Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448527
Har bytt styrdonet till fläkten...

Fortfarande circuit open på fläkt 1, raderar jag felkoden så kommer den tillbaka på direkten.

Båda fläktarna funkar fint med 12v direkt i kontakterna.

Slut på idéer nu...
#1449368
Är det magnetkoppling på kompressorn?

Mitt stora problem är ju icke kontakt med fläkten.

Kabelbrott låter ju som en trolig felkälla, men jag har ju ingen aning om var kabeln tar vägen efter styrdonet till fläktarna. Säkringarna är hela vad jag kan mäta mig till i alla fall.
#1449393
Nu är tryckgivare bytt, händer inte ett skit!

När jag raderar felkoderna så klickar det i ac-grejerna sen kommer felkoden på fläkten tillbaka.

Sjukt drygt detta, då är det väl bara börja riva i kabelhärvorna och se var den smala sladden från styrboxen till fläktarna tar vägen antar jag?
#1449431
Blir inte riktigt klok på vad du menar med styrboxen? Det är ECM som styr fläktarna med en signal som går till drivenheten för fläktarna. Drivenheten sitter monterad på fläkten.
ECM tar in sin tur in signaler från kylvattentemperatur och tryck i luftkonditioneringen för att avgöra om, och hur mycket, det behöver fläktas.
#1449808
Styrboxen, reläklumpen, drivenheten eller vad det är som sitter på fläktarna.

Jag har felkod på ECM, open circuit.

ECM har ingen kontakt med fläktarna då gissar jag.

Vet inte vad jag ska göra här näst, skulle behöva vet var styrsignalen till fläktarna går i bilen, mellan fläktar och ecm och ohmmäta den kabeln.
#1451083
Felet är hittat.

Lila styrkabel mellan fläktstyrdonet eller vad klumpen som sitter på fläktarna är och ECM stift 68.

Ingen skada på kabeln så långt man ser den innan den försvinner in i kabelhärvan.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]