Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1462167
Köpte ett reservhjul igår från skroten. Dim 125/80 R17. Det får ju plats i baljan men när jag lägger på mellangolvet så får detta inte plats på vänster sida. Det verkar saknas ca 2cm. När jag lägger ned golvet i bagageutrymmet så går det inte helt ned.

Någon som råkat ut för samma?

Vad kan jag gjort för fel?
Bilen är en xc70 awd MY16
//-amme
#1462168
Såhär ska det väl bli?

viewtopic.php?t=81352&start=36
#1462173
Jodå så blir det. Men mellan mattan får inte riktigt plats längre...
#1462188
Prova att plocka bort kompressorn om den ligger kvar under hjulet, är ju möjligt att den ligger emot den lite för högt?

Annars tycker jag den där kroken som man hänger golvet med brukar ha en förmåga att lägga sig emellan ibland, inte så enkelt?
#1462228
Nä de hjälpte inte med vare sig kompressorn eller däcklagningsatsen. Det var hellre inte den röda kroken

Jag lade in alltihop och sedan ställde jag 4 stora spann med Faluröd färg på bagagerumgolovet. Nu verkar den mjukare mellanmatten givit med sig :)
-amme
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1465045
Jag och svärfar köpte varsitt däck til våra V70. Det ena passade perfekt medan det andra stack upp 2cm som du nämner. Samma dimensioner på däcken så gissar att det är fälgen som skiljer på något sätt. Med däcket som passade kunde jag ha kvar hållaren med tryckluft och tätningsgegga under däcket och stänga locket utan problem.


Tapatalking with iPhone 12 Pro
#1465142
Vilket mysterium :) du får kolla om ni kan hitta vad som skiljer, kanske något artikelnummer?

Inspirerad av denna tråd beställde jag reservhjul och domkraft nyligen och det passar under luckan. Dock ligger hjulet mot kompressorn och sticker upp lite på vänstersidan men utan att det kolliderar.

Hjulen ska i teorin iaf vara samma till typ alla i serien 08-17 (v60, V70, XC70, XC60)

Det man får se upp med är domkraften som är speciell för XC70 och XC60 med lite högre klack.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]