- tis 16 aug 2022, 23:46
#1508966
Hej alla Volvo entusiaster!
Jag sitter med ett beslutsgrundande problem jag behöver er hjälp med att lösa.
Det är så att jag tänker köpa en Volvo, begagnad, från runt 08-12. Min budget är runt 80-90 tusen. Jag kommer pendla cirka 12 mil per dag, fem dagar i veckan. Jag vill gärna ha diesel, mest pga dieselvärmare vintertid då jag väldigt lätt får ont i händer vid kyla, så en varm bil på morgonen underlättar enormt.
Jag har siktet inställt på D3 eller en D5. Helst vill jag ha en S80. Det jag dock har fastnat i är just vilken av dessa jag bör sikta på.
Just nu är skatten enorm på D5 mellan -08 och -11. Har kikat på en väldigt fin D5 hos Volvo här i stan som jag älskade, men som är från just 08 och då kostar 5300:- om året i skatt. Däremot gick den som en klocka och jag tyckte acceleration och gång var underbart.
Jag har också provat en D3, 2012 (dock V70). Den gick också bra, om än något långsammare. Störst skillnad tyckte jag mig uppleva vid 80/90kmh. Det kändes som dom D3 blev lite hängig. D5an matade verkligen bara på.
Jag undrar:
1. Hur mycket skiljer sig D3 från D5 rent bruksmässigt i form av körupplevelse överlag? Vad tycker NI som provat dessa två, eller har någon av dem och kör till vardags?
2. Hur mycket skiljer sig en D5 från -08 och en D5 från -11 med den högre effekten?
3. Är någon av dessa två mer eller mindre känd för problem eller fallgropar?
4. Hur mycket billigare blir det egentligen med en D3 mot en D5? En sak att sitta och räkna, men vad har ni för snitt på era mil?
5. Tänker jag dumt som räknar bort tidigare D5 pga hög skatt? Den jag kollade på skulle jag få för cirka 70 efter att ha prutat. Ventilerad säten, aktivt chassi, premium sound, GPS och taklucka var några av sakerna den hade. 22500 mil från 08. Är den värd trots hög skatt?
6. Någon had sagt att D3 från -11 och D3 från -12 skiljer sig. Stämmer detta? Dvs är D3 från 2012 något piggare?
7. Kan ett alternativ vara en D3 med BSR optimering, modell 11 vara ett likvärdigt alternativ mot den D5an jag provade?
Ursäktar lång text och mycket frågor. Jag står verkligen och kan inte bestämma mig. Hoppas ni kan komma med tips och idéer samt kanske saker som väger för eller emot någon av dessa två motorer och deras årsmodeller.
Tacksam för allt jag för i svarsväg!
Mvh HerrLiljekvist
Jag sitter med ett beslutsgrundande problem jag behöver er hjälp med att lösa.
Det är så att jag tänker köpa en Volvo, begagnad, från runt 08-12. Min budget är runt 80-90 tusen. Jag kommer pendla cirka 12 mil per dag, fem dagar i veckan. Jag vill gärna ha diesel, mest pga dieselvärmare vintertid då jag väldigt lätt får ont i händer vid kyla, så en varm bil på morgonen underlättar enormt.
Jag har siktet inställt på D3 eller en D5. Helst vill jag ha en S80. Det jag dock har fastnat i är just vilken av dessa jag bör sikta på.
Just nu är skatten enorm på D5 mellan -08 och -11. Har kikat på en väldigt fin D5 hos Volvo här i stan som jag älskade, men som är från just 08 och då kostar 5300:- om året i skatt. Däremot gick den som en klocka och jag tyckte acceleration och gång var underbart.
Jag har också provat en D3, 2012 (dock V70). Den gick också bra, om än något långsammare. Störst skillnad tyckte jag mig uppleva vid 80/90kmh. Det kändes som dom D3 blev lite hängig. D5an matade verkligen bara på.
Jag undrar:
1. Hur mycket skiljer sig D3 från D5 rent bruksmässigt i form av körupplevelse överlag? Vad tycker NI som provat dessa två, eller har någon av dem och kör till vardags?
2. Hur mycket skiljer sig en D5 från -08 och en D5 från -11 med den högre effekten?
3. Är någon av dessa två mer eller mindre känd för problem eller fallgropar?
4. Hur mycket billigare blir det egentligen med en D3 mot en D5? En sak att sitta och räkna, men vad har ni för snitt på era mil?
5. Tänker jag dumt som räknar bort tidigare D5 pga hög skatt? Den jag kollade på skulle jag få för cirka 70 efter att ha prutat. Ventilerad säten, aktivt chassi, premium sound, GPS och taklucka var några av sakerna den hade. 22500 mil från 08. Är den värd trots hög skatt?
6. Någon had sagt att D3 från -11 och D3 från -12 skiljer sig. Stämmer detta? Dvs är D3 från 2012 något piggare?
7. Kan ett alternativ vara en D3 med BSR optimering, modell 11 vara ett likvärdigt alternativ mot den D5an jag provade?
Ursäktar lång text och mycket frågor. Jag står verkligen och kan inte bestämma mig. Hoppas ni kan komma med tips och idéer samt kanske saker som väger för eller emot någon av dessa två motorer och deras årsmodeller.
Tacksam för allt jag för i svarsväg!
Mvh HerrLiljekvist