Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Hmmm VolvoB20, jag skrev aldrig att SUV är tok-cool. Men du kanske tycker det. Jag skrev att SUV (iaf europeiska) har bättre krocksäkerhet vid krock med en medelbil. Man sitter högre och är då mao mindre utsatt. Bilen är tyngre och "vinner" därför vid en krock.

Sorry, men jag sitter hellre i en XC90 vid krock med en Suburban än en C30. Någon annan som vill köra C30n?
Användarvisningsbild
av Tomas L
CarMan skrev:
Tomas L skrev:
Det finns faktiskt en liknande funktion till Audi som tillval, adaptive cruise control med "breaking guard", tveksam dock om den fungerar vid krypkörning i storstad. Men den fungerar i hastigheter över 30 km/h, då kan vi börja prata om "säkerhet". Om jag tittar i backspegeln så har jag aldrig haft något större behov av "city safety" under de dryga 20 år som jag har haft körkort, men jag hade gärna haft lägre bränsleförbrukning! ;) Skämt åsido, styrkan med Audi är att det mesta finns som tillval, det gör det tyvärr inte på XC60 (Powershift t ex).

NEJ NEJ stopp. dt är absolut inte samma som sity safe !!!!!
det du beskriver har volvon o dåt heter på volvo språk CMS med kamera

sen resonerar du lite konstigt...
jag behöver nte bilbälte, för jag har hittils inte krockat...
Läs mitt inlägg igen, skrev jag att det var samma sak? Om jag inte är felinformerad så använder båda systemen radar och stoppar din bil om bilen framför stannar. Skillnaden är att Volvo har använt systemet för att stoppa bilen vid långsam kökörning i storstadstrafik, hence the name "City Safety". Är det verkligen den mest nödvändiga säkerhetsåtgärden? Det är kanske perfekt för en morgontrött 08 som slumrar till vid ratten, men ointressant för mig där jag bor. Jämförelsen med bilbälte är inte relevant, City Safety räddar möjligtvis bilen från plåtskador om du klantar till det, bilbälte kan rädad ditt liv om du blir påkörd. Det gör inte City Safety.

Men ok, ska vi prioritera säkerhet främst så ska man inte köpa Volvo, då är Saab ett bättre val, det visar statistiken från verkliga olyckor.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Finns det verkligen människor som köper en s k SUV för att den är "cool"? Jag vill ha en säker bil med fyrhjulsdrift och hög markfrigång. "Det får du ju med XC70" säger någon, javisst, men har man småbarn som ska och ur bilbarnstolar är en hög bil en stor fördel. En hög bil lastar dessutom väldigt bra, trots att den är kortare än en vanlig "kombi". Sedan tar jag gärna komfort och god ekonomi också. XC70 är väldigt bra på det förstnämnda, däremot så är det osäkert hur bra den är på det sistnämnda. "Cool" kommer väldigt långt ned på min prioriteringslista. Hur många över 20 åker till bilhallar för att hitta en "cool" bil?

BTW: Vad kännetecknar en "suv" idag?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:Hmmm VolvoB20, jag skrev aldrig att SUV är tok-cool. Men du kanske tycker det. Jag skrev att SUV (iaf europeiska) har bättre krocksäkerhet vid krock med en medelbil. Man sitter högre och är då mao mindre utsatt. Bilen är tyngre och "vinner" därför vid en krock.

Sorry, men jag sitter hellre i en XC90 vid krock med en Suburban än en C30. Någon annan som vill köra C30n?
Ny jämför jag ju inte Hummer mot nissan micra utan en maxutrustad V70II AWD mot en snikad XC60, där väl t.o.m den fullutrustade V70II tyngre än en snikad XC60.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Finns det verkligen människor som köper en s k SUV för att den är "cool"? Jag vill ha en säker bil med fyrhjulsdrift och hög markfrigång. "Det får du ju med XC70" säger någon, javisst, men har man småbarn som ska och ur bilbarnstolar är en hög bil en stor fördel. En hög bil lastar dessutom väldigt bra, trots att den är kortare än en vanlig "kombi". Sedan tar jag gärna komfort och god ekonomi också. XC70 är väldigt bra på det förstnämnda, däremot så är det osäkert hur bra den är på det sistnämnda. "Cool" kommer väldigt långt ned på min prioriteringslista. Hur många över 20 åker till bilhallar för att hitta en "cool" bil?

BTW: Vad kännetecknar en "suv" idag?
Fyrhjulsdrift har ju både V70II AWd, XC60, Q5 ach A6 quattro så där är det ingen skillnad. Du är nog en av få som brötar runt i terrängen så att man behöver massor av markfrigång. Vanliga V70 är ju tokhög under redan som den är med nivåreg blir den ännu högre. Jag kör massor i skogen till alla hagar långt in på timmervägar men har aldrig fått det att slå i under.

Trodde cool var viktigt för dig också för du skrev ju tidigare att V70II var för ful, så utseended verkade viktigt. Att SUV skulle ha bättre ekonomi om man köper den idag än samma storlek på en V70II/A6 känns tveksamt.

Att man kommer släppa dessa SUVar med bara FWD är väl ytterligare ett tecken på att de säljs för att de är Coola, inte för att någon tänker köra i terrängen med dem.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:Fyrhjulsdrift har ju både V70II AWd, XC60, Q5 ach A6 quattro så där är det ingen skillnad. Du är nog en av få som brötar runt i terrängen så att man behöver massor av markfrigång. Vanliga V70 är ju tokhög under redan som den är med nivåreg blir den ännu högre. Jag kör massor i skogen till alla hagar långt in på timmervägar men har aldrig fått det att slå i under.
Min terrängkörningen sker först och främst på sommaren då jag söker fiskeställen och kan hamna på riktigt dåliga vägar. Jag har haft V70N och jag behöver de extra centimeter som XC ger. På vintern så har jag användning av AWD och markfrigång då det inte är ovanligt att jag måste ta mig igenom plogkarmar, särskilt hemma men även i stan. I år har vintern kommit extra tidigt och jag har redan vid två-tre tillfällen fått användningen för dessa egenskaper.

A6 quattro är lite för lång för mig, jag kommer knappt runt bilen i mitt garage. Hellre utrymme på höjden än på längden.

VolvoB20 skrev: Trodde cool var viktigt för dig också för du skrev ju tidigare att V70II var för ful, så utseended verkade viktigt. Att SUV skulle ha bättre ekonomi om man köper den idag än samma storlek på en V70II/A6 känns tveksamt.
Var har jag skrivt att XC70 är "för ful"? ?:-/ Återigen, vad är en "suv" och varför har det numera så dålig klang? En Q5 med 2.0 TDI och Quattro är nära en FWD V70 (man) med 2,4D/D5 i bränsleekonomi, d v s kanske Sveriges mest sålda bilar. (De har samma specade bl förbrukning)
VolvoB20 skrev: Att man kommer släppa dessa SUVar med bara FWD är väl ytterligare ett tecken på att de säljs för att de är Coola, inte för att någon tänker köra i terrängen med dem.
Ja, men vem har tänkt köra dem i terrängen? Jag har en kamrat som köpt en Quasqai med FWD, han är 2 meter lång och uppskattar det extra utrymmet i huvudhöjd. Vissa kanske köper dem för de andra egenskaperna som jag nämnde, inte just p g a AWD. Men själv är jag inte intresserad av en FWD.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Hehe, "nu börjar det hetta till"

Om man vill ha en säker bil med bra komfort, bra bränsleekonomi och lätt att packa in ungarna, varför inte en liten husbil t.ex. en Fiat Adria Van Twin med en 2.8 liters turbodiesel som ligger runt 0.8 - 1.0 liter/milen. Jag menar man sitter högt och bra, hyfsad komfort, tung = säker (?) och ergonomin kan ju inte bli bättre, fatta vad mäktigt, man kan ju in och ur bilen med ungarna.

Skämt åsido:

Det här med säkerhetsaspekten tycker jag inte håller. Vad händer den dag då de flesta människor "tagit tag i problemet själva" och alla åker stora, höga och tunga bilar, vad blir lösningen då, större ännu tyngre bilar för att vara "proaktiv" och säker? Det samma gäller ju nästan säkerheten på stan, skall polisen till exempel bara skydda de välbärgade som har råd att betala för det och så skiter man i de som inte har råd med skydd/råd att köpa en stor bil?

Att tillverkarna fortfarande tillverkar stora tunga bilar är ju för att tjäna pengar, de har ju aktieägare som vill ha utdelning på sina aktier. Så länge folk fortfarande köper de stora tunga bilarna kommer det alltid finnas tillverkare som säljer dem.

Helt klart en intressant diskussion, Janne Josefsson, var är du när vi behöver dig???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:Trodde cool var viktigt för dig också för du skrev ju tidigare att V70II var för ful, så utseended verkade viktigt. Att SUV skulle ha bättre ekonomi om man köper den idag än samma storlek på en V70II/A6 känns tveksamt.
Var har jag skrivt att XC70 är "för ful"? ?:-/ Återigen, vad är en "suv" och varför har det numera så dålig klang? En Q5 med 2.0 TDI och Quattro är nära en FWD V70 (man) med 2,4D/D5 i bränsleekonomi, d v s kanske Sveriges mest sålda bilar.
Det skrev jag inte, jag skrev V70II det var den du skrev var för ful och att det behövdes en XC70 för att det skulle se bra nog ut.

Varför SUV har så dålig klang tänke inte jag svara på, det får någon annan göra.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Det skrev jag inte, jag skrev V70II det var den du skrev var för ful och att det behövdes en XC70 för att det skulle se bra nog ut.

Varför SUV har så dålig klang tänke inte jag svara på, det får någon annan göra.
Ja, jag tycker att XC70 ser mycket trevligare ut designmässigt än V70, men det är inte därför som jag hellre väljer XC70 än V70 eller Q5 före XC60.

Det var du som sade:
VolvoB20 skrev: Ingendera, det är imagen och utseendet som är viktigast, V70II AWD eller A4/A6 quattro tex är ju rymligare, snålare, praktiskare osv men det är ju inga SUVar, och det är ju SUV som är cool :mrgreen:
...så då undrade jag vad som menas med SUV.

För de flesta är det en stor, tung, fyrhjulsdriven bil som drar mycket bränsle och är "onödig" i mångas ögon. Men varken Q5 eller XC60 är särsklit mycket tyngre eller bränsletörstigare än V70 AWD. Särskilt inte Q5. Ska vi räkna med V70 AWD till SUV:ar och kalla den "onödig" och en bil som man köper för att man vill vara "cool"?
Användarvisningsbild
av Tomas L
Nexus6 skrev:Det här med säkerhetsaspekten tycker jag inte håller. Vad händer den dag då de flesta människor "tagit tag i problemet själva" och alla åker stora, höga och tunga bilar, vad blir lösningen då, större ännu tyngre bilar för att vara "proaktiv" och säker? Det samma gäller ju nästan säkerheten på stan, skall polisen till exempel bara skydda de välbärgade som har råd att betala för det och så skiter man i de som inte har råd med skydd/råd att köpa en stor bil?
Då var det där med defintionen på suv:ar, denna tråd handlar om XC60 och Q5. Man kan inte ta ansvar för hur andra kör sin bil, inte heller för vilken bil de kör. Ska alla, i rättvisans namn, köpa samma småbil istället? De testade den modellen i Sovjetunionen, det blev varken säkert eller rättvist.

Sedan undrar jag vad Polisen har med saken att göra, de skyddar väl alla oavsett om du sitter i en SUV på Lidingö eller en trabant i förorten?
Nexus6 skrev: Att tillverkarna fortfarande tillverkar stora tunga bilar är ju för att tjäna pengar, de har ju aktieägare som vill ha utdelning på sina aktier. Så länge folk fortfarande köper de stora tunga bilarna kommer det alltid finnas tillverkare som säljer dem.

Helt klart en intressant diskussion, Janne Josefsson, var är du när vi behöver dig???
Ja, så är det, tillverkarna gör de bilar som marknaden efterfrågar. Sedan så blir det väl inte så mycket klirr i kassan hos aktieägarna för tillverkarna som byggar stora, bränsletörstiga bilar idag?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 63
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]