Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Thho skrev: ....
Varför kan inte bilen skicka upp ett lämpligt meddelande i färddatordisplayen när det börjar regna och be föraren att bekräfta med ett tryck på knappen på blinkersspaken att man vill aktivera regnsensorn. Knappen på vindrutetorkarspaken skulle då endast aktivera/avaktivera funktionen och minnas inställningen även om motorn stängts av.

Det är ju ännu sämre idé.
Det funkar bra som det är nu. Ser jag att det börjar regna så trycker jag bara på knappen, vill jag INTE att det skall vara på även om det regnar så skiter jag i att trycka på knappen, eller trycker på knappen för att stänga av.

Jag vill inte att den ksall minnas hur det var inställt då jag vill ha den kontrollen själva. Nuvarande sätt är mycket bättre än vad det tidigare (3 år sedan) var på V70 då den i stort sett alltid var igång om man hade den på intervall.
Då var den väldigt okänslig också.
riha skrev:
Varför kan inte bilen skicka upp ett lämpligt meddelande i färddatordisplayen när det börjar regna och be föraren att bekräfta med ett tryck på knappen på blinkersspaken att man vill aktivera regnsensorn. Knappen på vindrutetorkarspaken skulle då endast aktivera/avaktivera funktionen och minnas inställningen även om motorn stängts av.

Det funkar bra som det är nu. Ser jag att det börjar regna så trycker jag bara på knappen, vill jag INTE att det skall vara på även om det regnar så skiter jag i att trycka på knappen, eller trycker på knappen för att stänga av.

Jag vill inte att den ksall minnas hur det var inställt då jag vill ha den kontrollen själva. Nuvarande sätt är mycket bättre än vad det tidigare (3 år sedan) var på V70 då den i stort sett alltid var igång om man hade den på intervall.
Ja vi tycker väl olika då.

Personligen ser jag inte vitsen med att "nolla" inställningen varje gång bilen startas om. Regn som regn. Har ingen lust att börja leta efter en knapp som sitter dold bakom ratten när det börjar regna.

Börjar det regna verkar det helt rimligt för mig att torkarna startar automatiskt. Gissar att du kör manuell växellåda också så du till 100% kan styra vilken växel som passar bäst. Det kan ju variera beroende på vilket humör man är på för dagen.

På T-Forden fanns det tom spakar vid ratten där man själv kunde påverka tändningen - kanske nåt för dig :D.

På tidigare V70 vill jag minnas att man var tvungen att ställa torkaren i intervallläge VARJE GÅNG man startade bilen för att aktivera funktionen med automatiska torkare men jag kan ha fel. Det var ett tag sedan.
/T
Nejdå, jag är inte sån som vill ha full kontroll på allt själv, jag gillar automatik också, men vissa funktioner gillar jag en on/off knapp på och mig stör det iaf inte att det nollas, då vet jag iaf om att det inte är på i onödan och det är faktiskt så att ibland (dock ytterst ytterst sällan) så kan den svepa över rutan pga att sensorn träffades av en insekt som splattats eller framförvarande bil råkade spruta med sina spolare, då är det oftast en torr ruta som den drar över och det ger bara upphov till mer repor i glaset jämfört med om dent skulle regna eller om jag själv skulle spola rutan.

Jag HATAR repor i rutan.

Manuell låda har jag eftersom automat drar mer bränsle och jag har inte det behovet med automat. Bilen var också tillräckligt dyr utan automat, så jag ville inte spä på priset med 17 000 kr ytterligare.

Smaken som baken, mitt förra inlägg var min åsikt, dra inga ytterligare författade meningar om mig för det.
Thho skrev:

Personligen ser jag inte vitsen med att "nolla" inställningen varje gång bilen startas om. Regn som regn. Har ingen lust att börja leta efter en knapp som sitter dold bakom ratten när det börjar regna.

Börjar det regna verkar det helt rimligt för mig att torkarna startar automatiskt. Gissar att du kör manuell växellåda också så du till 100% kan styra vilken växel som passar bäst. Det kan ju variera beroende på vilket humör man är på för dagen.

På T-Forden fanns det tom spakar vid ratten där man själv kunde påverka tändningen - kanske nåt för dig :D.

På tidigare V70 vill jag minnas att man var tvungen att ställa torkaren i intervallläge VARJE GÅNG man startade bilen för att aktivera funktionen med automatiska torkare men jag kan ha fel. Det var ett tag sedan.
/T
Herregud, Thho är det ett stort problem... :shock:
Tycker du att det är samma sak med farthållaren? Borde inte heller den nollställas? Är det alldeles för jobbigt att ställa in den oxå?

Vill inte låta dryg, men ärligt talat. Det är inte så att spaken till torkarna sitter i bagagetutrymmet ;-//
Amli skrev:
Thho skrev:

/T
Herregud, Thho är det ett stort problem... :shock:
Tycker du att det är samma sak med farthållaren? Borde inte heller den nollställas? Är det alldeles för jobbigt att ställa in den oxå?

Vill inte låta dryg, men ärligt talat. Det är inte så att spaken till torkarna sitter i bagagetutrymmet ;-//
Nej absolut inte. Det är inget stort problem. Om så vore skulle jag byta till en annan bil. De saker jag tar upp i denna tråd är mera just "refelektioner" över hur Volvo kontruerat V70II. Om en funktionen inte är utformad på ett sätt som jag tycker är naturlig så skriver jag det, att sedan knappen som aktiverar funktionen är dold bakom en ratteker gör ju inte saken bättre.

Eftersom tycke och smak skiljer sig finns det väl inget som är rätt eller fel eller bättre eller sämre. För min personliga del är bilen ett transportmedel som ska fungera så intuitivt, enkelt och så ergonomiskt riktigt som möjligt. Personer med andra kriterier har givetvis rätt att tycka motsatsen och visst, farthållaren borde inte nollas då man stängerav bilen. Vad finns det för skäl till att den ska göra det?

Vi på forumet är som ett enda stort team med kontruktörer som till skillnad från Volvos konstruktörer verkligen testar och använder detaljer och funktioner i bilen. Jag tycker ofta att det är intressant att höra olika ägares reflektioner över hur bilen fungerar. Ibland kommer det fram saker som man själv irriterat sig på och andra gånger bara sånt som man inte tänkt på.

/Thomas
Själv skulle jag vilja ha ett spolarsystem som FÖRST fuktar rutan ordentligt INNAN torkarbladen börjar svepa över en torr ruta med repor som följd. Så var det på min gamla Amazon - inte alls dumt. Vissa saker var min själ bättre på 70-talet. :lol: Inte heller tycker jag att bladen behöver svepa tre-fyra ggr varje gång per automatik. Jag skulle gärna vilja välja själv. Har blivit en slags självklar sak på alla bilar sedan 10-20 år.
Hörde vidare av verkstadstekniker att de ska informera kunder om att automatlådan har en adaptionstid på upp till 3000 mil!!! Jamen hallå?! Har nog aldrig hört något så dumt. Det kan bara inte vara sant.
Hej!
Det är säkert inte riktigt sant. Vad man menar är att det finns kunder som nästan aldrig når de 65 grader som krävs. Dessa bor kanske i Norrland eller på dylika ställen. Får du din bil när vintern precis har kommit så tar det kanske ett halvår innan du har sådan omgivningstemperatur att även söndagskörningsbilisten får sin adaption för växlingskvalitet. Du ska ju ha hållit någorlunda jämn trottel på "samtliga" trottlar (10 %, 20 %, ..., 100 %) och haft över 65 grader vid dessa tillfällen och gått igenom detta på 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6 för att bara nämna uppväxlingarna. Det blir hemskt många körfall och visst kan de ha rätt att det kan ta 3000 mil för en del kunder, men dessa är få. Kör du t.ex. extremt lugnt och aldrig någonsin haft mer än 30% pedal så kan du inte förvänta dig en bra växling om du sedan "råkar" trycka till med 50%. Din växellåda kan ju vara färdigadapterad upp till 30 %, men däröver råder en grundkalibrering som inte tar hänsyn till hur din specifika individ är. (Har man bränsle att avvara så är det inga problem att köra igenom alla körfall som behövs på någon timme om man värmer upp lådan först, vilket är mycket enkelt.)
Ogya skrev:[
Det är säkert inte riktigt sant. Vad man menar är att det finns kunder som nästan aldrig når de 65 grader som krävs. Dessa bor kanske i Norrland eller på dylika ställen. Får du din bil när vintern precis har kommit så tar det kanske ett halvår innan du har sådan omgivningstemperatur att även söndagskörningsbilisten får sin adaption för växlingskvalitet. bla bla bla.....
Om nu detta stämmer så är det ju ytterligare ett argument för volvo att kasta den sk adaptiviteten i papperskorgen och låta föraren välja ev sportläge osv som på andra automatlådor. Återigen, vem kör likadant hela tiden?
Dolda Vinkeln...

För skojs skull så köpte jag mig e[…]

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]