- sön 16 sep 2012, 14:55
Nä, och sen är det olika kulturer på olika verkstäder också, även om de representerar samma bilmärke.
Om någon ids läsa ska jag berätta två historier, som jag varit med om, på två olika Volvoverkstäder.
Den ena utspelades i samband med besiktning av min 854 Turbo, som jag hade en gång i tiden. När den bilen kom ut, hade den en ny design på strålkastarna, med separata hel- och halvljus. Tyvärr visade sig lamphållarna inte vara bra. De kallflöt och förändrades, så ljusbilden blev helt konstig. Detta tillstånd befann sig mitt ena halvljus i när jag försökte besiktiga bilen, och det gick förstås inte. Men killen var hjälpsam och sa "Vi är här till sex. Kör ner till Volvo så kan de kanske hjälpa dig med nya prylar. Fixar det sig så skriver vi protokollet efteråt, så slipper du ombesiktning."
Jag störtade ner till närmaste Volvoverkstaden och kom innanför dörren 15:56. Bakom reservdelsdisken stod två personer, så jag frågade om de hade nån lamphållare. "Nä, han som ska va här gick nyss." Då jag tyckte att det gick bra med de två som nu stod bakom disken sa de bara "Nä, vi vet inte riktigt var sånt är."
Jag gick ut och stoppade i en hopknycklad ståltråd i lamphållaren, körde och visade upp bilen och fick godkänt. På väg ut släppte lampan igen, men det var en annan sak. Lamphållare fick jag köpa på annat stället.
Vid ett annat tillfälle höll jag på att byta till vinterdäck på en 745 GL som jag också hade då. Upptäckte när jag ändå servade bromsarna att det behövdes nya handbromsbackar också. Hade dock inga sådana liggande hemma, och nu var det söndag. Båda bilarna behövdes på måndagen, så det kändes tråkigt att behöva skruva ihop bilen igen, skaffa belägg och sen skruva isär och byta någon dag senare. Att reservdelsbutiken inte var öppen en söndag visste jag, men jag hade sett att bilförsäljningen skulle ha öppet. Ringde till "min" Volvoverkstad och förklarade problemet för försälningschefen. "Ja, jag vet ingenting om reservdelarna, men kom hit så ordnar det sig nog."
Tio minuter senare, när jag kört dit med den andra bilen, säger samme säljchef "Jag ringde och fick fatt i reservdelskillen. Bitarna ligger på hylla S27. Vi kan gå upp och hämta dem, så ser du att du får rätt grejor. Men du får komma in och betala i veckan sen, för det har jag ingen aning om hur jag ska fixa."
Båda dessa verkstäder är alltså Volvoverkstäder, som ligger knappt fem mil från varandra. Men attitydskillnaden är betydligt mer avlägsen mellan dem. Den senare har en hel drös med plaketter där det fått Volvo Excellence Award i diverse kundundersökningar. Det finns nog en anledning till det.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.