Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
ZizzoZ skrev:Jag är väldigt dålig på det här med flexifuel o allt vad det innebär. Men jag har en bekant som avrådde min sambo från att köpa just Flexifuel eftersom det rycker när man kör. Det är vad jag har hört, vet dock inte varför det blir så
Jag kan meddela att 2,5FT går som en klocka på E85. Inga problem alls. Inga ryckningar oavsett man byter bränsle mitt i en tank eller inte. och oavsett det är 30 grader varmt eller minus 20. Startar alltid problemfritt. Har inte heller hört någon annan här på forumet så det har nog bara med 2,0F att göra. På min bytte de också bränslepumpen (kampanj) men den gick lika dåligt efter det ändå. Stiften kollade jag aldrig utan följde bara ordinarie serviceschema.
av Cox
trojlee skrev:så nya tändstift är bästa tipset?....svårt att byta dessa själv?
/
M 8)
Ja det hjälpte på min Mondeo (samma motor sitter i Volvon) som jag hade iaf, alla ryckningar försvann, bilen gick bättre drog mindre bränsle.
Nej det är jätte enkelt, bort med plastkåpan sedan behöver du om jag minns rätt 8 mm hylsa för att ta bort tändspolarna ( ett till varje stift) sedan lyfter du försiktigt upp dessa. Efter detta är det bara att skruva loss stiften.
observera att motorn skall vara kall väldigt viktigt annars kan gängorna i lättmetallen lätt förstöras.
Bli inte avskräckt av priset på stiften ca: 180 kr st
av Berget
Hej
År ny på forumet, men läst mycket vad som har skrivits. Känner igen det här med småryckningar på min förra V70 2.0F MY09. Det började efter ca 500 mil under förra hösten. Blev bara mer och mer. Pratade med Volvo verkstaden, men de "kände" inte till några sådana fel på andra 2.0F. Vid servicen (2000 mil) kom jag till att prata med två andra (Ford flexifuel) bilägare som var inne med sina bilar för rengöring av insprutningsrör. När jag tog upp det med verkstadskillen kom det fram att, jo det var ganska många som hade detta problem som man la skulden på Etanolen. Men det var ju det som var meningen, att kunna köra på Etanol
Jag bestämde mig blixtsnabbt att byta in den till en V70 Drive MY11 som jag fick i början av augusti. Den har gått kanonbra från första milen och nu passerat 400 mil.

Familjen har även en C70 MY08 som står avställd under vintern.
av trojlee
är detta något som man kan få som garantiåtgärd eller är det kört?bilen är en tidig 09:a....? :???:
Annars står man kanske där x-antal tusenlappar senare....
/
M
Användarvisningsbild
av gooose
Det har stått om detta i dagspressen

Etanolen är inte av den kvaliten som den borde vara

Kör ett par tankar bensin och se om du upplever någon skillnad
inte helt ovanligt att insprutarna geggar igen då den enbart går på etanol
Och den undermåliga kvaliteten på bränslet kan ev vara orsaken

Ett billigt sätt att felsöka på

//Goose
av Cox
Beror det på Etanolen står Volvo för detta, men i mitt fall så hade jag aldrig kört bilen på etanol, så små ryck beror inte på varken spridare eller bränslepump. Mitt stalltips är stiften, som även Volvo Ford borde stå för men dom hävdar att dessa skall bytas vid 6000 mil....jaja kan dom säga men verkligheten är en annan snarare 4000 mil och inget annat.
av trojlee
har kört nästan 1000mil på bensin....dock så har den gått som hyrbil innan ~4000mil och
då förmodligen på etanol.....ska kolla det med stiften...
/
M
av nicke37
Hej,

köpte nyss en 2.0 F. Upplevde ovan beskrivna problem första dagen efter köpet - märkligt nog hade jag inte känt något under många provkörningar.

Ringde volvo, som löste problemet direkt: Stäng av AC:n var tipset - vid mild väderlek slår den av och på
vilket kan kännas som ett ryck i körningen. Gjorde så och nu är problemet borta. (Provkörde bilen i kall väderlek,
kände därför inget då). Den går nu som en klocka.

Så det kan vara nåt att prova vid småryck.
av Cox
nicke37 skrev:Hej,

köpte nyss en 2.0 F. Upplevde ovan beskrivna problem första dagen efter köpet - märkligt nog hade jag inte känt något under många provkörningar.

Ringde volvo, som löste problemet direkt: Stäng av AC:n var tipset - vid mild väderlek slår den av och på
vilket kan kännas som ett ryck i körningen. Gjorde så och nu är problemet borta. (Provkörde bilen i kall väderlek,
kände därför inget då). Den går nu som en klocka.

Så det kan vara nåt att prova vid småryck.
Olika symtom, i mitt fall inträffade dessa ryck vid minus 15 eller mera aldrig vid mild väder

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]