Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ApolloGunit
#1485014
Hej,
Har en V70(III) D3 2016
Har fått 3 felkoder samtidigt.
ABS/ESC, Däcktrycksgivare samt Växelåda service erfordras. Efter avläsning med OBD konstaterades föjande
ABS-C00344A Right Front Wheel Speed Sensor system internal faliures. Incorrect componen insalled
ABS-C003401 Right Front Wheel Module. General electricsl failure.

Bytte ABS givare, körde runt på parkeringen utanför firman men felkod går ej att släcka. :-(

Finns det någon kuggkrans på Volvo V70 (III) 2016 som jag kan byta?
Hittar nämligen inte denna reservdel någonstans på internet.
av ApolloGunit
#1485086
Tack för svar!

Jobbigt läge för min del då.
Ska kika genom hålet till ABS givaren med en inspektionskamera, kanske är det så att jag kan få en uppfattning om status på kuggkrans. Får väl försöka rengöra på något sätt.
Annars byta hela hjullagret.

Funkar inte detta blir sista steget blir väl att byta kabelmattan och eller ABS styrenhet :sick:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1485110
Vet inte hur vanligt det är att hjullagret ger upp på det viset, så först skulle jag mäta å se om givaren ger nån signal överhuvudtaget. Gör den det är felet någonstans närmre styrenheten tänker jag..
av ApolloGunit
#1485169
Ja men det märkliga är att jag just får upp felkod på sensorn som sitter höger fram. Tycker att det är fler sensorer som borde indikerat felkoder, eller tom en felkod om defekt styrenhet.

Hur gör jag för att mäta givaren? Skall jag koppla upp mig med multimeter på dom 2 kontakterna från givaren och mäta resistans(ohm) samtidigt som jag snurrar på hjulet eller har någon ett annat tillvägagångssätt?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1485205
Är det inte magnetring på de här bilarna? Jag har inte haft något problem än, så jag har inte behövt krångla med det. Men på förra modellen, i mitt fall en V70 2,5T 2004, var det en lös kuggkrans som sprack på grund av rost.
Om det är magneter ska du antagligen mäta en växelström, rätt liten spänning, vars frekvens och amplitud bör öka med ökat varvtal på hjulet.
av Doomis
#1485304
Jag tycker du har skrivit svaret vad som är fel redan.
1. Är det verkligen rätt artikelnummer på den nya givaren? Är det en sk. "näthandelsgivare" så är det klokt att vara helt säker på att den passar. Fysiskt ja men inte elektriskt. Många ultändska företag köper dessa kopior från asien och det är inte helt 100% funktionsmässiga och de blandar ofta ihop vilka som ska passa vilka bilar var.
Felkoden C003401 bekräftar att det är just sensor fel och inte på hjullagersidan. När sensorn snurrar ska den generera den en plussignal mellan 7-14 mA Det kan du ju kontrollera för att vara säker på att givaren fungerar och rätt är monterad. Det kan bli knepigt att mäta med en vanlig multimeter då dessa inte är snabba nog att registrera förändringen i signalen. Sensorn har en sorts diagnos genom att mäta resistansen genom sensorn och BCM jämför det med ett börvärde den ska ha. Avviker värdet sätts felkod för felaktig sensor. (en felaktig sort)
Är sensorn från Volvo återförsäljare så är det garanterat felaktig signal genom givaren pga korrosion på någon av kablarna.
av jojo1234
#1544117
Jag har en XC70 D5 från 2015. Nu är detta en gammal tråd men jag hade samma problem om TS och chansade (utan att ha läst felkoder) på att byta givaren som hade varnat för lågt däcktryck innan alla andra felmeddelanden dök up ett efter ett. Sprutade även kontaktspray i kontakten som fäster på givaren även om den såg ren ut. Köpte givaren på Mekonomen för 575 kr, det var inte Mekonomens egna märke men kommer inte ihåg vad den hette. Har även haft av bromsskivan på andra hjulet för att försöka inspektera ABS givaren och såg då att höger givare hade en annan färg (grå), tror att det är en annan sort. Hur som, efter att med våld bänt ur den gamla ABS givaren på vänster sida, slipat bort rost i hålet och där givaren ska sitta samt dammsugit i hålet, monterat den nya givaren, satt tillbaka skiva och ok samt kört en sväng så är alla koder borta. Får se om det står sig men så här initialt känns det om att det var givaren om var kass. Syntes ingen fysisk åverkan på den gamla dock.
av jojo1234
#1544587
Efter ett tags körning kom felmeddelandena tillbaka tyvärr.. Var på verkstad idag där de hävdade att båda abs-givarna bak gav felkoder och jag fick offert på att byta båda dessa (givare och hjullager).
Användarvisningsbild
av LeifA
#1544626
Vanlig fel att just givarna bak ger upp på XC70 bilar med awd.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]