Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579602
Hej!

Börjar från början.
Har ägt bilen ca 4 veckor. Det är en 1,6d manuell som gått 30’000mil.

Köpte den med att fel om nivåreglering på halvljuset tänder upp när man kör i gupp mm. Visar fel på nivågivare framaxel. Har inte brytt mig om detta utan låtit det vara.

Monterade dragkrok med kabelhärva som var modellanpassad för ca 2 veckor sedan, har inte programmerat in den hos Volvo. Efter att den vart monterad så blinkar blinkersen snabbt inne i bilen, utvändigt blinkar det som det ska förutom på backspegeln som blinkar snabbt.

Har kört bilen ca 2 veckor och märkte påväg till jobbet i fredags att hastighetsmätaren dippade ibland. På hemvägen (10 mil) så tändes det upp varning för bromssystem, var god stanna snarast, även servon dog då. Gick inte att stänga av bilen när jag stannat vid vägkanten utan att hålla inne startknappen. Efter att startat upp bilen igen, fick åter hålla in knappen för att ”tvinga” start så gick det bra ett tag igen. Se blev det julafton, varenda lampa tände sig, fick följande meddelanden:
Bromsfel, stanna snarast.
Parkeringsbroms, service erfodras.
Servostyrning, service erfodras.
Kylvätskesystem, service erfodras.
Motorsystem, service erfodras.
Parkeringshjälp, service erfodras.
Ytertemp och snittförbrukningen ersattes av - - -.

Kom hem, tog en starköl och sket i bilen.
Idag testade jag att starta den. Startade men lät trött. Mätte på batteriet som visade va 11,3v.
Stängde av och satte på laddaren. Visade helt tomt och 11,5v så lämnade den på ett par timmar. När den visade 12,5v tänkte jag provstarta igen. Då visade den startspärr och skrev koppla ur för start, kopplade ur men startar inte ändå, gick inte ens att tvinga start. Gick inte heller att slå av tändningen.

Tog av - polen på batteriet och lät den stå på laddning hela dagen. Nu på kvällen visade laddaren fullt batteri och 13,5v. Satte på batteripoolen och hopades på det bästa, dock samma problem. Inte ett liv, varnar nu även för lågt oljetryck, slå av motorn, motorn är dock inte igång…

Ringde på en polare med diagnosverktyg, samma som vi kollade felkoden på nivåreglering halvljus med men det fick ingen kommunikation med bilen. Efter upprepade försök så gav vi upp…

Vad tror ni? Just nu känns det lite hopplöst…
#1579664
Är inte CEM en mer trolig kandidat till att ställa till detta?
Dukestf, vet du om vindrutan är bytt? En del bilar från de åren, inklusive den jag hade, hade dåligt fastlimmade vindrutor. Hade man otur rann det ner vatten framför handskfacket och där sitter CEM, som är spindeln i alla bilens nätverk.
V50 T5, Motor dör

Jag har köpt kontaktsprej idag så ska s[…]

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget

Bult till kompressor

Hej, Råkade dra av en av de tre bultar som […]

Oljebyte på en ny bil

Fattar fortfarande inte vad du menar ??? Hur sk[…]