Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matzz
Kan man beställa sportchassie på v70 utan att välja r-design paketet, min säljare sa att det inte gick ?
Det borde ju gå att beställa fjädrar från dom modeller som är lägre från fabrik , även vissa Drive modeller är ju lägre , har dom hårdare dämpare än på en vanlig v70 tro ?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Matzz!

Ja, det skall gå att beställa sportpaket. Jag beställde en V70 2,5FT Summum för ca tre veckor sedan och valde bl.a. till sportchassi i kombination med automatisk nivåreglering. De var i samma paket. Det skall vara 20 mm sänkning fram och 15 bak så misstänker att det är exakt samma som de har i R-design samt drive-bilarna. Dessutom var det ganska "billigt" tillval, d.v.s. mkt billigare än R-designpakeket. Men jag har reagerat då jag sett broschyser etc att det inte visas där som tillval. Inte heller på Volvocars hemsida. Kanske är det p.g.a. att de vill styra kunderna till det dyrare R-designpakeket som de inte marknadsför det? Jag har alltså valt sportstolar och sänkningen. Övriga R-desgnprylar var ju mest dekaler och krafs tycker jag och ville inte heller ha den "kalla" R-design-inredningen då jag är van vid den ljusa läderklädseln sedan tidigare. Det var sänkningen jag var ute efter. Och som sagt skall det vara andra fjädrar, dämpare samt krängningshämmare som jag förstått det.
av Mats76
Ingen här som har sänkt sin V70 med enbart fjädrar och har erfarenheter att dela med sig? Tyska H&R har sänkningssatser till vettiga priser bla hos SAM. Hittade även här Tycker min V70 2,5T 2008 ser ut som en jeep och är som en gunghäst i kurvorna :lol:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Mats76 skrev:Ingen här som har sänkt sin V70 med enbart fjädrar och har erfarenheter att dela med sig? Tyska H&R har sänkningssatser till vettiga priser bla hos SAM. Hittade även här Tycker min V70 2,5T 2008 ser ut som en jeep och är som en gunghäst i kurvorna :lol:
Vet ingen som bara bytt fjädrar. Jag skulle ändå rekommendera att byta dämparna om du ändå byter fjädrar och sänker. Vet iofs inte om det mest är utseendet du är ute efter eller om det är lite spänstigare väghållning du vill åt. Låter som både och.

Om du är ute efter väghållning så är dämparna i sig viktigare än fjädrarna. Styvare dämpare hämmar till viss del också "rullning" men ett ännu bättre bot mot detta är att byta krängningshämmaren också. Allt borde finnas som Volvo Original då det bl.a. finns i R-designpaketet samt även som separat tillval benämt "lågt sportchassi".

BSR och andra trimmingsfirmor har det säkert också som någon skrev i tidigare inlägg. Volvos delar borde vara överkomliga i pris då sportchassie kostar 3.000 kr som tillval om jag inte minns fel. Det skall bestå av nya fjädrar, dämpare samt krängningshämmare.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Arese
Vi har tidigare köpt två V70 FT Summum, på bägge ingick lägre chassi och nivåreglering. Vad är skillnaden mot sportchassi, någon som vet?

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Arese skrev:Vi har tidigare köpt två V70 FT Summum, på bägge ingick lägre chassi och nivåreglering. Vad är skillnaden mot sportchassi, någon som vet?

Mvh
Arese
Hej Arese!

Det är eg samma sak. Sportchassit består av ca 20 mm kortare fjädrar, hårdare dämpare och styvare krängningshämmare såvitt jag vet. Att Volvo erbjuder detta i paket med automatisk nivåreglering tror jag är för självändamål, d.v.s. att folk inte skall lasta tungt och därmed orsaka att bilen slår igenom eller får skador i underrede m.m.

Den gamla Bi-fuelen hade t.ex. automatisk nivåreglering som standrd och det var p.g.a. att gastankarna satt under bilen och de ville undvika skador om man lastade tungt. det är iaf vad jag tror.
av 5cylindrar
Vad jag har förstått så erbjuder Volvo nivåreglering endast av miljömässiga själ. Visst är det så att 2.5FT har nivåreglering som standard. Detta för att den skall klassa in som miljöbil. Om bilen är lastad och blir baktung så ökar bränsleförbrukningen. Med nivåreglering så motverkas detta. Om nu Volvo som i detta fall erbjuder sportchassi så måste nivåregleringen finnas kvar. Jag tror inte det finns paket till tex 2.4D med sportchassi och nivåreglering eftersom denna inte säljes standard med nivåreglering.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
5cylindrar skrev:Vad jag har förstått så erbjuder Volvo nivåreglering endast av miljömässiga själ. Visst är det så att 2.5FT har nivåreglering som standard. Detta för att den skall klassa in som miljöbil. Om bilen är lastad och blir baktung så ökar bränsleförbrukningen. Med nivåreglering så motverkas detta. Om nu Volvo som i detta fall erbjuder sportchassi så måste nivåregleringen finnas kvar. Jag tror inte det finns paket till tex 2.4D med sportchassi och nivåreglering eftersom denna inte säljes standard med nivåreglering.
Hej!

V70 2,5FT har inte nivåreglering som standard. Det är tillval. Lågt sportchassie började säljas som tillval för ett par veckor sedan på V70II MY10 och är först nu synligt om man "bygger sin bil" på volvovars.se. Det såldes redan från början i paket med automatisk nivåreglering.
av Arese
De FT vi köpt har varit av MY09, då var nivåreglering och lägre chassi standard. Gissar att med MY10 så fick man ner förbrukningen så att man inte behövde ha lägre chassi (och därmed nivåreglering) som standard. Min fråga är om det är r-design och Drive-chassit på MY09 FT som standard, någon som vet?

Mvh
Arese

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]