Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1519459
Hejsan,
Efter att ha avklarat större delen av en långkörning på ca: 100 mil så började vi uppleva ryckningar i bilen (automatlåda) då vi låg på farthållare i 100km/h. Ryckningarna kom oftare och oftare och jag började växla manuellt istället. Tyckte att bilen ryckte mindre om man höll den på 5:an. Plötsligt kom felmeddelande om DSTC upp och lådan låste sig själv på växel 5.
Strax efter (4 mil?) kom nästa felmeddelande att växelåda behövde service. Ryckningarna var nu mer eller mindre borta och vi kunde ta oss de sista 10 milen hem på 5:an i ca: 80km/h.
Vi upptäckte senare att om man slog av bilen en stund och startade om så kunde man köra helt normalt i ca: 5km innan allt som beskrivs ovan kom tillbaka.
Vad tror ni det kan vara?
#1519515
Hallå,
En bekant hade tillgång till felkodsläsare.
Hoppas denna input kan hjälpa, annars låt mig veta.

P070000 - Transmission Control System (MIL request)
P201561 - Intake manifold runner position sensor
U040100 - Ogiltig data motorkontrollenhet
P089600 - Skifttid för lång
U040168 - Ogiltig data motorkontrollenhet
P020500 - Cylinder 5 kretsinjektor
P171900 - Motorsignalmoment

Utöver detta kom meddelande om: Monitoring cycle counter (DTC) - fyra signaler.
1 till 3 = 0 och signal 4 = 1

Ger koderna ovan någon klarhet?
#1519670
Största problemet verkar vara något haveri i växellådan.
P070000 - Transmission Control System (MIL request) är en kod för diverse fel på växellådan, som kan leda till växlingsproblem. Varningslampa och "halta hem" med låsning av växel i ett läge kan förekomma.
Kan bero på felaktig magnetventil, fel på TCM eller fel på ventilpaketet i växellådan, sägs det på allvetande internet.
#1521058
Hejsan igen,
Jag har i helgen fått hjälp av en annan bekant som läst av koder och som har lite bättre inblick i sin läsare och olika funktioner.
Bilen rycker fortfarande. Det kan kännas även om man har bilen på tomgång en stund, alltså inte bara under drift.
Koden som verkar genereras vid ryckning är:
P020500 - cylinder 5 injector circuit open
Följdfel av bortfall verkar bli:
P171900 - engine torque signal
Detta sannolikt för att motorn tappar kraft vid bortfall av en cylinder. Det känns logiskt att detta bortfall också möjligen påverkar antisladd. Men jag är ju inte 100 säker.
Vid live-avläsning av spridarfunktion (mg/cycle) så är spridningen på 1-4 mellan -0.1 till 0.9 men cylinder 5 avviker med ett värde på -1.3

Hjälper denna beskrivning någon av er att förstå problemet bättre?
Polaren tycker att jag ska testa spridarrengöring i tanken och om inte det hjälper, byta spridare.
Vad säger ni? Låter det som att vi är rätt eller fel ute?
#1521060
BJH skrev: sön 27 nov 2022, 22:06
--Polaren tycker att jag ska testa spridarrengöring i tanken och om inte det hjälper, byta spridare.
På vilket sätt skulle injection cleaner kunna tvätta bort avbrott i elektrisk krets "P020500 - cylinder 5 injector circuit open"? :-)
Gå direkt på plan B skulle jag säga. Kan ju vara skadat kablage eller kontaktdon också förstås.. Eller fel i styrenheten.
Om ni växlar plats på ett par spridare så lär det visa sig om felet följer med spridaren eller stannar kvar på cylinder 5 pga att det ligger utanför någonstans..
Jag skulle ha börjat med att ohm-mäta i kontakten på spridare 5 och jämföra med en annan frisk spridare.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]