Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har nu ett tag haft en Volvo S80 av årsmodell 2010 och jag tycker att bilen är lite väl tung i styrningen, speciellt när bilen står stilla. Typ när man manövrerar på parkeringen. Det finns inga felkoder och servopumpen avger inga missljud. Oljenivån är normal och jag har inget att anmärka på när det gäller dess röda färg. Jag tycker styrningen är så pass tung att jag stör mig ganska mycket på det, men samtidigt kan jag inte säga att det är fel på styrservon. Kanske är Volvobilar tungstyrda på det här sättet. Det jag har kanske är helt normalt för en Volvobil. För om det jag har är helt normalt så skulle byte av servopump bara vara bortkastade pengar då ett sådant byte inte skulle medföra någon bättring av styrservon.

Så hur vet jag om det är fel på styrservon och pumpen är på väg att ge sig? Finns det något riktvärde för hur mycket kraft som skall behövas för att vrida på ratten innan man konstaterar att styrservon faktist inte gör sitt jobb? Jag har försökt googla lite och kolla på youtubeklipp men har inte lyckats hitta något som tillräckligt addresserar min frågeställning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Du har kollat lufttrycket i däcken?
Den har inte justerbar servoeffekt, så den står på det "tyngsta" läget, eller när kom det till S80?
av Snusofsweden
I oljebehållaren sitter det ett filter rakt ner och det brukar oftast klägga igen rätt kraftigt vilket ger upphov till trög styrning, annars skulle det kunna vara servopumpen. Lättast att kolla filtret är om man tömmer ur oljan i botten och lyser ned med en ficklampa och bänder försiktigt på filterdelen för att se om den ser väldigt svart ut.
av Millea
Vad har du för däckbredd? Om man tar en standarddimension som ex. 225/50/17 med 2,7 bar så ska styrningen vara ganska lättstyrd. Speciellt när det är rull på bilen .

Det ska inte vara röd servoolja i bilen , utan grön . Ett vanligt fel är att den finmaskiga metallsilen i servobehållaren blir full av avlagringar och blir då tät på retursidan och då börjar servopumpen dra med sig luft som försämrar servofunktionen.

Tror behållaren är ganska billig , ca 600kr så jag skulle börja med att byta den och skölja igenom systemet med rätt oljetyp,- Volvos gröna , grön CHF Pentosin eller motsvarande.

På de äldre S60 och V70N 00-07 så har det hänt att rattaxelknuten (rostar, kärvar ihop) och de blev då grymt tungstyrda.
Det har jag bytt på flertalet bilar , -men har ännu aldrig behövt byta på S80/V70II 08-16 av den anledningen.
av Staje
Finns som tillval att kunna ställa trögheten på styrningen via fordonsintällningar i "radion".
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har två XC70, båda med däckbredden 235 mm på sommardäcken. Skillnaden i hur tungt det går att styra i låg fart (jag brukar undvika att styra alls vid stillastående) är rejäl. Den ena bilen har progressiv, ställbar styrservo, den andra en vanlig servo. Även om den progressiva ställs i tyngsta läget går den mycket lättare i låg fart än standardservot. När man fått upp farten tänker man inte mycket på skillnaden, vilket ju just är finessen med den progressiva. Den går lätt när det är en fördel, men inte för lätt när det hade varit en nackdel.

När det gäller den progressiva ställer jag den i lätt när jag kör med släp, tung om det ska fortåkas långt (typ Autobahn eller andra långfärder) och medium till vardagskörande.

Progressiv servo var tillval, förmodligen både 2012 och 2016, som är de årsmodeller vi har. Den från 2012 köpte jag ny, så då kunde jag välja vad jag ville, så länge börsen tillät.
av Desmodue
Jag har samma elände och hade det på förra och förrförra bilen. Jag har haft en likadan som hyrbil en gång och den var superlätt. Nu har jag en D4e med 205 däck och högt tryck i däcken, 2 900 hade den gått när jag köpte den.
På de förra bilarna har jag har bytt filter och styrservobehållare, servopump och på en bil hela jäkla styrningen men inget hjälper, det verkar vara som att vissa bilar går trögt.
av JennyK123
Hej! Attackerar denna tråden, har samma problem med min V70 d2.4 -2008, hittades felet eller någon som har en idé på vad som kan skapa detta elände med trög styrning på tomgång och lätt vid lite högre varv? 😅
av m2c
Min var också sådär förut. Trögt vid stillastående på tomgång, gick bra om man varvade lite. Köpte en ny servopump på trodo som jag satte dit. Sen blev det bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Millea skrev:På de äldre S60 och V70N 00-07 så har det hänt att rattaxelknuten rostar, kärvar ihop och de blev då grymt tungstyrda.
Den sjukan råkade jag ut för redan på min 854 från 1994. Sen släppte den och blev minst lika lättstyrd som vanligt, men med ett glapp i styrningen som en gammal Ferguson traktor, ungefär.
Fick också byta ut knuten.
Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]

Svart grill

:-)

Läckage från taklucka

C30 2007 med taklucka. Jag har konstaterat att b&a[…]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]