Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SandraB
#1477302
Hej alla!
Har ett problem med min V70 -12, hela golvet både fram och bak är helt dyngsurt och det är en unken doft i bilen. Det är även fukt bakom dörrpanelerna. Detta har gjort att slutsteget under passagerarsätet är helt upprostat och måste bytas. Är det någon som vet vad fukten kan bero på? Och finns det någon billigare lösning på nytt slutsteg än Volvos egna? Fick ett förslag men då skulle inte visst inte backsensorn fungera..
Tack på förhand! 🙏🏻
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1477323
Att vindrutan släpper i limningen förekommer.
Kolla så att rutan sitter ordentligt.

Har bilen taklucka?
Kolla dräneringskanalerna.

Kolla så att det inte är stopp i dräneringsslangen från värmepaketet.
Blir det stopp i den så brukar det rinna ut på golvet fram.

Unken lukt, kolla kupé filtret så att det inte är mögligt.
Filtret i min XC70 såg ut som en fransk mögel ost när det byttes för 2v sedan.
av Jakob59
#1505775
Jag hade samma problem på min V50 årsmodell 2011 nu i sommar. Golvmattorna var sjöblöta. Försökte suga upp genom att lägga dit tidningar men det hjälpte inte mycket. Lämnade in den på verkstad som kunde konstatera att en slang som leder ut returvattnet från AC:n var trasig, så att i stället för att leda ut vattnet i gatan så hamnade allt på golvet. Verkstaden fick riva ut all inredning, köra en byggfläkt så att allt torkade samt förstås byta slangen. Allt detta tog en hel vecka och kostade en bit över 6.000 kr. Som tur var så skadades inte elektroniken/databoxen.
av Erik Å
#1506358
SandraB skrev: lör 04 dec 2021, 22:06 .. Det är även fukt bakom dörrpanelerna. .
Kolla att dräneringshålen nedtill i dörrarna inte är igensatta med smuts. Regnvatten som smiter förbi nedre gummilisten på sidorutan ska rinna ut där, är det stopp så stiger vattennivån i dörren och sen kan det rinna över ut i kupén..
Nu vet jag inte hur det ser ut på V50 men gamla V70 har dräneringsslangar från luftintagslådan framför vindrutan ner i hjulhusen. Två slangar på varje sida och de är fastsatta nedtill med buntband som går tvärs igenom slangarna. Gissa om det blir stopp där med tiden. Sen bräddar luftintagslådan över när det regnar och till slut rinner vattnet ner i kupefläkten och vidare ner under mattorna.. :bored:

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]