Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvovirre
Hej! Har sökt runt efter lösningar men inte hittat på något så tänkte testa er experter här!
Nån som har en bra lösning eller kan man byta ut bara själva plastramen som är folierad eller hur man ska säga?
Det är verkligen sviiin irriterande att känna den där flärpen och ser inte så trevligt ut heller... :-(

Tack på förhand!
Bilagor
IMG_5025.PNG
IMG_5025.PNG (2.7 MiB) Visad 451 gånger
IMG_5022.jpg
IMG_5022.jpg (858.07 KiB) Visad 451 gånger
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Tjena Hej.
Yes, tyvärr måste du byta ut dekorpanelen. Den går inget vidare att laga när metallen har släppt och ramlat bort.
Den finns i två utföranden i silkmetall och det är med eller utan R-design emblem. Artikelnummer R-design: 31390460 eller utan R-design: 31390457. Den kostar i runda slängar 800 kr på volvo.
För att byta dekorpanelen behöver du demontera rattkudden(airbagen) och demontera rattknapparna. Det är inget stort jobb egentligen, men eftersom det innefattar demontering av en airbag så behövs försiktighet. Dekorpanelen sitter hårt så man får inte vara rätt att ta i lite. Enligt mig är det lättare om man lossar ratten helt och byter på bänken så att säga. Men det är förstås upp till var och en.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ser ut som att man slipper ta bort rattknapparna iaf vid snabb kik
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 8-)%202012

Har nog bytt ratt på tre bilar så känner mig bekväm med att ta bort airbagen enligt instruktionerna men tar man det piano så. Har för mig att den där silverramen sitter rätt j-a hårt. Har lossat airbagen och sedan kilat en skruvmejsel från baksidan och sedan tryckt mot mig, ungefär som att försöka begå harakiri eller så :)
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Tjena.
Jo du har ju förstås rätt, klackarna till dekorpanelen sitter ju på ovansidan om rattknapparna.
Det är när man ska byta rattknapparna att dekorpanelen sitter och håller emot och allt måste demonteras.

TS --Jag har några dekorpaneler ligger till din ratt. Jag skulle nog kunna avvara en om du behöver till det facila priset av 0 kronor. PM
av volvovirre
Hej! Tusen tack för infon. Var rädd för att det skulle vara lite bökigt, men nu vet man iaf hur man ska gå till väga. Låter ju fantastiskt schysst Retrofitp3! :-o pmar dig
Vilket fantastiskt forum man verkar hittat :-D

Är det ett vanligt fel det här med folien som släpper eller har man lyckats dragit en riktig nitlott?
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Det sker när något skrapat mot lite så pass att det går igenom metallhinnan eller att det blir en spricka, sen släpper det med tiden. Detta blir mer och mer vanligt då dessa börjar bli till åren bilarna.
Fälg. Pulsar 940

Någon som vet måttet på Centrums[…]

Nej, Volvos bättrings-sprayfärg ä[…]

Har ju precis bytt fjäderben. Bäst att k[…]

OM RYSSEN KOMMER

Nu är ju ryska piloter kända för a[…]