Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DA82
#1579237
Hej!

Ett klassiskt problem men annan frågeformulering.

Jag har en V70 D4 -16, D4204T5

Fick bekymmer med egr i vintras, plockade isär och gjorde rent. Noterade kärvande arm likt många andra. Dammsög nätet och skrotar efter en bättre begagnad men det var ta mig tusan brist och restat överallt, om man ville ha någon till vettigt pris. Så jag satte ihop det igen och räknade med att kunna köra ett tag tills problemet skulle komma tillbaka igen. Och det har det gjort nu.

Eftersom jag är en dålig människa och tvingats lägga pengar på annat så har jag såklart inte införskaffat en bättre begagnad egr fram tills nu. Vilket innebär att jag återigen sitter med samma problem.
Ovanstående kan ni häckla mig hur mycket ni vill om, jag förtjänar det.

Nu till min fråga/frågor

Numret på min egr är 31422119
Vad jag sökt mig till så uppfattar jag att även egr med nummer 36010129 passar. Båda dessa är tokbrist på.

Men jag har också noterat egr 36010130 där det är en annorlunda elmotor och annan kontakt. Denna egr finns ju i överflöd på skrotar i Sverige.

Går det sätta i egr 36010130 och byta kontakt på befintliga kablar?

Passar befintlig kylardel 31422315 med egr 36010130?

/Danne
Användarvisningsbild
av Cotag
#1579257
Jag har inte svar på dina frågor.
Däremot en fråga. Antar att din bil var föremål för Volvos återkallelse "slanguppdatering", har du fått gjort den? Åtgärden bestod ju i omdragning av slangar vilket gjorde att EGR-kylare går lite varmare samt mjukvara.
av DA82
#1579259
Vet ej om slanguppdatering är gjord.
Hursomhelst så är den egr jag har trasig och det är brist på de som passar rakt av.

Utifrån det jag läst om åtgärder som volvo gjort (exempelvis slangbyte) kring detta problem så är min uppfattning att det inte löser grundproblemet att armen som mekaniskt styr öppning/stängning av ventilen havererar/fastnar/ej återfjädrar. Vilket innebär att ventilen aldrig är helt stängd och resulterar i att kylardelen kleggar igen.

Som jag ser det så får man helt enkelt byta egr när detta inträffar för att konstruktionen är kass.

Eftersom egr 36010130 skiljer sig vid just elmotor ner till mekaniska axeln samt att det finns väldigt många fler av dessa hos skroten så är min förhoppning att det är färre problem med den och att den passar om jag bara byter kontakt.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1579323
DA82 skrev:Utifrån det jag läst om åtgärder som volvo gjort (exempelvis slangbyte) kring detta problem så är min uppfattning att det inte löser grundproblemet att armen som mekaniskt styr öppning/stängning av ventilen havererar/fastnar/ej återfjädrar. Vilket innebär att ventilen aldrig är helt stängd och resulterar i att kylardelen kleggar igen.
Ja, min uppfattning är då att om man fått gjort "slanguppdateringen" så går kylaren lite varmare och dyngar inte igen resten av systemet lika mycket av avgaser som kondenserat. Den nya mjukvaran är kanske också mer förlåtande mot att sätta larm.
Min bil har strax gått 25k och har antagligen original ventil/kylare. Den har satt koder ett par ggr på ventilen, då har jag smort ingående axel och motionerat armen (med det avlånga spåret) rejält. Bara gjort denna manöver en gång efter slanguppdateringen.
Säker på att du inte kan göra likadant?
DA82 skrev:Eftersom jag är en dålig människa och tvingats lägga pengar på annat så har jag såklart inte införskaffat en bättre begagnad egr fram tills nu. Vilket innebär att jag återigen sitter med samma problem.
Jag är antagligen minst lika dålig människa som dig, föredrar därför att försöka hålla skrotet rullande med 5-56 än att lägga tusenlappar på (undermåliga) delar och massor av jobb :)
DA82 skrev:Vilket innebär att ventilen aldrig är helt stängd
Ventilen är sällan helt stängd under drift, den jobbar med ÄR/BÖR-värde. Skiljer ÄR-värdet för mycket mot BÖR-värdet så sätts felkod.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1579352
Som svar på din fråga, får du inte svar här så hade jag ringt Harrys Bilskrot i Malmö eller Jönköpings bildemontering, dom skrotar mest (bara?) Volvo och brukar ha koll på vad som passar var.
av DA82
#1579362
Stort tack för dina inlägg Cotag. 👍🏻
En bra diskussion är vad som behövs då det kanske väcker nya frågor.

Jag har inte bara motorvarningslampan tänd om vi tittar på i vintras. Då gick motorn ojämnt och vissa tillfällen ”känguruliknande beteende”.

Jag tänker som du att kan jag lösa det med lite smörj för att den ska rulla så gör jag det i första hand. Jag är fostrad att försöka laga i första hand, dessutom är det roligt (oftast). 😂


Jag ska fortsätta forska lite om jag inte får svar här.

Behöver man göra något med programvaran tror vi om det går dit egr 36010130?
XC70 magnetkoppling

Konstaterat att det är själva magnetspol[…]

En VVT-enhet kostar väl runt 4k och resten &a[…]

Kör du bara på Essingeleden så pa[…]

Invändigt pyssel V50 idag, dammsugning och sk[…]