Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457597
Bilfakta:
Volvo XC70 2016 (uttagen 2015-09) automat
Motor: D5 Euro6 Polestar
Bilen har gått ca 7800 mil

Problem:
I ett drygt år har jag känt att bilen rycker lite vid låg hastighet (30-60 km/h) vid jämn gas. Sätter man den på farthållare på 50 km/h känns det väldigt tydligt att det är nåt som inte är som det ska. Detta försvinner dock helt så snart motorn kommit upp i arbetstemperatur. Jag har kopplat in OBD läsare och kan då läsa av motortemperaturen. Mätaren på instrumentpanelen går nämligen upp på normalt innan motorn kommit upp i arbetstemperatur.

Ryckningarna känns även vid acceleration i låg hastighet, men är ytterst lite. Vid 70-90 km/h känner jag inte särskilt mycket av att det rycker utan då är det nog mer inbillning det lilla jag eventuellt känner (alltså innan bilen har nått arbetstemperatur).

För ett år sedan byttes T-MAP sensorn (efter att bilen gett felkod "turbo underboost"). Det byttes även en vakuumslang som hade ett litet läckage (enligt verkstaden). 

Har ni tips på vad det kan vara då felet försvinner när motorn når arbetstemperatur?
#1457648
Det känns ju motorrelaterat eftersom det försvinner så fort motorn når arbetstemperatur. Ifall jag stannar och motorn kyls av något och är något under normal arbetstemperatur så är den lite ryckig igen.
#1458116
newmat skrev: fre 06 aug 2021, 18:50 Det känns ju motorrelaterat eftersom det försvinner så fort motorn når arbetstemperatur. Ifall jag stannar och motorn kyls av något och är något under normal arbetstemperatur så är den lite ryckig igen.
Jag tänker att oljan i lådan också blir varm efter ett tag och att det kan ändra karaktär på hur den växlar/fungerar. Ser du om varvräknaren hoppar till eller rör sig när den rycker?
#1458133
Rycken slutar så exakt med när motorn kommer till arbetstemperatur. Jag körde med OBD läsaren inkopplad och kunde se att när motortempen stabiliserande sig (termostaten öppnar) så slutade rycken. Det är därför jag är tveksam till växellådan eftersom den inte borde följa motortempen så exakt. Jag funderar på om det är nåt som görs annorlunda när bilen inte nått arbetstemperatur, t ex avgasreningen.

Rycken är ju väldigt små. Det är inte så att hela bilen rycker utan det är som att den inte går helt jämnt. Jag har försökt kolla på varvräknaren, men det är svårt att avgöra. Eventuellt finns det lite fluktuation där. Jag ska försöka kolla noggrannare när jag kör nästa gång. Jag ska även se om jag kan logga varvtalet med OBD läsaren.

Jag har funderat på om jag ska lämna in bilen för detta, men eftersom jag inte har nån felkod så känns det som att hitta en nål i en höstack, eller tror ni verkstaden kan felsöka och hitta felet med den felbeskrivning jag gett ovan?
#1469597
Efter att lite tid har gått så kommer här en uppdatering. Rycken verkar även vara när motorn har blivit varm, men känns betydligt mindre. Jag har också kommit fram till att rycken är väldigt tydliga om man kör med farthållaren i farter kring 30-50 km/h. Jag har testat en annan XC70 (D4 2013) också med automat och den har inga ryck alls. Nu är det ju inte samma motor och årsmodell på min, men det känns inte normalt att en så pass ny bil ska rycka. Min gamla Saab 9-5 från 2004 gick jämnare...

Jag ska nu kontakta verkstaden och höra om de kan göra en felsökning. Men om någon annan upplevt liknande problem eller har teori på vad det kan vara så är det mycket välkommet.

Jag planerar också att byta växellådsoljan i samband med nästa service (om 2 mån).
#1469956
Skitig växellådsolja har jag bara upplevt påverkar själva växlingarna så det känns. Inte när man kör på samma växel. Men du kan ju prova att välja ett växelläge manuellt och se om det gör någon skillnad.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]