Amli skrev:Thho skrev:Thho skrev:
....
Det är ju ännu sämre idé.
Det funkar bra som det är nu. Ser jag att det börjar regna så trycker jag bara på knappen, vill jag INTE att det skall vara på även om det regnar så skiter jag i att trycka på knappen, eller trycker på knappen för att stänga av.
Jag vill inte att den ksall minnas hur det var inställt då jag vill ha den kontrollen själva. Nuvarande sätt är mycket bättre än vad det tidigare (3 år sedan) var på V70 då den i stort sett alltid var igång om man hade den på intervall.
Då var den väldigt okänslig också.
Ja vi tycker väl olika då.
Personligen ser jag inte vitsen med att "nolla" inställningen varje gång bilen startas om. Regn som regn. Har ingen lust att börja leta efter en knapp som sitter dold bakom ratten när det börjar regna.
Börjar det regna verkar det helt rimligt för mig att torkarna startar automatiskt. Gissar att du kör manuell växellåda också så du till 100% kan styra vilken växel som passar bäst. Det kan ju variera beroende på vilket humör man är på för dagen.
På T-Forden fanns det tom spakar vid ratten där man själv kunde påverka tändningen - kanske nåt för dig :D.
På tidigare V70 vill jag minnas att man var tvungen att ställa torkaren i intervallläge VARJE GÅNG man startade bilen för att aktivera funktionen med automatiska torkare men jag kan ha fel. Det var ett tag sedan.
/T
Herregud, Thho är det ett stort problem... :shock:
Tycker du att det är samma sak med farthållaren? Borde inte heller den nollställas? Är det alldeles för jobbigt att ställa in den oxå?
Vill inte låta dryg, men ärligt talat. Det är inte så att spaken till torkarna sitter i bagagetutrymmet ;-//
Nej absolut inte. Det är inget stort problem. Om så vore skulle jag byta till en annan bil. De saker jag tar upp i denna tråd är mera just "refelektioner" över hur Volvo kontruerat V70II. Om en funktionen inte är utformad på ett sätt som jag tycker är naturlig så skriver jag det, att sedan knappen som aktiverar funktionen är dold bakom en ratteker gör ju inte saken bättre.
Eftersom tycke och smak skiljer sig finns det väl inget som är rätt eller fel eller bättre eller sämre. För min personliga del är bilen ett transportmedel som ska fungera så intuitivt, enkelt och så ergonomiskt riktigt som möjligt. Personer med andra kriterier har givetvis rätt att tycka motsatsen och visst, farthållaren borde inte nollas då man stängerav bilen. Vad finns det för skäl till att den ska göra det?
Vi på forumet är som ett enda stort team med kontruktörer som till skillnad från Volvos konstruktörer verkligen testar och använder detaljer och funktioner i bilen. Jag tycker ofta att det är intressant att höra olika ägares reflektioner över hur bilen fungerar. Ibland kommer det fram saker som man själv irriterat sig på och andra gånger bara sånt som man inte tänkt på.
/Thomas