Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1579568
andreasw skrev: lör 25 maj 2024, 13:26 Kolla på höger sida av motorn, där är det en nippel som brukar gå sönder. Tror det är en vacuumpump som sitter där. Har för mig att jag hört om ett susande
Ljud om den är trasig.
Har inte hittat någon trasig nippel.

Denna videon var ganska informativ:
av Ceska
#1579569
UnleashFusion skrev: fre 24 maj 2024, 16:56
daekol skrev: fre 24 maj 2024, 16:37
kanske detta kan ge dig en liten fundering?
Detta är för westgate styrda turbo som monterades i dieselbilar fram till ca 2000, bensin var lite längre. Efter är det nästan bara VNT styrda turbo, dvs istället för bypassa avgaser styrm man på den kalla sidan trycket av luften. På dem tidiga vnt turbo aggregat var det problem att vnt mekanismen började kärva och turbo överladade och få fick man sk limpmode-nedsatt prestanda. Nu för tiden hör jag sällan att vnt styrning kärvar, däremot styrningen kan krångla-vakuum slangar som läcker, likaså klockan eller den elektriska delen om den är elektriskt styrd turbo.
av daekol
#1579631
Uppdatering.

Varit en hektisk helg på jobbet så har inte hunnit felsöka jättemycket. Hursomhelst märkte jag på hemvägen inatt att bilen dricker olja. För ca 70 mil sedan byttes oljan och då hällde jag i 5.5L. Nu vill den ha 0.5L olja redan.

Så det känns ju som att något av turboaggregaten inte mår jättebra. Kan man anta att det är högtryckssnurran som kan va dålig eftersom att jag ändå upplever att bilen laddar rätt bra i lägre hastigheter men upp över 130 är den inte jättepigg?

Tänker att om vädret tillåter mån-tis när jag är ledig ska jag kontrollera eventuellt glapp.

Med tanke på att jag haft sotfilter fullt så lär det ju bero på oljeförbrukningen. Jag hoppas helst på att det är någon av snurrorna som dricker olja så det inte är toppen eller något annat jobbigt.

Här står jag nu i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579687
Är väl ett rent helvete att komma åt då de sitter inklämda mellan motorn och torpedplåten!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1579712
daekol skrev: mån 27 maj 2024, 10:30 Är det nåt som inte är trångt och jävligt efter 900-serien? :-D
När man gick över till sekventiell twin dubbel-turbo så blev det ju dubbla aggregat, en massa ventiler och och omfattande rörmokeri så blev det ju rejält mycket mera som skulle klämmas in.
av daekol
#1579716
Sista uppdateringen på ett bra tag. Insett att jag varken har tid eller ork att felsöka vidare då det är fullt upp med både jobb och hus, trädgård och barn. Så åkte till lokala Volvoverkstaden och bokade en felsökningstid. 26 juni var tidigaste tiden dom hade. :x

Så uppdaterar väl om en månad och tackar för samtliga svar jag fått så länge. :-)

Går att göra med en CH341A programmerar[…]

Dom bytte båda på min begäran d&a[…]

Monterade svarta emblemen idag, syns bättre i[…]

BCM 0076

Hallå! Ny på forum, Har problem med […]