Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
#1579534
Bytte bromsbelägg på min V70 för ett tag sedan och beställde beläggen från Autodoc.
På bakhjulen funkade det bra, men framme blev det extremt jobbigt att montera beläggen, så jag tog bort dom och jämförde storleken med dom gamla. Dom nya var så klart större än dom gamla, så Autodoc suger och hade skulden så klart.
Men icke,-det var nog jag som hade varit dum, för efter att ha kollat lite på nätet så ser jag nu att bromsskivor och belägg har olika mått allt efter fälgens storlek.
Jag har 16 tums fälgar och jag beställde nog beläggen framme till 17 tums fälgar.
Det verkar vara så att bromsskivorna bak till en 16 tums fälg skall ha diameter 302 mm. och framme 300 mm.
Stämmer detta?
Frågan blir då: -Vilka mått skall bromsbeläggen ha?
#1579537
Efter som vad jag ser på nätet så har 16 tums fälgar 300 mm. skivor framme.
Bak ser det ut som att skivorna skall ha 302 mm. diameter.
17 tums har 316 mm, och 18 tums har 336 mm. diameter framme.
Jag kan ju ta av hjulen och mäta skivorna, men jag har just vaknat och är en latmask så Jagrullar verkar som ett bättre alternativ.
#1579542
Du kan inte bara titta på vilka fäljar din bil har för att köpa bromsskivor och belägg. Hur vet du att inte föregående ägare bytt fäljar från 15 till 18 tum. Du måste kontrollera, storleken på din bils bromsar står instämlat på okhållaren.
#1579550
som ovan skrev, att enbart gå på fälgar är en no-no. du kan liksom ha 16" bromsskivor med 19-20" fälgar..

Men största sannolikhet har du 300mm fram, och då får du kolla att bromsbeläggen gäller 16" och inte som du köpte 17" eller 18" bromskloss.
#1579588
Kolla Vparts guide med mått så kan du mäta skivan med hjulet monterat. Både 300mm och 316 funkar med 16” fälgar.

Det är lätt att göra fel med bromsarna, tyckte själv jag dubbelkollat allt senast men lyckades beställa bakbelägg till oventilerade skivor och då passar inte de medföljande glidskenorna, även fast beläggen är samma.
#1579600
William85 skrev:Kolla Vparts guide med mått så kan du mäta skivan med hjulet monterat. Både 300mm och 316 funkar med 16” fälgar.

Det är lätt att göra fel med bromsarna, tyckte själv jag dubbelkollat allt senast men lyckades beställa bakbelägg till oventilerade skivor och då passar inte de medföljande glidskenorna, även fast beläggen är samma.
Har kollat Vparts guide. Riktigt bra den där.
#1579612
pv-johnson skrev:Storlek står på oket. Själv har jag 300 mm och 17" fälgar original. Orkar du inte lossa hjulet så mät enligt Vpart.
Jag har mätt enligt Vparts. Resultat = 80 millimeter.
Tyvärr så informerar inte Vparts vilken formel dom använder för att komma fram til bromsskivans diameter, men förhållandet mellan 300 mm. och 73 mm. i Vparts exempel är lika med 4,109.
Så min mätning blev 80 mm.
80 X 4,109 = 328,5 mm. diameter på bromsskivan.
En annan metod är att gånga 300 med 80, delad på 73. Resultatet blir det samma . . . 328,5.
Min matematikförmåga är något rostig, men jag tror detta är rätt metod att använda.
Så blir frågan om det finns bromsskivor med denna diameter, och på Trodo.se finns Bosch skivor med 328 mm. diameter.

Tack för svaren. Volvo backade upp er ang&ari[…]

Absolut, dom sakerna sker. Men så överb[…]

AQ130 läckage

Det är väl den här som behövs:[…]

Polestar optimering till V60 T4

Försöker hitta prisinfo om Polestar opt[…]