Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1578474
Precis blivit med en fin XC70 2014, och tänkte gå över den och se till så den rullar många mil till.

En klassiker som jag känner till som skapade stora problem på de äldre awd systemet var att hylsan mellan vinkelväxeln och växellådan käkade sönder splinesen på vinkelväxelns röraxel. Om det berodde på dålig härdning av hylsan eller axeln minns jag inte…

Är det någon som kännner till om det finns liknande problematik på V70 II (gen 3), och att man kanske ska ta en titt och kanske byta hylsan i förväg?
#1578542
Mig veterligt har de fixat den hylsan, så nu håller den. Inga problem med våra XC70, som tillsammans gått 60000 mil. Den som gått längst har dessutom dragit rätt stora släp på besvärliga underlag då och då, men den fungerar fint fortfarande.
#1578546
apersson850 skrev: mån 13 maj 2024, 08:46 Mig veterligt har de fixat den hylsan, så nu håller den. Inga problem med våra XC70, som tillsammans gått 60000 mil. Den som gått längst har dessutom dragit rätt stora släp på besvärliga underlag då och då, men den fungerar fint fortfarande.
Hade det på känn, men skönt att få det bekräftat. Gött att slippa plocka ned vinkelväxeln om inte annat, så jäkla roligt är det inte. Då får det räcka med oljebyte

Tack!
#1578621
apersson850 skrev: mån 13 maj 2024, 08:46 Mig veterligt har de fixat den hylsan, så nu håller den. Inga problem med våra XC70, som tillsammans gått 60000 mil. Den som gått längst har dessutom dragit rätt stora släp på besvärliga underlag då och då, men den fungerar fint fortfarande.
Nej och åter nej. Min brakade och tog med sig hela fördelningslådan då axeln blev helt rensad. Bytte lådan och hylsan till en förstärkt som ska klara sig bättre och byggs i norrland
#1578660
VolvoB20 skrev: Nej och åter nej. Min brakade och tog med sig hela fördelningslådan då axeln blev helt rensad. Bytte lådan och hylsan till en förstärkt som ska klara sig bättre och byggs i norrland
Jag tvivlar på att din bil (och körning?) inte är representativ för XC70 AWD generellt. Du har ju tidigare om åren beskrivit dina problem med AWD och de extrema påfrestningar som du utsatt drivlinan för genom att köra med galen mjukvara. Generellt hör man nästan aldrig talas om några problem med den tidigare berömda hylsan, detta trots att det rullar stora mängder bilar med den drivlinan.
#1578818
Gabriel skrev: tis 14 maj 2024, 13:20
VolvoB20 skrev: Nej och åter nej. Min brakade och tog med sig hela fördelningslådan då axeln blev helt rensad. Bytte lådan och hylsan till en förstärkt som ska klara sig bättre och byggs i norrland
Jag tvivlar på att din bil (och körning?) inte är representativ för XC70 AWD generellt. Du har ju tidigare om åren beskrivit dina problem med AWD och de extrema påfrestningar som du utsatt drivlinan för genom att köra med galen mjukvara. Generellt hör man nästan aldrig talas om några problem med den tidigare berömda hylsan, detta trots att det rullar stora mängder bilar med den drivlinan.
De flesta märker inte ens att hylsan pajjat. Det blir inga felkoder, missljud eller varningslampor. Bilen blir bara framhjulsdriven och folk kör som vanlig. Finns nog en sjuk massa XC70 AWD som rullar som FWD på vägarna

Det var inte belastningen som pajade min hylsa utan att splinsen rostat bort
Pilot Assist "lite vinglig"

Håller med här! Har en 2020. Bytte fr&a[…]

Volvo on call och GSM

Må gjøres i software da det er eSIM. […]

Intressant tråd finns det ingen lösning[…]

Känns som sand i oljan.

Js dom kanske inte har dokumenterat alla oljebyten[…]