Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det att kalibrera turbon? Får göra det då när jag kommer hem, har kontrollerat turbon och den i sig är det inga fel på, kanske därför jag får en felkod på egr ventilen, för att felkoden dyker upp i samband med ryckningarna. Får kanske ta och skicka tillbaka egr ventilen till autodoc som jag monterade förra veckan och beställa en Valeo 700474 som ska alltså vara orginal delen :) En sak som jag tyckte var konstigt var att jag mätte stiften 2 och 3 på egr ventilen som ska gå till motorn var att det pendlade mellan +2.5v till -2.5v, är det någon som vet om det ska vara så? Har för mig att det ska pendla mellan 0-5v.
Man kalibrerar den genom armen till wastegaten. Vet dock inte hur då jag lämnade in den på verkstad. De förklarade bara att man måste göra detta och se till att turbon och wastegaten vet hur de ska jobba :)

Jag betalade dyrt för min egr. Tror det va runt 7000 med arbete. Men då är det garanti.

Köpte först en ”billig” från liknande sida. Den hade smält inuti. Själva elektroniken :-/

Så blev ett dyrt bråkande. Bytte tom turbon då ja trodde ju att egr ventilen fungerade bra efter byte :-D
Tack för hjälpen, får fråga brodern min som jobbar som skadereglerare på Bilia ifall han kan fråga runt om hur turbo kalibreringen går till så får jag göra det.

EGR kalibreringen är gjord på Bilia och gubbarna där sa att det inte skulle vara några problem efter det, men ryckandet dök upp så fort motorvarv en var uppe i 1500 varv utanför Bilia och egr felkoden dök upp någon kilometer bort :(

Känns typ som att antingen egr öppnar helt och stänger eller om spjället efter intercooler stäng o öppnas eller att bränsletrycket försvinner och kommer tillbaka under en millisekund varje gång bilen rycker. Kollar jag värden på datorn så sker allt samtidigt, typ som att ecu får fel signal ifrån något och ändrar på alla värden under den millisekunden.

Jag vet att jag nog snöar mig in på det här och börjar misstänka alla slags givare och signaler, och troligtvis är det bara något litet och simpelt som egr ventilen igen :P

Får testa att kalibrera turbon först och sedan byta egr ifall felet dyker upp igen.
Hej! Ny här på forumet pga har exakt detta problem med min relativt nyinköpta Volvo V70 1,6 drive 2011. Jag är nyfiken på hur detta fortlöpte för dig, gick det att kalibrera turbo / EGR ventilen? Blev det någon skillnad? Jag hade min bil inlämnad på verkstad och de läste också av felkoder på EGR ventilen. Werkstan sa att den var bit för något år sedan och såg ni ut, men att det inte var en OEM del. De testade att rengöra den men problemet kvarstår med ryckningar. Kör man med rutan nere kan man ha bara ett ljud som nästan påminner om ljudet från en Dumpventil, chutututu typ men dämpat. På grund av ljudet misstänkte jag först att jag hade problem med läckande laddtryck.
tjena, bytte egr en gång till, fast denns gång till orginaldel som är Valeo 700414 och då försvann felkoderna på egr ventilen, men ljudet som påminner om dumpventil samt småryckningarna finns kvar. Får felkod p2458, partikellfilter relaterat. Sotmängd ca 2 gram, alltså inte mycket allt, differans på trycksensorer på tomgång 8-10hpa , det är också inom marginalerna. Blir inte klok på detta, tror jag aldrig kommer kunna lösa problemet på denna bil om man nu inte lägger ut en förmögenhet på att byta ut en massa reservdelar:/
Vet att detta är en gammal tråd men tänkte att jag försöker att väcka liv i den åter igen istället för att starta ny tråd.. då många av tipsen här är en om inte annat så en tröst i ägandet av en bil att uppskatta när den väl fungerat men annars endast och bara huvudbry..
Någon annan eller tidigare skrivare som kommit framåt i detta??
O ni som redan skrivit? Hur har det gått för er?

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]