Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
William85 skrev:Hittade det här vid en googling, snarlik situation,

https://lawline.se/answers/kan-jag-som- ... -utomlands

Gällande besiktningen så vet jag vissa struntat i den av praktiska skäl om man haft en svenskregistrerad bil i länder långt bort, använt sunt förnuft och använt lokala faciliteter för att se så bilen är i skick ändå. Men i det här fallet kanske det går att åka över för att besikta.
Bilen är i bra skick. Har just bytt länkarmar och hjullager etc. så det borde inte vara något problem.
Vi bor högst upp i Nord-Norge så någon polis eller andra myndigheter kommer man knappast se, varken i Norge eller när man kommer in i Finland.
Planen är att ställa på fordonet och betala försäkring, något annat är ju galenskap, så det enda problemet blir några hundra meter med obesiktat fordon från finska gränsen till besiktningen i Haparanda, vilket knappast kommer bli ett problem alls.
av Lövet
emtor skrev:Planen är att ställa på fordonet och betala försäkring, något annat är ju galenskap, så det enda problemet blir några hundra meter med obesiktat fordon från finska gränsen till besiktningen i Haparanda, vilket knappast kommer bli ett problem alls.
Det kommer gå toppen. Vet inte hur reglerna är i Finland men i Sverige är det fullt tillåtet att köra en obesiktad bil närmaste vägen till besiktning. Hur skulle man annars göra?
av emtor
Lövet skrev:
emtor skrev:Planen är att ställa på fordonet och betala försäkring, något annat är ju galenskap, så det enda problemet blir några hundra meter med obesiktat fordon från finska gränsen till besiktningen i Haparanda, vilket knappast kommer bli ett problem alls.
Det kommer gå toppen. Vet inte hur reglerna är i Finland men i Sverige är det fullt tillåtet att köra en obesiktad bil närmaste vägen till besiktning. Hur skulle man annars göra?
I Sverige har ju polisen ANPR-kamror som läser bilens skyltar och kommuniserar med en databas. Om det är något strul vet dom det på två sekunder, men i Finland vet jag inte om dom kan hämta in information från det svenska systemet.
Men som tur är så är E45 i den finska obygden fri från polisbilar. Bara skog och åter skog. -Har åkt där hundra gånger och aldrig sett en enda polispatrull.
Det borde gå bra.

Förra ägaren ska ha bytt rem och pump 20[…]

Den resan var rimligt kall de första 15 mil[…]

Nytt utseende i Google?

Det är sagt att den ska komma under 2025 men […]

Problem med trafikinformation RTTI

Jodå, det fungerar visst i min XC90. Har gjo[…]