Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508966
Hej alla Volvo entusiaster!

Jag sitter med ett beslutsgrundande problem jag behöver er hjälp med att lösa.

Det är så att jag tänker köpa en Volvo, begagnad, från runt 08-12. Min budget är runt 80-90 tusen. Jag kommer pendla cirka 12 mil per dag, fem dagar i veckan. Jag vill gärna ha diesel, mest pga dieselvärmare vintertid då jag väldigt lätt får ont i händer vid kyla, så en varm bil på morgonen underlättar enormt.

Jag har siktet inställt på D3 eller en D5. Helst vill jag ha en S80. Det jag dock har fastnat i är just vilken av dessa jag bör sikta på.

Just nu är skatten enorm på D5 mellan -08 och -11. Har kikat på en väldigt fin D5 hos Volvo här i stan som jag älskade, men som är från just 08 och då kostar 5300:- om året i skatt. Däremot gick den som en klocka och jag tyckte acceleration och gång var underbart.

Jag har också provat en D3, 2012 (dock V70). Den gick också bra, om än något långsammare. Störst skillnad tyckte jag mig uppleva vid 80/90kmh. Det kändes som dom D3 blev lite hängig. D5an matade verkligen bara på.

Jag undrar:
1. Hur mycket skiljer sig D3 från D5 rent bruksmässigt i form av körupplevelse överlag? Vad tycker NI som provat dessa två, eller har någon av dem och kör till vardags?
2. Hur mycket skiljer sig en D5 från -08 och en D5 från -11 med den högre effekten?
3. Är någon av dessa två mer eller mindre känd för problem eller fallgropar?
4. Hur mycket billigare blir det egentligen med en D3 mot en D5? En sak att sitta och räkna, men vad har ni för snitt på era mil?
5. Tänker jag dumt som räknar bort tidigare D5 pga hög skatt? Den jag kollade på skulle jag få för cirka 70 efter att ha prutat. Ventilerad säten, aktivt chassi, premium sound, GPS och taklucka var några av sakerna den hade. 22500 mil från 08. Är den värd trots hög skatt?
6. Någon had sagt att D3 från -11 och D3 från -12 skiljer sig. Stämmer detta? Dvs är D3 från 2012 något piggare?
7. Kan ett alternativ vara en D3 med BSR optimering, modell 11 vara ett likvärdigt alternativ mot den D5an jag provade?

Ursäktar lång text och mycket frågor. Jag står verkligen och kan inte bestämma mig. Hoppas ni kan komma med tips och idéer samt kanske saker som väger för eller emot någon av dessa två motorer och deras årsmodeller.

Tacksam för allt jag för i svarsväg!
Mvh HerrLiljekvist
#1508978
En D3 2011 har en annan motor än D5.
Nu är jag ingen fena på just S80 men har hyfsad koll på V70 som i princip är samma bil förutom karossen och jag hade kikat på en 2.4d 2010.
Samma motor som D5 men lite nedtrimmad och går snålt.
Jag hade inte valt en 2008 eller 2009 då skatten är högre, de drar mer bränsle och motorn förbätttrades från 2010 på 2.4d/D5.
#1508985
Innan jag faktiskt köpte min XC70 provkörde jag en D5 från 2008 och en från 2011. Det var stor skillnad, så stor att jag inte längre ville ha en i övrigt fin 2008. Det blev bara 2011:an kvar, och då slutade det med att det blev en ny 2012 istället för mig.
Det märks skillnad på min D5 (230 hk/470 Nm) och vår andra XC70, som är en D4 från 2016 (181 hk/400 Nm). D5:an är märkbart piggare. Den är också något snålare, vilket till viss del lär bero på att den är högre växlad. Vid samma varvtal som den äldre gör 107 km/h gör den nyare 115 km/h. Ändå skiljer det inte så mycket. När D4:an kan gå strax under 0,6 l/mil, om man kör med ekonomitanke på lite längre sträckor, då ligger D5:an strax över 0,6 l/mil. Det har större betydelse hur man kör än vilken motor man har. Däremot är vår D4 ny nog för att vara en Euro 6, vilket kan vara en fördel på en del ställen.
Båda våra bilar är fyrhjulsdrivna XC70 med automatlåda.

Notera att det även finns möjlighet till Polestar på de motorer du funderar över. Har fördelen att det är enda optimeringen som är laglig, om du är bekymrad över sånt.
#1508987
berrabus skrev: ons 17 aug 2022, 07:20 En D3 2011 har en annan motor än D5.
Nu är jag ingen fena på just S80 men har hyfsad koll på V70 som i princip är samma bil förutom karossen och jag hade kikat på en 2.4d 2010.
Samma motor som D5 men lite nedtrimmad och går snålt.
Jag hade inte valt en 2008 eller 2009 då skatten är högre, de drar mer bränsle och motorn förbätttrades från 2010 på 2.4d/D5.
Okej, tack! Då kanske man ska sikta på en D5, låt säga -11 eller -12? Pigg motor och sport billigare än 2.4D? Eller tycker du att en 2.4D trumfar D5an?
#1508989
apersson850 skrev: ons 17 aug 2022, 08:38 Innan jag faktiskt köpte min XC70 provkörde jag en D5 från 2008 och en från 2011. Det var stor skillnad, så stor att jag inte längre ville ha en i övrigt fin 2008. Det blev bara 2011:an kvar, och då slutade det med att det blev en ny 2012 istället för mig.
Det märks skillnad på min D5 (230 hk/470 Nm) och vår andra XC70, som är en D4 från 2016 (181 hk/400 Nm). D5:an är märkbart piggare. Den är också något snålare, vilket till viss del lär bero på att den är högre växlad. Vid samma varvtal som den äldre gör 107 km/h gör den nyare 115 km/h. Ändå skiljer det inte så mycket. När D4:an kan gå strax under 0,6 l/mil, om man kör med ekonomitanke på lite längre sträckor, då ligger D5:an strax över 0,6 l/mil. Det har större betydelse hur man kör än vilken motor man har. Däremot är vår D4 ny nog för att vara en Euro 6, vilket kan vara en fördel på en del ställen.
Båda våra bilar är fyrhjulsdrivna XC70 med automatlåda.

Notera att det även finns möjlighet till Polestar på de motorer du funderar över. Har fördelen att det är enda optimeringen som är laglig, om du är bekymrad över sånt.
Tusen tack för denna informationen! Nyttigt att höra att skillnaden var så pass stor! Då kanske valet snarare ska stå mellan en D5 från 2011 och framåt och en D3 från 2012?

Frågan är då om skillnaden kommer bli märkbar på just dessa två när den nyare D5 är vassare och snålare? Då kanske det är mest bang for the buck med en D5 om man vill ha en bra kombo mellan att gilla lite fart och fläkt samt relativt snålt ägande? Dvs modell från 2011!

Vad jag förstår efter att ha pratat med Volvo finns dessutom Polestar bara till D5 vid dessa modellår. D3 har inte polestar möjlighet förrän vid 2013/14.

Så en D5 från 2011, helst 2012 och slänga på en polestar. Det kanske är det optimala valet? Okej med skatt, relativt billig, kanske inte skiljer sig enormt från D3 med förbrukning men roligare motor? Vad skulle du säga?
#1508992
Jag hade en XC70 D5 -12 i sex år. Jag uppgraderade aldrig med Polestar. För mig räckte det gott med de 215 hk som var standard på D5 av den årgången.

Jag kan dock hålla med om att de senare varianterna av D5 är trevligare (helst från 2012). Om den behöver uppgraderas kan diskuteras. Jag tycker inte det -- men det finns säkert de med andra åsikter.

Du kan se vilka uppgraderingar som finns hos Polestar på länken nedan:
https://engineered.polestar.com/se/mode ... _model=s80

När bilarna börjar bli så här pass gamla är det i mitt tycke skicket på den bil du tittar på som är viktigast.
#1509000
herrliljekvist skrev:Vad jag förstår efter att ha pratat med Volvo finns dessutom Polestar bara till D5 vid dessa modellår. D3 har inte polestar möjlighet förrän vid 2013/14.
Så trodde jag inte det var, och på sätt och vis hade jag rätt. Jag har ju XC70 och därför bara någorlunda koll på dem. Till XC70 kunde man få Polestar både på D3 och D5 både 2011 och 2012. För 2011 blev resultatet efter Polestar identiskt. År 2012 hade de kommit på att det var svårt att sälja D5 till folk, när de bara kunde vänta en stund och sedan uppgradera sina D3 till samma som en uppgraderad D5. Då ändrades det så att Polestar på D3 gjorde att den blev som en D5 i original, men Polestar på en D5 höjde den ytterligare en bit.

När bilen används som "tungdragare", i detta fallet definierat som att den drar släp på närmare två ton, då märks det ganska påtagligt att D5 med Polestar (230 hk) är piggare än D4 (181 hk). Den inte bara drar bättre, den hanterar också nedväxlingar bättre genom att vara kvickare att gå ner ett steg, och tappar därför inte så mycket innan nedväxlingen hjälper till att hålla farten.
#1509023
Jag har en V70 2.4 D 2010, och är väldigt nöjd. Den har 175 HP/420NM i orginal men med Polestar 195HP/460 NM som i min. Trimmad märks skillnad särskilt på högre varv , den har 1 turbo jämfört med D5 som har två. Deklarerad blandad körning 0,6 L/milen, vilket stämmer med min körning i snitt under året. Skatten är ca 3600kr.
#1509033
Skulle tro att D3:an i detta fallet är 2-liters varianten av motorn, med en turbo som är "maxad" redan orginal, så det går inte få mera flås i den

Har provat alla dessa varianter genom åren
D3 2 liter automat är en helt ok maskin, dock lider den av liten turbo om man ska köra hårt, fick växla ner manuellt och se till att man hade fullt turbotryck då man ville få fart på den

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]