av TClaesson - tis 05 jul 2022, 15:29
- tis 05 jul 2022, 15:29
#1504141
Har den senaste tiden fått problem med att det varnar för låg kylvätskenivå i expansionskärlet när man kör med bilen.
Öppnar man motorhuven och tittar så är det mycket riktigt låg nivå, men där är också ett onormalt högt tryck i kylsystemet, kylslangarna är riktigt hårda av trycket och när man öppnar locket till exp.kärlet så stiger kylv.nivån omedelbart upp till den normala, upplever heller inga problem med motorns arbetstemperatur.
Nu känns det som att det är dags att ställa bilen och ta reda på vad problemet kommer ifrån innan det blir allvarligare!
Kylvätskan har en antydan till att vara grumlig och det har nyligen tillkommit några pyttesmå enstaka prickar av olja i exp.kärlet.
Jag hade den tunna luftningsledningen mellan topplock och exp.kärl lossad ifrån kärlet och nedstoppad i en glasburk medans motorn var igång, där kom inga mängder med luft men med kylvattnet så kom där små mängder med otroligt små luftbubblor - nästan som riktigt svag kolsyra.
Jag kan inte tänka mig att det ska komma någon form av bubblor där överhudtaget, något är på tok och det måste vara dessa små luftbubblor som läcker in och stegrar trycket i kylsystemet och pressar ner kylvätskenivån då slangar och annat expanderar.
Jag har funderat en del, läst en del på nätet och diskuterat med ett par bekanta vad de anser problemet kan vara, därefter har jag påbörjat en metodisk felsökning och reparation enligt följande;
Steg 1 - Demontering och provtryckning av EGR-kylaren
Jag har för avsikt att plugga och trycksätta den heta sidan på kylaren, och därefter sänka den i ett vattenbad för att på så vis enkelt kunna avslöja eventuella läckor, jag tänker mig att ett tryck på 250-270kPa borde den kunna hantera.
Jag hoppas givetvis att jag kan hitta någon läcka i EGR-kylaren annars får jag fortsätta i min felsökning.
Steg 2 - Demontering av topplock för inspektion av topplockspackning, i detta läget så hoppas jag kunna hitta något som ser onormalt ut med topplockspackningen, då bör man klara med sig med en ny packningssats om det ser bra ut i övrigt. Annars får man fortsätta med nästa steg i felsökningen.
Steg 3 - Noggrann inspektion av topplockets förbränningsrum samt cylinderfoderna om där kan tänkas finnas några sprickor som kan läcka till kylv.systemet, jag vet att särskilt spruckna cylinderväggar har förekommit, men jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå så här långt i min felsökning.
Jag är just nu i färd med att skruva bort EGR-kylaren så att jag kan trycka den, är det någon som har några invändningar på metoden och/eller trycket jag tänker använda? Dvs. vattenbad och 250-270kPa på gas-sidan
Fyll gärna på med Era egna tankar och funderingar!
// Tom
Öppnar man motorhuven och tittar så är det mycket riktigt låg nivå, men där är också ett onormalt högt tryck i kylsystemet, kylslangarna är riktigt hårda av trycket och när man öppnar locket till exp.kärlet så stiger kylv.nivån omedelbart upp till den normala, upplever heller inga problem med motorns arbetstemperatur.
Nu känns det som att det är dags att ställa bilen och ta reda på vad problemet kommer ifrån innan det blir allvarligare!
Kylvätskan har en antydan till att vara grumlig och det har nyligen tillkommit några pyttesmå enstaka prickar av olja i exp.kärlet.
Jag hade den tunna luftningsledningen mellan topplock och exp.kärl lossad ifrån kärlet och nedstoppad i en glasburk medans motorn var igång, där kom inga mängder med luft men med kylvattnet så kom där små mängder med otroligt små luftbubblor - nästan som riktigt svag kolsyra.
Jag kan inte tänka mig att det ska komma någon form av bubblor där överhudtaget, något är på tok och det måste vara dessa små luftbubblor som läcker in och stegrar trycket i kylsystemet och pressar ner kylvätskenivån då slangar och annat expanderar.
Jag har funderat en del, läst en del på nätet och diskuterat med ett par bekanta vad de anser problemet kan vara, därefter har jag påbörjat en metodisk felsökning och reparation enligt följande;
Steg 1 - Demontering och provtryckning av EGR-kylaren
Jag har för avsikt att plugga och trycksätta den heta sidan på kylaren, och därefter sänka den i ett vattenbad för att på så vis enkelt kunna avslöja eventuella läckor, jag tänker mig att ett tryck på 250-270kPa borde den kunna hantera.
Jag hoppas givetvis att jag kan hitta någon läcka i EGR-kylaren annars får jag fortsätta i min felsökning.
Steg 2 - Demontering av topplock för inspektion av topplockspackning, i detta läget så hoppas jag kunna hitta något som ser onormalt ut med topplockspackningen, då bör man klara med sig med en ny packningssats om det ser bra ut i övrigt. Annars får man fortsätta med nästa steg i felsökningen.
Steg 3 - Noggrann inspektion av topplockets förbränningsrum samt cylinderfoderna om där kan tänkas finnas några sprickor som kan läcka till kylv.systemet, jag vet att särskilt spruckna cylinderväggar har förekommit, men jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå så här långt i min felsökning.
Jag är just nu i färd med att skruva bort EGR-kylaren så att jag kan trycka den, är det någon som har några invändningar på metoden och/eller trycket jag tänker använda? Dvs. vattenbad och 250-270kPa på gas-sidan
Fyll gärna på med Era egna tankar och funderingar!
// Tom