Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534829
LaP66 skrev: mån 20 mar 2023, 21:59 Tyvärr är Auto JK fel olja för din låda.
Köp som jag gjorde Fuchs Titan ATF 6400 på 20 liters dunk.
Jag gjorde 4st : tömning - Påfyllning 4 liter - körning genom alla växlar - tömning *
Satte sist nivån med de sista 4 litrarna (skall sättas med motorn igång och en temperatur på oljan i lådan på 50-55 grader.
Jag betalade 2.340kr + moms för 20 liter.

* Jag köpte slangen från Volvo för att kunna tömma oljan från lådan vid oljekylaren men fick inte bort anslutningen och var rädd att den skulle gå sönder.
Okey då ska jag kolla upp den oljan istället.
Vet du vad du gav för slangen ungefär ?
Hur vet man vilken låda man har ? Det är en awd men det verkar finnas tf80sd eller tf80sc. Vet du vad skillnaden är?
#1534836
IMG_0605.png
IMG_0605.png (1.7 MiB) Visad 275 gånger
Slangen var rätt dyr har jag för mig och det är lite svårt att komma åt att ta bort slangen från växellådan som går till oljekylaren där denna slang skall kopplas på….

Kolla videon - har för mig Stefan nämner vad den kostade.



Du har en AWTF-80 SD AWD låda tror jag.
Den ska ha AW-1 / JWS3324 märkning på oljan.
#1534865
Jag blir lite fundersam…..
Man anger AW-1 som du ska ha men även JWS3309 som är till de äldre lådorna….

JWS3324 är kompatibel med AW-1

Jag hade nog valt denna istället:
Denna olja är väldigt lik original Asin AW-1 samt Fuchs Titan ATF 6400.
Vet att den fungerar väldigt bra i våra Asin lådor som Volvo använder….


https://www.trodo.se/automatvaxelladsol ... gL78vD_BwE

https://azupim01.motul.com/media/motulD ... 221103.pdf

Denna olja är också ett bra alternativ:

https://www.mekonomen.se/mpm-atf-automa ... m-14782493
#1535219
Q8 JK är AW-1 klassad och finns till rimligt pris, ofta hos lokala leverantörer, tex Swedol. Har kört på den par år nu och den växlar jättefint :-)

Snabbkopplingen på kylaren är lite klurig men har för mig man ska trycka den bestämt mot kylaren för att frigöra hullingarna sen försöka hålla kvar dem i det läget så glider kopplingen av. Slang funkar typ lab-slang 12mm från jula. Det är inget dramatiskt tryck eller flöde på oljan som kommer ut. :-)
#1535272
OKQ8 JK oljan har fel viskositet för de som har nyare lådor 2011 ==>

Oljan följer JWS3309

Vid 40 grader :35.7 mm2/sek
Vid 100 grader :7.2 mm2/sek

Den olja som är lämplig för lådor som kräver AW-1 har följer JWS 3324 och har denna viskositet:

Vid 40 grader :29 -30 mm2/sek
Vid 100 grader : 5.9 - 6.1 mm2/sek
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]