Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1507810
Hej!
Är okunnig med bilar, men Kan bara lite som den normala service.
Jag äger en V70 2011 eDrive med motor kod D 4162T.
Den är diesel, manuellt och rullat nästan 28 tusen mil.

Jag bor Gävle och åkte med bilen till Umeå och allt gick det bra och dagen efter jag startade bilen så står i skärmen att INGET OLJE TRYCK STÄNG AV MOTORN OMEDELBART och jag stänger av bilen och startat om bilen och då försvann fel koden och nu har det gått en vecka och jag åkte tillbaka hem till Gävle utan några problem och bilen gick hur bra som helst.

För cirka 6 månader sedan hände samma sak, jag gjorde likadan stängde av bilen och sedan försvann fel koden Ingen.

För 2 år sedan var jag i Göteborg och det hände samma sak.

Men första gångerna lyste varningslampa gul färg men sista gången som var jag i Umeå i en vecka sedan lyste lampan röd med INGET OLJE TRYCK STÄNG STÄNG MOTORN OMEDELBART.
Nu undrar jag vad kan detta vara? Är tacksam för allt svar och tips.
Jag har bytt oljan, oljefilter kupé filter och luftfilter alltid i tid och kör alltid lugnt med bilen. Men nu börjar jag bli orolig vad som händer med pärlan.
Tar allt tips och råd vad jag kan göra att bilen mår bra igen.
Tack 🙏🏼
#1507841
Har du tur är det oljetrycksgivaren som spökar, så det inte verkligen är lågt oljetryck. Den bara tror det.
Men om det är något annat är det förvisso bäst att stanna bums. Det går ju att byta givaren för att se om felet då inte inträffar alls. Händer det ändå är det något annat, förmodligen värre.
#1507867
Det händer alltså inte i samband med körning? För om det blir direkt efter en hög uppvarvning av motorn som t.ex en kickdown så kan det vara sludge i oljetråget pga dåligt skötta oljebyten. Men kommer det dagen efter du kört så måste det vara något annat.
#1507938
Nej, det har hänt totalt vid 3 tillfälle. Varje tillfälle har jag kört långa sträckor.
Som Gävle till Göteborg = som lampan lyste dagen efter när jag startat bilen och står stäng av motorn pga av inget olje tryck och när jag startade om bilen så försvann meddelandet.

I förre vecka var jag i Umeå, jag åkte från Gävle till Umeå och allt såg bra ut och parkerat bilen och dagen efter startade jag bilen då står i panelen att inget olje tryck stäng av motorn och jag startade om bilen då försvann meddelandet och alltid går bilen bra utan några problem.

Jag kör med bilen alltid i långa sträckor, oftast så kör jag minst 20 mil i veckan i två tillfälle alltså 10 mil till jobbet och 10 mil tillbaka hem från jobbet och i stat körning så har jag en annan bil som jag kör och använde Volvon bara till att pendla till jobbet.
Jag har alltid som sagt varit i tid med olje bytte och sånt och även byter oljan och filtret mellan bil service 1500 mil istället för 3000 mil.
Och oljan är alltid Castrol som rekommenderat.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]