Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stoffe9
Dragkroken slänger jag på efteråt. givetvis! :)

Lutar åt grunden, 2,4d, momentum, automat med lite extra lull lull...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
stoffe9 skrev:Dragkroken slänger jag på efteråt. givetvis! :)
Se till att din arbetsgivare betalar kroken eftersom du inte äger bilen själv. Oftast leasar ju företaget bilen och då är inte din arbetsgivare ägare till bilen heller och då får man inte eftermotera krok för leasingbolaget.

PS. om dit företag betalar bränslet kan du ju strunta i den ökade förbrukningen med automat DS
av Tflex
stoffe9 skrev:Jag har automat idag och är rädd för att sakna den.
Dock jobbar jag inom en bransch där det ser positivt ut att ha en lägre förbrukning, därför lockar den manuella. Plus givetvis summum paketet.... :lol:
Själv jobbar jag i en bransch där det ser positivt ut med en hög bensinförbrukning!
Var bara tvungen att skoja till det lite :D
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
stoffe9 skrev:Dragkroken slänger jag på efteråt. givetvis! :)
Se till att din arbetsgivare betalar kroken eftersom du inte äger bilen själv. Oftast leasar ju företaget bilen och då är inte din arbetsgivare ägare till bilen heller och då får man inte eftermotera krok för leasingbolaget.

PS. om dit företag betalar bränslet kan du ju strunta i den ökade förbrukningen med automat DS
Du har ju en lite lustig syn på hur det funkar med förmånsbilar. Leasingbolaget har i allmänhet ingen åsikt om att du eftermonterar tillbehör, så länge som leasingtagaren dvs arbetsgivaren inte sagt det motsatta. Om företaget betalar bränslet (alternativregeln) så är det ändå tyvärr inte så att man som förmånsbilsinnehavare kommer undan kostnaden för drivmedel. 120 % av den verkliga kostnaden läggs som en skattepliktig förmån. Inte gratis bränsle alltså även om arbetsgivaren betalar.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tflex skrev:
Dock jobbar jag inom en bransch där det ser positivt ut att ha en lägre förbrukning, därför lockar den manuella. Plus givetvis summum paketet.... :lol:
Själv jobbar jag i en bransch där det ser positivt ut med en hög bensinförbrukning!
Jaha, och vilken av drivmedelssäljarna jobbar du på...? 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Guligan skrev:Du har ju en lite lustig syn på hur det funkar med förmånsbilar. Leasingbolaget har i allmänhet ingen åsikt om att du eftermonterar tillbehör, så länge som leasingtagaren dvs arbetsgivaren inte sagt det motsatta.
Och vad händer när du lämnar tillbaka bilen, tilllfaller all utrustning man själv monterat leasingbolaget då som äger bilen, inte bra. Eller ska man montera bort den och lämna hål här och där i bilen, tex kofångaren bak. Det är ju därför i princip inga leasingbolag tillåter att man moddar bilen med krok, stereo, extraljus, chippning etc. Andra fälgar gå bra för de går att återställa.
Guligan skrev: Om företaget betalar bränslet (alternativregeln) så är det ändå tyvärr inte så att man som förmånsbilsinnehavare kommer undan kostnaden för drivmedel. 120 % av den verkliga kostnaden läggs som en skattepliktig förmån. Inte gratis bränsle alltså även om arbetsgivaren betalar.

Det är väl bara privatkörningens del som förmåsnbeskattas med 120% inte den del man kör i tjänsten? Eller har jag fel där.
av Lövet
Givetvis bara privatmilen.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Guligan skrev:Du har ju en lite lustig syn på hur det funkar med förmånsbilar. Leasingbolaget har i allmänhet ingen åsikt om att du eftermonterar tillbehör, så länge som leasingtagaren dvs arbetsgivaren inte sagt det motsatta.
Och vad händer när du lämnar tillbaka bilen, tilllfaller all utrustning man själv monterat leasingbolaget då som äger bilen, inte bra. Eller ska man montera bort den och lämna hål här och där i bilen, tex kofångaren bak. Det är ju därför i princip inga leasingbolag tillåter att man moddar bilen med krok, stereo, extraljus, chippning etc. Andra fälgar gå bra för de går att återställa.
Givetvis skall du inte lägga ut privat för drag etc, som du skriver så är allt som är fast monterat på bilen just fast monterat och tas inte bort när man lämnar åter tjänstebilen. Men leasingtagaren - vanligtvis arbetsgivaren behöver ju inte nödvändigtvis ha några synpunkter på om du monterar tillbehör före eller efter leverans.
av Tflex
Guligan skrev:
Tflex skrev:
Jaha, och vilken av drivmedelssäljarna jobbar du på...? 8)
Det var bara ett skämt, jobbar som säljare inom telecom och kör en hel del i tjänsten. Tyckte bara det lät kul, är väl ganska få branscher som tycker det är bra med en hög förbrukning.
Användarvisningsbild
av stoffe9
Ok, jag ger mig. Taskig formulering.
Jobbar inom återvinningsindustrin..... 8)
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]