Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504141
Har den senaste tiden fått problem med att det varnar för låg kylvätskenivå i expansionskärlet när man kör med bilen.
Öppnar man motorhuven och tittar så är det mycket riktigt låg nivå, men där är också ett onormalt högt tryck i kylsystemet, kylslangarna är riktigt hårda av trycket och när man öppnar locket till exp.kärlet så stiger kylv.nivån omedelbart upp till den normala, upplever heller inga problem med motorns arbetstemperatur.
Nu känns det som att det är dags att ställa bilen och ta reda på vad problemet kommer ifrån innan det blir allvarligare!
Kylvätskan har en antydan till att vara grumlig och det har nyligen tillkommit några pyttesmå enstaka prickar av olja i exp.kärlet.
Jag hade den tunna luftningsledningen mellan topplock och exp.kärl lossad ifrån kärlet och nedstoppad i en glasburk medans motorn var igång, där kom inga mängder med luft men med kylvattnet så kom där små mängder med otroligt små luftbubblor - nästan som riktigt svag kolsyra.
Jag kan inte tänka mig att det ska komma någon form av bubblor där överhudtaget, något är på tok och det måste vara dessa små luftbubblor som läcker in och stegrar trycket i kylsystemet och pressar ner kylvätskenivån då slangar och annat expanderar.
Jag har funderat en del, läst en del på nätet och diskuterat med ett par bekanta vad de anser problemet kan vara, därefter har jag påbörjat en metodisk felsökning och reparation enligt följande;

Steg 1 - Demontering och provtryckning av EGR-kylaren
Jag har för avsikt att plugga och trycksätta den heta sidan på kylaren, och därefter sänka den i ett vattenbad för att på så vis enkelt kunna avslöja eventuella läckor, jag tänker mig att ett tryck på 250-270kPa borde den kunna hantera.

Jag hoppas givetvis att jag kan hitta någon läcka i EGR-kylaren annars får jag fortsätta i min felsökning.

Steg 2 - Demontering av topplock för inspektion av topplockspackning, i detta läget så hoppas jag kunna hitta något som ser onormalt ut med topplockspackningen, då bör man klara med sig med en ny packningssats om det ser bra ut i övrigt. Annars får man fortsätta med nästa steg i felsökningen.

Steg 3 - Noggrann inspektion av topplockets förbränningsrum samt cylinderfoderna om där kan tänkas finnas några sprickor som kan läcka till kylv.systemet, jag vet att särskilt spruckna cylinderväggar har förekommit, men jag hoppas verkligen att jag inte behöver gå så här långt i min felsökning.

Jag är just nu i färd med att skruva bort EGR-kylaren så att jag kan trycka den, är det någon som har några invändningar på metoden och/eller trycket jag tänker använda? Dvs. vattenbad och 250-270kPa på gas-sidan

Fyll gärna på med Era egna tankar och funderingar!

// Tom
#1504241
Jaha, steg 1 kan jag stryka nu. Jag har låtit egr-kylaren ligga flera timmar i vattenbad trycksatt med 5 bar på avgassidan, men tyvärr släpper den inte ifrån sig en endaste liten luftbubbla.

Nu går jag vidare och lyfter av topplocket, jag hoppas verkligen att jag ska kunna hitta något som ser konstigt med topppackningen.

Man får väl trösta sig med att man slipper ställa grejorna på verkstad när man skruvar själv!

Är det något som vet vart man kan få tag på en verkstadshandbok till denna bilen, Haynes-bok och liknande som jag har till alla mina äldre bilar verkar inte existera
#1504323
Ja, @pb81, såklart ska jag även lägga upp bilder under resans gång.

Här kommer en första bild som visar den helt fantastiskt trånga placeringen av egr-kylaren.
Här är det redan en hel del saker bortskruvade, bla; luftburk med slangar, batterilåda, motorns kabelhärva, och den ena av de två vattenslangarna till kupèvärmen.
Bild

Här har vi självaste egr-kylaren i vattenbad.
Pluggad på avgassidan och trycksatt med 5bar, jag hade gärna sett att den läckte men TYVÄRR är den 100% tät!
Bild

Jag kommer gå vidare med detta problem och försöka hitta orsaken, härnäst så åker topplocket av.
Men det verkar vara grymt trångt att få bort turboaggregaten och grenröret, ska man låta det sitta kvar när man lyfter toppen, och bara koppla bort oljeledningarna?
Bild
#1504395
Jag har sett en som gjort det, dock på en V50 men med diesel 5:a

Här gör dom det på en V50 med D5 motorn.

Spola fram till minut 24

#1504448
Tack för era svar!

Förvisso samma grundmotor i v50, men trots den mycket mindre karossen så gör den annorlunda turbokonfigurationen att det nästan ser riktigt gott ut om plats vid torpedväggen.
Dubbelturbopaketet i xc70 gör sitt bästa för att fylla upp allt tomrum mellan motor och torpedvägg.
Jag kommer att lösa det här , borde gå att släppa lite på motorn och tvinga den framåt för att öka utrymmet baktill något.
Oavsett så blir motorn kvar i bilen, såvida jag inte hittar något fel på blocket :-/
#1510286
Väcker upp den här tråden lite. Hoppas ni inte misstycker..

Jag hade mer eller mindre exakt samma symptom på min bil.

Jag hade börjat budgetera ett byte av EGR-kylaren, termostathuset och eventuellt topplockspacningen, men det verkar som jag kom undan (den här gången).

För mig löste det sig när jag monterade avluftningsöret mellan expansionskärlet och kylaren. Samma "åtgärd" som gjordes i återkallningen för D4:orna så de inte skulle börja brinna.

Jag är ganska säker på att det var en luftbubbla i mitt kylsystem som vägrade släppa.

Jag monterade röret (plockade bort höger strålkastarhus för bättre åtkomst) och körde bilen med värmen på, parkerad i (väldigt) lätt sluttning och tomgångskörning i cirka 15-20 minuter och sedan en lång runda med värmen på max när det var runt 32 grader ute.

Fick fylla på en gång där och sedan en gång till några dagar senare.

Nu har jag inte behövt fylla på de senaste två veckorna. Nivån håller sig, till och med efter en runda tur/retur till Elmia från Lund igår.
Tidigare har jag fått fylla på var och varannan dag.

Tänker att det kan vara en billig grej att testa innan man ger sig på de andra dyra och jobbiga lösningarna.

Benämning: Urluftningsslang
Artikelnummer: 31274900
Pris: 385 kronor
Bilagor
FE7344DD-EADA-460E-A8CD-26BFD335B8B1.jpeg
FE7344DD-EADA-460E-A8CD-26BFD335B8B1.jpeg (148.36 KiB) Visad 1748 gånger
32656FDD-AA69-4273-9EEE-06E28AE1FCDD.jpeg
32656FDD-AA69-4273-9EEE-06E28AE1FCDD.jpeg (154.66 KiB) Visad 1748 gånger
48A0D078-2519-456B-B5D5-3C6705FDD85F.jpeg
48A0D078-2519-456B-B5D5-3C6705FDD85F.jpeg (163.93 KiB) Visad 1748 gånger
#1510366
tengin skrev:Jag monterade röret (plockade bort höger strålkastarhus för bättre åtkomst) och körde bilen med värmen på, parkerad i (väldigt) lätt sluttning och tomgångskörning i cirka 15-20 minuter och sedan en lång runda med värmen på max när det var runt 32 grader ute.
Och så rekommenderar vi detta att utföras iklädd 5 mm tjock våtdräkt, som en snabb viktminskningsmetod! :-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]