Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrZ83
#1514398
Gjorde ett försök o byta skivor på bilen i helgen. Slutade med 3st avdragna t50 bits. Trist.
Har jag missat något? Felgängat? Nåt annat?

Ska ge mig på ett försök till i helgen, har 2 nyinköpta t50. Men ska jag tänka på något speciellt? Eller finns nåt bra knep? Den enda värmen jag kan ordna är en butanbrännare från julaä, men det kanske räcker?

Tacksam för bra tips innan helgen.

Volvo xc70 d3 2011
Senast redigerad av 1 MrZ83, redigerad totalt 0 gånger.
av rosefors
#1514408
Vad använder du för bits? Om det är Biltema eller liknande så räcker inte dessa till tyvärr.

Och nej, borra inte bort dom. Skaffa riktiga verktyg istället.
av VolvoJull3
#1514409
Jag köttade på med mutterknacken åt båda hållen, mina släppte efter en stund.
av MrZ83
#1514410
Använde en kamasa (?) med 1/2” , en bahco och en oklar som jag hittade på jobbet. Så skulle säga att det inte var nåt billigt skräp iaf. Tyvärr så prövade jag bara VF, så tänkte prova i bak först nästa gång, och spara VF till sist (om bitsen håller) annars blir det nog till att borra bort skallen. Kollade runt lite vad det skulle kosta o lämna in o byta, med eget material. ~5-8k. Och det är lite för dyrt känner jag. Med lite tur och i värsta fall så kanske jag kan byta VF eller båda fram på verkstad om det vill sig bättre i bak
Senast redigerad av 1 MrZ83, redigerad totalt 0 gånger.
av MrZ83
#1514412
VolvoJull3 skrev: tis 04 okt 2022, 20:49 Jag köttade på med mutterknacken åt båda hållen, mina släppte efter en stund.
Prövade lite med den, men tyckte den började lukta lite ansträngd (18v) så tog ett långt rör. Men kanske får vara envisare med den
av rosefors
#1514416
Ge skruvskallen ett antal jävlar med släggan så gängorna släpper. Sätt nått som ligger dikt mot skruven som du slår på. Värm om du har nått att värma med. Även värmepicka rätt på är bättre än ingenting.

Kamaza har jag själv hemma och dom funka för mig efter att Biltema packa ihop.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1514436
Slående mutterdragare på låg effekt fixar det. De små slagen får bulten att lossna efter ett tag utan att den går av
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]