igenom plogkarmar, särskilt hemma men även i stan. I år har vintern kommit extra tidigt och jag har redan vid två-tre tillfällen fått användningen för dessa egenskaper.
A6 quattro är lite för lång för mig, jag kommer knappt runt bilen i mitt garage. Hellre utrymme på höjden än på längden.
VolvoB20 skrev:
Trodde cool var viktigt för dig också för du skrev ju tidigare att V70II var för ful, så utseended verkade viktigt. Att SUV skulle ha bättre ekonomi om man köper den idag än samma storlek på en V70II/A6 känns tveksamt.
Var har jag skrivt att XC70 är "för ful"? ?:-/ Återigen, vad är en "suv" och varför har det numera så dålig klang? En Q5 med 2.0 TDI och Quattro är nära en FWD V70 (man) med 2,4D/D5 i bränsleekonomi, d v s kanske Sveriges mest sålda bilar. (De har samma specade bl förbrukning)
VolvoB20 skrev:
Att man kommer släppa dessa SUVar med bara FWD är väl ytterligare ett tecken på att de säljs för att de är Coola, inte för att någon tänker köra i terrängen med dem.
Ja, men vem har tänkt köra dem i terrängen? Jag har en kamrat som köpt en Quasqai med FWD, han är 2 meter lång och uppskattar det extra utrymmet i huvudhöjd. Vissa kanske köper dem för de andra egenskaperna som jag nämnde, inte just p g a AWD. Men själv är jag inte intresserad av en FWD.