Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IonNoSec
#1579347
Hej! Behöver er hjälp!!

Jag åker en D2 (D4162T) och har haft lite spridar problem..

Det började en morgon påväg till jobbet, DSTC lampan tändes och kort därefter så tändes motorlampan. Bien gick som en traktor, jag förstod direkt var det var och ryckte ur kontakterna till spridarna tills jag såg vilka det var. Spridare 1 och 3 var helt döda. Tog och gjorde rent kontakterna och skvätte i lite elektroolja och sen gick bilen.

Drygt 1 vecka senare så uppstår samma problem igen, denna gång Spridare 4a. Jag gjorde samma procedur på den, gjorde rent och skvätte på lite elektroolja. Den fungerade inte. Slutade med att jag beställde hem en ny spridare på Bildelsbasen och bytte den direkt. Bilen fungerade som den skulle och jag behövde inte programmera.

Efter lite drygt 7 dagar så började den misstända ibland och det blev bara värre och värre. Efter drygt 3-4 dagar med misständningar så börjar bilen gå riktigt dåligt och motorlampan tänds.. Jag felsöker med Delphi och det är Spridare 4 som jag nyss bytt. Jag drog ut kontakten till Spridaren och böjde stiften lite grann och bilen gick som en klocka igen. Stod på tomgång i drygt 15 minuter innan jag bestämde mig för att åka hem. Efter drygt 200 meter så tändes motorlampan igen och samma felkod på Spridare 4a. Jag åker tillbaka igen och gör rent kontakten med tryckluft och papper. Startar bilen igen och den fungerar precis som den ska i drygt 5 minuter och sen börjar den misstända och gå sämre och sämre igen och där var mina idéer slut.

Min felkod är
P126400
- Cylinder 4 High to low side
- Short circuit
- Permanent

Det är en begagnad Spridare som gått 11.000 mil, känns så orimligt att 2 Spridare på samma cylinder ska gå sönder inom så kort intervall. Tycker även det är konstigt att jag är god till att "väcka liv" i Spridaren en kort stund igen. Känns inte som om det är vid spridaren problemet ligger. Kan det vara kontakten ifrån härvan som man stoppar in i spridaren som det är glapp i?

All tips och Idéer mottages! Mina idéer är helt slut!

Tack så mycket
av IonNoSec
#1579411
Uppdatering, bestämde mig för att Ohm mäta spridarna.

Dom mäter följande räknat framifrån vänster till höger.
20-20-20-30

Den som mäter 30 Ohm är den jag har problem med.

Ska göra ett sista försök imorgon och byta plats på spridarna och se om felet följer efter! Fungerar inte det blir det att beställa ny spridare.

Har jag bara otur eller kan/varför har bilen dödat 2 st spridare på cylinder 4a på mindre än en månad.

Fick du ordning på missljudet i motorn?? Vet[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Det sitter justerbar expander i trumman, men den v[…]

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]