Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
#1484305
apersson850 skrev: tis 18 jan 2022, 09:01 Jag konstaterade själv, efter sommarens haveri med laddluftröret under bilen, att sånt får man räkna med om man har en bil som gått tio år och 30000 mil. Då kan man få betala 6000 sådär plötsligt för att köra vidare. Vill man inte det får man punga ut med 600000 för att kunna köra in och skrika "Garanti!".
Vad var det för haveri du råkade ut för?
#1484308
sbf skrev:
apersson850 skrev: tis 18 jan 2022, 09:01 Jag konstaterade själv, efter sommarens haveri med laddluftröret under bilen, att sånt får man räkna med om man har en bil som gått tio år och 30000 mil. Då kan man få betala 6000 sådär plötsligt för att köra vidare. Vill man inte det får man punga ut med 600000 för att kunna köra in och skrika "Garanti!".
Vad var det för haveri du råkade ut för?
Användarvisningsbild
av sbf
#1484309
apersson850 skrev: tis 18 jan 2022, 16:06
sbf skrev:
apersson850 skrev: tis 18 jan 2022, 09:01 Jag konstaterade själv, efter sommarens haveri med laddluftröret under bilen, att sånt får man räkna med om man har en bil som gått tio år och 30000 mil. Då kan man få betala 6000 sådär plötsligt för att köra vidare. Vill man inte det får man punga ut med 600000 för att kunna köra in och skrika "Garanti!".
Vad var det för haveri du råkade ut för?
Jo det läste jag. Tänkte om du ville dela med dig av lite mer detaljer.
#1484313
Aha. Från turbon (luft ut) går det en gummislang, som fortsätter till ett rör under motorn, som fortsätter till en gummislang, som går in i laddluftkylaren.
På äldre modeller än min 2012 var röret undertill av plast. Det sprack alldeles för ofta, så man bytte till aluminium. De håller bättre, så numera är det oftast en slang som går sönder.
Men i mitt fall var det aluminiumröret som fallerade. Vid ett av de påsvetsade fästöronen hade svetsen börjat släppa. När detta uppdagades var hålet stort som en lillfingernagel, ungefär.

Det luriga är att så länge jag körde som vanligt märktes inget speciellt, inte mer än att jag tyckte bilen börjat lapa i sig ovanligt mycket diesel. Men i den så kallade Göteborgsbacken, väg 40 västerut från Jönköping, med husvagnen bakom, där blev belastningen så hög att motorns styrsystem inte fick ihop laddtrycket med luftflödet. Med aktuellt tryck borde inte så mycket luft kunna passera som det faktiskt gjorde. Alltså var det antingen en läcka eller fel på någon givare.

Helomvändning vid nästa avfart och tillbaka till Volvo i Jönköping. När diagnosen var ställd räckte det att gasa till på tomgång för att höra ett väsande ljud som inte skulle vara där. Delar fanns inte i stan, så det blev camping på verkstadens parkering till dagen efter. Utförandet på rör och slangar har ändrats, så jag fick byta båda slangarna och röret, för att de skulle kunna få ihop det igen. Reparation påbörjades 7:00 och 8:30 var bilen redo för körning igen. När nu den luft som bilen mäter kommer in faktiskt även kommer in i motorn doserar den diesel korrekt. Detta har sänkt förbrukningen med minst 10% jämfört med tidigare. För första gången har jag lyckats köra med husvagn bakom i 45 mil och landa på litern per mil jämnt. Det har aldrig hänt förr. Jag har kanske haft en liten läcka redan från början, men nu blev den för stor och belastningen hög samtidigt, så det upptäcktes.
#1484505
apersson850 skrev: mån 17 jan 2022, 16:18 Jag tillhör dem som byter olja i automatlåda och Haldexkoppling i förebyggande syfte. Kan ju göra någon skillnad.
Men visst är det sant att en bil inte sätter standarden, lika lite som att en fluga gör en sommar.
Men en billig resa påverkar faktiskt snittet. Min bil ligger på 0,7 l/mil.
Det sköter sig själv med oljebytet, jag har råka ut för många ras av min haldex och är inne på 3.e pumpen och dessutom bytt vinkelväxel. Och bilen har nu rullat 14.000 mil

Så det går mindre än 3000 mil mellan rasen och när man byter saker så blir det ju så klart ny olja varje gång.
#1484651
VolvoB20 skrev: Det sköter sig själv med oljebytet, jag har råka ut för många ras av min haldex och är inne på 3.e pumpen och dessutom bytt vinkelväxel. Och bilen har nu rullat 14.000 mil

Så det går mindre än 3000 mil mellan rasen och när man byter saker så blir det ju så klart ny olja varje gång.
Jo, men din bil är knappast representativ för modellen. Du har ju haft problem drivlinan sen den var ny och även kört med speciell mjukvara till Haldexen som antagligen slitit extremt hårt på drivlinan.

Men täta oljebyten i Haldex är verkligen ingen dum ide. Det går bara 3dl olja i enheten och det går snabbt och enkelt att byta olja och rengöra silen. Jag kommer nog göra det varje år i fortsättningen, i samband med ordinarie service.

Trots det enorma antalet Volvo med Gen5 Haldex och trots att ytterst få av dessa (antagligen) får någon service alls så hör man förvånansvärt lite om några problem.
#1484761
Gabriel skrev: Trots det enorma antalet Volvo med Gen5 Haldex och trots att ytterst få av dessa (antagligen) får någon service alls så hör man förvånansvärt lite om några problem.
Jag tror tvärtemot att många kör omkring med haldex 5 kopplingar som inte fungerar. Samt att de flesta som har XC70 inte vet att de inte har fungerande bakhjulsdrivning pga att de inte får någon felkod eller kör så att de behöver bakhjulsdrivningen.
#1484911
HakanF skrev: tor 20 jan 2022, 19:21
Gabriel skrev: Trots det enorma antalet Volvo med Gen5 Haldex och trots att ytterst få av dessa (antagligen) får någon service alls så hör man förvånansvärt lite om några problem.
Jag tror tvärtemot att många kör omkring med haldex 5 kopplingar som inte fungerar. Samt att de flesta som har XC70 inte vet att de inte har fungerande bakhjulsdrivning pga att de inte får någon felkod eller kör så att de behöver bakhjulsdrivningen.
Japp, fick inga felkoder alls. Så prova ordentligt innan köp.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]