Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Fick köra en V70 T6 i helgen, den var fullsmetad enligt försäljaren. (Pris i Finland ca 95000€, förstår ni nu varför det är svårt att köpa en ny bil här som är rolig).
Men jag han bara köra i ca 10-20 minuter innan gubben skulle ha tillbaka bilen. Men nog är den tystare än min V70n. Och med radarfarthållaren på så åker man mycket bra.

Såg att Heico har klämt ut 350hk ur nya S80 med T6 motor. Den skulle även ge 550Nm i vrid. Och då var dom inte klara ännu.

Visste ni att T6 motorn är en lågtryckstrubo och inte en högtryckare som gamla T5:an.
av perhall
haxpet skrev:Fick köra en V70 T6 i helgen, den var fullsmetad enligt försäljaren. (Pris i Finland ca 95000€, förstår ni nu varför det är svårt att köpa en ny bil här som är rolig).
Men jag han bara köra i ca 10-20 minuter innan gubben skulle ha tillbaka bilen. Men nog är den tystare än min V70n. Och med radarfarthållaren på så åker man mycket bra.

Såg att Heico har klämt ut 350hk ur nya S80 med T6 motor. Den skulle även ge 550Nm i vrid. Och då var dom inte klara ännu.

Visste ni att T6 motorn är en lågtryckstrubo och inte en högtryckare som gamla T5:an.
Kan man inte säga att skillnaden mellan låg- och högtrycksturbo egentligen är rätt subjektiv... alltså är gamla 2,5T med 210 hk en LTT eller HTT? Jag vet inte. Gamla T5 är def. en HTT. BMW 2002 turbo ännu mer. 9-5 Aero är nog det. Men var går gränsen? Alla turbobilar numera (nästan) har ju ett jämnt effektflöde över hela varvtalsskalan...)
Användarvisningsbild
av Funk
Idag har jag bland annat roat mig med att köra V70T6 på bana, och även om det inte alltid känns så sportigt pga vikten och den något mjuka (t.o.m i hårdaste läget) chassiesättningen så är det en förvånansvärt snabb vagn.. Men däcken fick förstås slita ont..
Personligen hade jag nog önskat lite mer av den gamla sortens turbokaraktär, men det är trots allt en snabb vagn, hastighetsmätaren talar ett språk som ryggmärgen inte riktigt känner så att säga..

3.2:an har också fått gå ett par varv, och det är nog Volvos tråkigaste motorval just nu i V70 om man räknar bort Flexifuelen, surrig och trist i karaktären.

/Thomas
av haxpet
Jag har hört samma sak. Ska man välja en motor till nya V70 så är det antingen 2.5T eller T6:an som gäller.

Båda har ju bättre bottenvrid.

Hur man definerar en Högtryckstrubo och en lågtrycksturbo kan jag inte riktigt svara på.

Men karaktären för en högtryckare är ju att man behöver lite varv för att det ska dra iväg, och då drar det ordentlit.
Men en lågtryckare drar mycket tidigare och har ingen turbokick som en HTT.
av Steff 99
En högtrycks turbo behöver ofta lite högre varv för att ge effekt.
Många motortillverkare har laborerat hur man skall råda bot på detta.
Man vill inte som förare känna som att proppen går ur varje gång man gasar på och bilen blir ganska orolig.
Därför så har man satt i mindre aggregat som är mer lättdrivna och motorn reagerar på lägre varv.
Men för att få högtrycksturbons prestanda och lågtrycks turbons "mjukhet"
har en del Bl.a BMW dubbelturbo på sina stora dieslar, man har en liten turbo och en större, då får man bottendrag med den lilla turbon samt den stora turbons fördelar på högre varvtal.
Mercedes har gått en annan väg , man har länge använt kompressor istället, eftersom den ger effekt direkt.
Detta är lite olika skolor hur man vill ta ut effekten
av Pachipachihand
Turbon som sitter i T6 tillverkad av Garrett och den anses vara varken LTT eller HTT turbo,utan kallas "medium-trycks turbo. Den genererar 0,7 bar (10psi) den skall minimera ketchhup effekten som man får med vanliga turbos.

Här nedan finns en artikel där det står att volvo även utvecklar en tredje 6:a med ännu större effekt:

Bild
Senast redigerad av 1 Pachipachihand, redigerad totalt 0 gånger.
av haxpet
Som det ser ut så har inte Volvo släppt den sista versionen av den där 6:an. dvs den som ska utveckla 350hk och (jag gissar) 450Nm.

Idag finns det ju trim till T6:an ska ge just dom siffrorna. Och även mer i vrid (ca 550Nm).

Volvo benämner själva T6:an som en lågtrycksturbo.

PS.
Enligt Volvos hemsida så går T6:an med AWD billigare än 3.2 med AWD. Då blir valet lätt.
DS.
av Pachipachihand
Någon som vet vart i Sthlms regionen man kan provköra denna härliga motorkombination? De flesta handlare jag vart hos har bara de mindre motorerna att provköra.
av bilgalen
Pachipachihand skrev:Någon som vet vart i Sthlms regionen man kan provköra denna härliga motorkombination? De flesta handlare jag vart hos har bara de mindre motorerna att provköra.
Jag har iaf sett en T6:a ett antal gånger på Bilia i Nacka (fd Eneqvist).
Användarvisningsbild
av mattes
bilgalen skrev:Jag har iaf sett en T6:a ett antal gånger på Bilia i Nacka (fd Eneqvist).
Jag har sett en på min parkering :lol:

Hade en S60 AWD innan men V70 T6 är en mycket behagligare bil att ratta....
(Har väl fått ihop en 210 mil)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så blir […]

Eftersom det ser ut att komma inifrån, under[…]