Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456685
Hejsan, jag har en liten fråga angående att montera dit en eftermarknadsdragkrok på min V70 Classic -16. Har tittat på några guider på youtube. Dessa är dock på de äldre årsmodellerna innan faceliften. När jag tittade i min bafage upptäckte jag att elsystemet ser helt annorlunda ut i min nyare modell. Är det helt kört, så jag får skicka tillbaka skiten. Eller finns det någon bra guide någon annanstans. Eller någon här med något bra tips?
#1456691
För det första,7 polig kontakt,är det nån klipp o klistra kabelsats du köpt? Lämna tillbaka elsatsen! Du ska ha en anpassad elsats för din bil och en box till elsatsen,,färdiga kontakter,men sen måste du ha en mjukvara till bilen så den vet att drag/el är anslutet..
#1456707
S6024t skrev:För det första,7 polig kontakt,är det nån klipp o klistra kabelsats du köpt? Lämna tillbaka elsatsen! Du ska ha en anpassad elsats för din bil och en box till elsatsen,,färdiga kontakter,men sen måste du ha en mjukvara till bilen så den vet att drag/el är anslutet..
Nja, finns ju satser där man inte behöver åka in till Volvo för att behöva ladda ner mjukvara för att det skall fungera.
#1456718
Verkar som en rätt dålig produkt om tillverkaren inte vet vilka modeller den passar till. Jag skulle iaf, oavsett krok jag skulle monterat, sett till att skaffa Volvos TRM -modul istället och programmerat in den för elen så man slipper avaktivera parksensorerna varje gång man kopplar på släpet. Dessutom så går automatlådan (om man har sådan) in i släpvagnsläge samt att stabiliseringsystemet i bilen ställer om sig för påkopplat släp.
#1456724
Mkt snack om volvo-el, och visst är det bättre men det var inte riktigt frågan heller.

Jag hittar inte monteringsanvisningen för din elsats på hemsidan tyvärr, kan du länka eller nåt?
Det går helt säkert koppla in, om det är en universal canbus-sats är det väldigt straight forward egentligen.

Men 7-pol universal etc, ska du inte ta och skicka tillbaka den och köpa en modellanpassad 13-pol?
7 pol är nog nåt av det glappigaste som tillverkats…
#1456757
Ingen vettig människa monterar på ett sjupoligt uttag på en bil idag. Om du, som jag, har släp med sjupolig stickpropp gör du som jag gjorde, när jag köpte min XC70. Jag bytte stickproppar till 13-poligt på de två släp jag hade då.
Sätt åtminstone dit Volvos TRM (TRailer Module) och dess elsats, så är du dessutom säker på att alla elfunktioner finns med.
#1457007
Håller med tidigare skribenter om att Volvos TRM är det enda rätta för att lösa elen.
Jag monterade själv drag på min XC70 -16. Köpte ett (oanvänt) Volvo original drag på en skrot samt en beggad TRM med kabelsats. Hårdvaran kostade mig runt 2500kr och sen skulle verkstaden ha ett antal hundra för att programmera mjukvaran. Montagetiden uppgick till ca 4-5 timmar.
#1457020
Gabriel skrev:Håller med tidigare skribenter om att Volvos TRM är det enda rätta för att lösa elen.
Jag monterade själv drag på min XC70 -16. Köpte ett (oanvänt) Volvo original drag på en skrot samt en beggad TRM med kabelsats. Hårdvaran kostade mig runt 2500kr och sen skulle verkstaden ha ett antal hundra för att programmera mjukvaran. Montagetiden uppgick till ca 4-5 timmar.
800SEk fick jag betala för SW
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]