Sida 2 av 3

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: tor 22 aug 2019, 17:26
av Nithol
En TF 80SC som gått 15k mil, vågar man spola den eller kan det bli problem då?
Upplever att den tar lite tid på sig att växla upp ibland men har inget att jämföra med då jag köpte bilen vid 12k mil...

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: tor 22 aug 2019, 18:28
av Its1more
Lite länkar till Scotty Kilmer. Han känns ju allmänt halvt påtänd mest jämt, men han har kanske en poäng.





Och här en till om att inte spola...


Vet inte vad jag ska tro.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: tor 22 aug 2019, 19:33
av William85
Jag har en XC70 som just slagit över 10 000 mil, tänkte göra ett byte inom kort på sättet Volvo gör, genom att låta automatlådan pumpa ur sig själv och fylla på ny olja eftersom tills all olja är bytt. Eftersom jag inte upplever några bekymmer med lådan så känns det onödigt att göra en ”dialys” flush på specialfirma i min värld iaf.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: tor 22 aug 2019, 21:43
av apersson850
Ja, jag har ju aldrig varit med om att uteblivet underhåll skulle vara det bättre alternativet.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 19:51
av Daviddd
Jag har också haft svårt att bestämma mig för vad jag skall tycka om fenomenet sköljning. Å ena sidan är det kloka skribenter som förespråkar det, å andra sidan märkesverkstäder som inte vill utföra det. Och när t.o.m. Bilia som inte tvekar inför minsta slant väljer att varken rekommendera eller utföra det blir jag lite skeptisk till hur nödvändigt det egentligen kan vara.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 20:30
av TommyP86
En återförsäljare ska följa tillverkarens rekommendationer, volvo vill inte ha servicekostnader på lådan. Kolla vad de andra märkena som har den här lådan rekommenderar.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 20:43
av Daviddd
TommyP86 skrev: fre 23 aug 2019, 20:30 En återförsäljare ska följa tillverkarens rekommendationer, volvo vill inte ha servicekostnader på lådan. Kolla vad de andra märkena som har den här lådan rekommenderar.
Förstår inte vad du menar, kostnaden läggs ju på kunden så varför skulle Volvo misstycka?

Ang. andra märken, du får gärna tipsa om vilka. Jag vet själv inte ens vad jag har för låda i bilen.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 21:00
av StefanN
Det handlar ju om när servicekostnader summeras av tex Teknikens värld då ser det ju illa ut om man har ett oljebyte med i kalkylen.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 21:54
av Daviddd
StefanN skrev: fre 23 aug 2019, 21:00 Det handlar ju om när servicekostnader summeras av tex Teknikens värld då ser det ju illa ut om man har ett oljebyte med i kalkylen.
Ah, då förstår jag.

Samtidigt skulle iofs även eventuella växellådsras sticka ut i kalkylen.

Re: Det var det här med byte av olja i automatlådan...

Postat: fre 23 aug 2019, 23:48
av Knatch
Det där är en sak som inte behöver servicestämpel i boken. Så enligt mitt tycke så borde du vänta lite till för att sedan tömma oljan själv och hälla nytt. Spola lådan behöver du inte göra om inte oljan blivit bränd av att ha dragit tunga släp.

Släpp ut den gamla oljan och fyll på med exakt lika mycket som kom ut, kolla nivån, byt det som ska bytas, klart.
Gör en liten notering i serviceboken.
Återförsäljarna tar för mycket pengar för det och det är billigare att göra det själv och det är ganska enkelt. Finns många trådar på forumet som beskriver det i detalj.