Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Ni som lyckats kränga på den elastiska ac-remmen med buntband, vad har ni för modeller/ motorer? Kröp nämligen som hastigast under bilen igår kväll för att kolla hur det ser ut och upptäckte att remskivan inte hade några hål, där buntbandet ska träs igenom. För det är väl tillvägagångssättet enligt illustration, eller har ja uppfattat instruktionen fel?
av Wizzman
Buntbandet ska inte träs genom nått hål, man sätter det runt remmen bara, för att remmen ska "klättra" på remskivan istället för att bara halka. Då kan man pressa lite med fingret mot buntbandet/remmen samtidigt som man drar runt för att remmen ska följa med.

Jag har en D5 men det ska inte spela någon roll.
av 20FJan
Intressant, då fattade jag också instruktion fel. Lyckades ändå tvinga på den med hjälp av ett par skruvmejslar men skadade några ribbor. Har hållt ändå i ett år och är ju inte någon jättekatastrof om den går av i förtid.
av Wizzman
20FJan skrev:Intressant, då fattade jag också instruktion fel. Lyckades ändå tvinga på den med hjälp av ett par skruvmejslar men skadade några ribbor. Har hållt ändå i ett år och är ju inte någon jättekatastrof om den går av i förtid.
Om den inte trasslar in sig i kamremmen, men det gör den kanske inte på din motor? På dieslarna är det stor risk för det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av xAx
Wizzman skrev:Jag följde instruktionen ovan och hade just en Gates-rem (instruktionen fanns i förpackningen). Hade gruvat mig lite inför bytet, men det var verkligen superenkelt med ett buntband.

Vissa piratremmar ska visst vara mindre elastiska och då blir det svårare.
Wizzman, var köpte du din rem av fabrikatet Gates? Antar att det är en webbutik? Har en rem (SKF) som är för styv och omöjlig att få på.

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]