Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1596033
Var köper man billigast/bäst stödbatteriet till en XC70 D5 manuell -my13?

Har letat och sökt men hittar ingen bra info.

Min radio dör och startar om nu när bilen stoppar vid rödljus. Antar att det är stöd och inte start/stop batteriet
Användarvisningsbild
av MartinS
#1596075
Vad menar du med stödbatteri? Det finns väl bara ett startbatteri och en aux-batteri/start-stopp.

Jag bytte det lilla batteriet i min V60 förra året, köpte ett sådant här:
https://www.batterilagret.se/sortiment/ ... x-agm-2818
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1596093
Enligt Volvos sätt att benämna saker är det stora "vanliga batteriet" ett start batteri som startar motorn efter den stoppat.

Och det "lilla" ett stödbatteri som ska ge stöd till tex radion under tiden så den inte påverkas.

Tackar för länken.

"Batteri – Start/Stop
Bil med Start/Stop-funktion är förutom startbatteriet utrustad med ett stödbatteri.
Bil försedd med Start/Stop-funktion är utrustad med två 12 V-batterier – ett extra kraftigt startbatteri samt ett stödbatteri som hjälper till vid Start/Stop-funktionens startsekvens."
Användarvisningsbild
av MartinS
#1596095
VolvoB20 skrev: Antar att det är stöd och inte start/stop batteriet
Precis så har jag uppfattat det också, det jag inte förstod var att du skrev "Antar att det är stöd och inte start/stop batteriet" då det lilla batteriet ofta omnämns som Start/Stopp batteriet då de finns på bilar med Start/Stopp funktionalitet.

Men oavsett, jag har köpt det Vartabatteriet i länken ovan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1596110
Lätta att säga fel, tycker även jag, men det är ju det stora som sköter start/stop.

Det lilla stödbatteri för det ska stödja spänningen under processen, på engelska heter det visst auxilary battery
Användarvisningsbild
av apersson850
#1596112
Det stora batteriet är det som startar förbränningsmotorn.
Samtidigt finns det lilla batteriet enbart på bilar med automatiskt start/stopp. Det är alltså det lilla som är karakteristiskt för start/stopp, så det är lika logiskt att kalla det för start/stoppbatteri.

Det är upplagt för missförstånd här.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596145
apersson850 skrev:Det är alltså det lilla som är karakteristiskt för start/stopp, så det är lika logiskt att kalla det för start/stoppbatteri.

Det är upplagt för missförstånd här.
Joo, så har jag också uppfattat det. Huvudbatteriet startar bilen kall, eller om du startar motorn efter du har stängt av den själv. Stöd eller start/stopp battetiet startar motorn medan du "kör". Efter många start/stopp (typ kökörning) kan start/stopp batteriet förlora så mycket effekt att det skulle kunna äventyra funktionen. Då stannar inte motorn längre vid stopp, utan går på tomgång som förr i tiden.
Jag fick bytt huvud batteriet på garantin på Subarun, den startade inte när motorn var kall (under -10°). Det hände samma då, start/stopp slutade fungera. Så allt måste vara "på topp" om det ska fungera som det är tänkt. Om bilen har några "på nacken" hade jag nog bytt båda samtidigt.
av dannesk
#1596146
Det är det stora startbatteriet som slits på dessa bilar allra helst dieslar med bränslevärmare som standard, har det låg laddning så slutar S/S att fungera. Jag har bytt många startbatterier på Volvobilar men aldrig det lilla stödbatteriet för det slits kanappt. Har belastningsttestat dessa innan och det lilla brukar vara helt OK även om det stora är slut. Har man dålig laddningsstatus på startbatteriet så funkar inte S/S och det är det vanligaste felet för att värmarna inte startar eller att S/S inte aktiveras.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1596172
lennarte skrev: fre 29 nov 2024, 20:20
apersson850 skrev:Det är alltså det lilla som är karakteristiskt för start/stopp, så det är lika logiskt att kalla det för start/stoppbatteri.

Det är upplagt för missförstånd här.
Joo, så har jag också uppfattat det. Huvudbatteriet startar bilen kall, eller om du startar motorn efter du har stängt av den själv. Stöd eller start/stopp battetiet startar motorn medan du "kör".
Nej, inte alls så. Det är alltid det stora batteriet som startar motorn, även vid start stopp

Stödbatteriet är för att hålla jämn spänning till radio och annan elektronik om det stora dippar lite när startmotorn drar ström. Det är därför det heter stöd/auxilary och inte start stopp batteri för det är det stora som startar och stoppar, det lilla stöder bara elektroniken
Användarvisningsbild
av lennarte
#1596179
VolvoB20 skrev: lör 30 nov 2024, 01:25 Stödbatteriet är för att hålla jämn spänning till radio och annan elektronik om det stora dippar lite när startmotorn drar ström. Det är därför det heter stöd/auxilary och inte start stopp batteri för det är det stora som startar och stoppar, det lilla stöder bara elektroniken


Varför är då stödbatteriet större än huvudbatretiet (våran Subaru e-boxer)?? Start/stopp batteriet är på 55 Ah, ska det bara hålla upp elektroniken borde det räcka med typ 10 Ah.......
Huvudbattreriet var på 45 Ah. Efter battetibytet sitter där nu ett 60 Ah huvudbatteri (bytt på garantin på Subaru verkstad) så det var nog för litet för svenskt klimat..... :bored:
Är det kanske då så att stödbatteriet "tar" all ström, även då belysning (halvljus), fläkt, alla servo mm. Styrservo, bromsserv t.ex är ju batteri drivet numera. Även AC tror jag är eldriven, då går det åt ström klart. Eller går sådant på batteriet för eldriften??? Om man nu har ett sådant???
Känner att jag får "läsa på" om detta. Verkar mer komplicerat än på 745-an....... 😊😊
OM RYSSEN KOMMER

Kanske det blir lite lugnare i Ukraina ett tag nu.[…]

val av dimension däck

Glöm inte bort att lastindex inte får […]

B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]