- mån 04 feb 2013, 12:19
#725344
Jag har en sladdmoterad Ctek comfort indicator liggande i "labbet". Om den är lika som den jag har i bilen vet jag inte. Kunde inte låta bli att göra en kontrollmätning på den:
Grön LED: 12,76 V - uppåt
Gul LED: 12,45 V- 12,76 V
Röd LED: drygt 3 V till 12,45 V
Det stämmer inte helt med vad Ctek anger. Tror de anger 90% för grön LED och att röd LED blinkar under 40%. Gul LED mellan 40-90%. Men indikatorn är nog inte helt lika mellan olika exemplar. Man ska nog testa fler exemplar och jämföra.
Att den gröna blinkar först vid lite drygt 12,7V innebär att batteriet måste vara mycket väl laddat för att få grön blink. Röd LED blinkar väldigt långsamt vid extremt låga spänningar. Är den helt släckt är det riktig kris. :mrgreen:
Omslagspunkterna är skarpa med liten hysteres på endast ca 20 mV.
Laddningsstatus är ungeför så här för ett vanligt blybatteri, men det är ingen exakt vetenskap.
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt
Då blir statusindikeringen ungefär följande:
Röd LED = 0-40%
Gul LED = 70-100%
Grön LED = 100%
Testet är utfört med variabelt labbggregat som lämnar DC och två parallellkopplade multimetrar (Fluke 189 och UNI-T UT71B). Inga proffsinstrument med de duger för denna mätning. De visade nästan lika med en skillnad på mindre än 10 mV.
Blir intressant att se vad Ctek svarar Martin.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."