Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#682267
Det är klart att saker och ting utvecklas och kombineras, men direktinsprutning och turbo är ändå relativt beprövad teknik.

Vad det gäller partikelfilter och jämförelsen mot katalysatorer haltar det lite. Katalysatorn bara fungerar tills dom fysiskt går sönder medans partikelfilter måste brännas rena med alla potentiella fel som kan komma med det (i vissa fall får det till och med motorer att ta livet av sig själva).

/Martin
#682272
perhall skrev:Det är dock inte mer än 3-4 år sen BMW, MErca och Audi hade massor av problem med DI-bensinare.../PH
Nej, och volvos försök 1998 med GDI motorn föll ju inte direkt väl ut om man säger så... Men man vill ju tro att det runnit en del vatten under broarna sedan dess.

/Martin
#682445
Bilnörden skrev:Hur gick det med Saabs försök med variabel cylinder volym?

Du menar motorn med variabelkompression? Det sägs att motorn testas i 30-40000 mil utan problem. Det finns (fanns?) en motor på Linköpings Universitet. Problemet är nog bara att Saab inte hade pengarna att slutföra projektet. Och GM sakna väl intresse. Konceptet är annars helt genialt. Nu när vi kör motorerna med olika bränslen med olika egenskaper (bensin, etanol) kan motorn anpassa och maximera verkningsgraden beroende på bränsletyp.
#682447
perhall skrev:
MartinS skrev:Vad är det för nymodigheter som har oviss tillförlitlighet i t.ex. en V70 T4:a motor som ju är ganska effektstark för sin volym och hyffsat bränslesnål?

/Martin
Direktinsprutning t ex har ju visat sig vara en källa till fel i många bilar: pumpar, spridare.... sen turbo är ju en grej till.../PH
Vi får hoppas Volvo (Ford?) har lärt sig av historien vad gäller DI. Men du som har lite kontakter hos Taxi, du har inte hört nån signal därifrån?
#682488
MattiasD skrev:
perhall skrev:
MartinS skrev:Vad är det för nymodigheter som har oviss tillförlitlighet i t.ex. en V70 T4:a motor som ju är ganska effektstark för sin volym och hyffsat bränslesnål?

/Martin
Direktinsprutning t ex har ju visat sig vara en källa till fel i många bilar: pumpar, spridare.... sen turbo är ju en grej till.../PH
Vi får hoppas Volvo (Ford?) har lärt sig av historien vad gäller DI. Men du som har lite kontakter hos Taxi, du har inte hört nån signal därifrån?
Om jag förstått det rätt så har Taxi Stockholm bara - förutom några äldre dieselbilar från 2009 - gas- och etanolbilar (+några äldre Prius) och inga av dessa bygger på T4-motorn. AFV-motorn är väl inte DI men väl Passat TSI gas 150.
PH

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]