Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1579558
Hej.
Har tidigare skrivit om detta problem jag har men fick inte några svar.


Bilen är en XC70 AWD Automat -2016 med felkod P0741.
Bilen har lämnat felkod under körning främst i och med acceleration i höga farter och i långa motlut. Jag har noterat att lock-Up funktionen fungerar bristfälligt. I övrigt fungerar växellådan. Bilen är full körbar bortsett ifrån att lock-up släpper direkt eller nästan direkt när man ger lite gas. Jag har dock vid några tillfällen haft vibrationer i drivlinan vid acceleration på 5.ans växel.

Bilia har lämnat en offert på hela ventilpaketet samt oljebyte/spolning. Deras felsökning har kommit fram till att solenoiden för lock-up kärvar. Endast hela ventilpaketet byts på Bilia. 35.000:- kostar detta jobb. Man har vid provkörning konstaterat att lock-up fungerar stundtals men mer bristfälligt.

En annan växellådasfirma har lämnat offert på samma belopp men då med en renoverad utbyteslåda.
Här var man dock påpekat om att i vissa fall så kan oljekylet till växellådasoljan börja läcka kylvätska som då letar sig in i automatlådan och blandas med växellådsoljan och kan då ge samma felsymtom/felkod.

Bilen var tidigare under 2023 inne för byte av kabelmattan i motorrummet och strax efter detta kom första felkoden på växellådan. Jag har fått fylla på kylvätska vid 1 tillfälle efter detta jobbet. Ca 0,5 liter på ca 8 månader. Skall jag vara orolig att jag har ett defekt oljekyl till växellådan eller pratar vi luft som letat sig ut efter jobbet med kabelmattan och som resulterat i efterfrågan på lite kylvätska.

Min första tanke är att låta en firma spola lådan och köra ett rengöringsprogram med de tillsatser som finns.
Därtill kontrollera oljan om det finns spår av vatten och eventuellt byta kylet. Därefter kan ett utbytes ventillpaket vara på sin plats då detta är betydligt billigare.

Jag önskar hjälp och gärna höra andras erfarenheter av problem av nämnda art.
Mvh Rickard

https://www2.bilia.se/biltillbehor/styling-och-pre[…]

Oljebyte på en ny bil

Så fort garantin går ur blir det of[…]

Handbroms v70n 2006

I min värld bytes slitna skivor alltid parvis[…]

2023 xc60 fälgar.

Tack, är villig å hålla med, mer […]