Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Detta står på Volvocars kring chassi-sättning:

"Den dynamiska körupplevelsen har samma knivskarpa känsla som S60 och chassivalen är också gemensamma: Touring, Dynamic, Four-C (aktivt chassi) och sänkt sportchassi, som tidigare enbart funnits på versionen med R-Design.
- Vi är mycket stolta över standardchassit Dynamic. Det ger en skön känsla av total kontroll och är ett av det bästa i segmentet, säger Patrik Widerstrand."

Det är nog som du befarade. Dynamic kom först på S60 om jag inte minns fel och var ett något styvare standardchassi. Det var även då man övergick till att ha det std och komfort som valbart utan kostnad. I stället för tvärtom. Dock är det alltså inte lika fast som sportchassit.
av brigadeiro
Racetwin2 skrev:Detta står på Volvocars kring chassi-sättning:

"Den dynamiska körupplevelsen har samma knivskarpa känsla som S60 och chassivalen är också gemensamma: Touring, Dynamic, Four-C (aktivt chassi) och sänkt sportchassi, som tidigare enbart funnits på versionen med R-Design.
- Vi är mycket stolta över standardchassit Dynamic. Det ger en skön känsla av total kontroll och är ett av det bästa i segmentet, säger Patrik Widerstrand."

Det är nog som du befarade. Dynamic kom först på S60 om jag inte minns fel och var ett något styvare standardchassi. Det var även då man övergick till att ha det std och komfort som valbart utan kostnad. I stället för tvärtom. Dock är det alltså inte lika fast som sportchassit.
Ok, tack. I dagsläget verkar det då tydligare i och med att man särskiljer mellan Touring och Dynamic. Om jag inte missuppfattat det hela så är det mer förvirrande för tidigare årsmodeller då det kan stå dynamic som chassi i ordersystemet, men att det i vissa fall innebär ett något sänkt chassi och i andra fall att det är helt standard. Kanske att de sänkta varianterna främst handlar om 2.5FT resp. D2?
av Pxu
Exakt "chassi 3 dynamic" har jag sett i en spec över 1.6 drive MY09 el 10, och den är ju sänkt med 15-20mm. Ser klart säckig och lastad ut redan tom så det borde kanske synas redan på en bild över en viss FT?? Annars måste denna kille vara rätt person att fråga http://www.linkedin.com/pub/stefan-s%C3 ... 23/140/652 Det bästa är väl om nån känner honom lite, han kanske inte är så road av att snacka sänkning eller icke på "gamla" V70 MY08-12:or, han har ju andra uppgifter nu verkar det som :)
av brigadeiro
Pxu skrev:Exakt "chassi 3 dynamic" har jag sett i en spec över 1.6 drive MY09 el 10, och den är ju sänkt med 15-20mm. Ser klart säckig och lastad ut redan tom så det borde kanske synas redan på en bild över en viss FT?? Annars måste denna kille vara rätt person att fråga http://www.linkedin.com/pub/stefan-s%C3 ... 23/140/652 Det bästa är väl om nån känner honom lite, han kanske inte är så road av att snacka sänkning eller icke på "gamla" V70 MY08-12:or, han har ju andra uppgifter nu verkar det som :)
Tack för tipset! Jag har försökt att få tag på en relevant person på Volvo via informationsavdelningen, men inte lyckats ännu. Stefan Sällqvist bör ju verkligen sitta inne på svaret. Ska ta och slå honom en signal. Hoppas på att få hjälp - det är ju trots allt deras misstag att inte ha dokumenterat dessa olika varianter på ett tillräckligt tydligt sätt. Jag har pratat med ett antal säljare resp. mekaniker på bl.a. Bilia som inte har en aning om att V70 sänkts på annat sätt än för R-design, vilket ju är helt otroligt. Och när jag berättar för dem och den andra typen av sänkning så verkar de inte det minsta intresserade av att lära sig något nytt... Jag har även kontaktat Volvo Personbilar Sveriges kundsupport - först flera dagar senare ringde de upp mig och deras 'expert' menade på att "chassi 3 dynamic" var detsamma som standard på V70 2.5FT och att det enda andra alternativet var sport/R-design...
Fel generator V70??

Det som händer är att laddlampan lyser o[…]

Bytt skivor och klossar fram. Det blev ATE, b&arin[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Lämna på verkstad finns inte på k[…]

Då är vi överens. Faserna byter in[…]